۴۰ حدیث زیبا درباره حضرت مهدی (عج) + احادیث امام زمان
۴۰ حدیث زیبا درباره حضرت مهدی «عج» بهترین احادیث درباره امام زمان عج را در این مجموعه بی نظیر بخوانید. «امام علیبنموسیالرضا «علیهالسلام»» : علامَتُهُ أَن یکوُنَ شَیخَ السِّنِّ شَابَّ المَنظَرِ حتّی أَنَّ النّاظِرَ اِلَیهِ یحسَبُهُ اِبنَ اَربعینَ سنةً. نشانة مخصوص حضرت چهرة جوان بودن او در سن کهولت اسـت بـه گونهای اسـت کـه هر کس حضرت را می...
۴۰ حدیث زیبا درباره حضرت مهدی «عج»
بهترین احادیث درباره امام زمان عج را در این مجموعه بی نظیر بخوانید.
«امام علیبنموسیالرضا «علیهالسلام»» :
علامَتُهُ أَن یکوُنَ شَیخَ السِّنِّ شَابَّ المَنظَرِ حتّی أَنَّ النّاظِرَ اِلَیهِ یحسَبُهُ اِبنَ اَربعینَ سنةً.
نشانة مخصوص حضرت چهرة جوان بودن او در سن کهولت اسـت بـه گونهای اسـت کـه هر کس حضرت را می بیند وی را چهل ساله میپندارد. «اِعلامُ الوَری، ص ٤٣٥»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
لایبقی مُؤمنٌ مَیتٌ اِلاّ دَخَلتْ عَلیهِ الفَرحةُ فی قَبرِه.
در وقت ظهور حضرتش، هیچ مؤمن از دنیا رفته باقی نمیماند مگر ان کـه سرور و شادمانی قبر وی را فرا میگیرد. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣٢٨»
«پیامبرگرامی اسلام «صلیالله علیه و آله و سلم»»:
مِن ذُُرَّیتی اَلمهدی اِذا خَرجَ نَزَل عیسَی بنُ مریمَ«علیهالسلام» لِنُصرتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صلّی خَلفَهُ.
مهدی«ع» از فرزندان من اسـت، زمانی کـه قیام میکند عیسی بن مریم«علیهالسلام» جهت نصرت و یاری او «از آسمان» فرود می آید و حضرتش را برای نماز مقدّم میدارد و بـه او اقتدا می نماید. «امالی صدوق، ص ١٨١»
«پیامبرگرامی اسلام «صلیالله علیه و آله و سلم»»:
اَلمهدی«ع» یکسِرُ الصلیبَ وَ عِندَهُ عیسی«علیهالسلام».
حضرت مهدی«ع» پس از ظهور، در حالی کـه حضرت عیسی«ع» در محضر اوست صلیب «مسیحیان» را درهم میشکند. «اثباةالهداة، ج ٣؛ ص ٦٥٠»
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
«فی روایةٍ» اَوّلُ مایبدأُ القائمُ علیه السلام بِأنطاکِیةَ فَیستَخرِجُ مِنَها التَّوریةَ مِن غارٍ فیه عصا موسی و خاتَم سلیمان«ع».
اولین کاری کـه امام زمان«علیهالسلام» انجام می دهد «دریک روایتی» تورات «حقیقی» را از غاری در شهر «انطاکیه» کـه عصای موسی و انگشتر سلیمان«علیهالسلام» نیز در ان اسـت بیرون میآورد. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣٩٠».
حتما بخوانید: چرا ظهور امام زمان (عج) طولانی شده است ؟
«پیامبرگرامی اسلام «صلیالله علیه و آله و سلم»»:
یظْهَرُ علی یدَیهِ «تابوتُ السَّکینَةٍ » مِن بُحَیرَةِ طَبَرَیة، یحمَلُ فَیوضَعُ بَینَ یدَیهِ ببَیتِ المَقدِسِ فاذا نَظَرَتْ اِلَیه الیهودُ اَسلَمَت اِلاّ قلیلاً مِنهم.
«تابوت سکینه» بـه دست حضرتش از دریاچة طبرّیه «در فلسطین» بیرون آورده میشود و همراه ان حضرت حمل شده ودر بیتالمقدس در برابرش گذاشته می شود. یهودیان وقتی ان را میبینند، بـه جز تعدادی اندک، همه ی مسلمان میشوند. «الملاحم و الفتن، ص ٥٧»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
یقومُ بأمرٍ جَدیدٍ و سُنَّةٍ جَدیدةٍ و قَضاءٍ جَدید عَلَی العَرَبِ شَدید.
حضرت کـه ظهور میکند، اموری نوین، و سنتّی نوین، و قضاوتهای نوینی بـه همراه خواهد داشت و بر قوم عرب سخت گران خواهد بود. «غیبت نعمانی، ص ١٢٢»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
اذا قامَ القائمُ لایبقی اَرضٌ اِلاّ نُودِی فیها شَهادَةُ «اَن لااله اِلاّ اللهُ و أَنّ مُحمداً رسولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم.».
زمانی کـه حضرت قیام می کند سرزمینی باقی نمیماند جز این کـه ندای «رسای» شهادتین «لا اله الاالله محمد رسولالله«صلیالله علیه و آله»» از ان برخواهد خواست. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣٤٠»
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
کَأنّی بِأَصحابِ القائمِ«علیهالسلام» وَ قَد اَحاطوا بِما بَینَ الخافِقینَ فَلَیس مِن شَیءٍ اِلاّ وَ هُوَ مُطیعٌ لَهمُ.
گویا یاران حضرت قائم«ع» را میبینم کـه بر شرق و غرب عالم سُلطه یافتهاند و دیگر چیزی وجود ندارد کـه فرمانبردار و تحت فرمان آنان نباشد. «کمالالدین، ج ٢؛ ص ٦٧٣»
احادیث امام زمان
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
هُوَ المُفرِّجُ الکُرَبِ عَن شیعَتِه بَعد ضَنکٍ شَدیدٍ وَ بَلاءٍ طَویل.
تنها او «مهدی«علیهالسلام»» اسـت کـه پس از دورانهای طولانی بلاخیز و تنگناهای طاقتفرسا، غمها و گرفتاریها را از دل شیعیانش برطرف می نماید. «الزامالناصب، ص ١٣٨»
«امام زینالعابدین «علیهالسلام»»:
اِذا قامَ قائمُنا أَذهَبَ اللهُ عَزَّوجلّ عَن شیعَتِناَ العاهَةَ وَ جَعَلَ قُلوبَهُم کَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعلَ قُوّةَ الرَّجلِ مِنُهم قُوَّةَ اَربعینَ رَجُلاً.
زمانی کـه قائم ما قیام میکند خدای متعال آفتها را از میان شیعیان برطرف می کند و دلهایشان «در استقامت» همانند الوار آهنین قرار می دهد کـه قوّت یک مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣١٧»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
فلا یبقی فی الأَرضِ خَرابٌ اِلاّ و عُمِّرَ.
در حکومت حضرتش جای مخروبهای در زمین باقی نمی ماند الّا آنکه آباد می گردد. «بشارةالاسلام، ص ٩٩»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
لایدَعُ بِدعةً اِلاّ اَزالَها وَ لاسُنَّةً اِلاّ اَقامها.
حضرت، هیچ بدعت و ضلالتی باقی نمیگذارد مگر اینکه از بین می برد و هر سُنّت «و احکام از دست رفته» را از نو برپا خواهد داشت. «بشارةالاسلام، ص ٢٣٥»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
المَهدی سَمِحٌ بِالمالِ شدیدٌ عَلی العُمّالِ رحیمٌ بِالمَساکینِ.
حضرت مهدی«علیهالسلام» بخشنده اسـت و مال را بـه وفور می بخشد، بر مسئولان و کارگزاران بسیار سختگیر و بر فقرا و ضُعفا رئوف و مهربان اسـت. «الملاحم و الفتن، ص ١٣٧»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
دارُمُلکِهِ الکوفةُ و مَجلِسُ حُکمِهِ جامِعُها وَ بیتُ سَکَنِهِ و بَیتُ مالِهِ مسجدُ السَّهلةِ.
مقرّ خلافت و حکومت حضرت شهر کوفه اسـت و مجلس حُکم و قضاوتش مسجد اعظم ان؛ و بَیتُالمال و مَحّل سکوُنت ایشان مسجد سهله خواهد بود. «بحار، ج ٥٣؛ ص ١١»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
اذا قامَ قائمُ آلِ محمدٍ «علیهمالسلام» بَنی فیظَهرِ الکوفَةِ مَسجداً لَهُ اَلفُ بابٍ وَ اتَّصلَت بیوتُ الکوفَةِ بِنهرِ کَربلاء.
زمانی کـه قائم آل محمد«علیهالسلام» ظهور می کند در نجف اشرف مسجدی بنا میکند کـه هزار باب دارد ودر ان زمان خانههای شهر کوفه بـه شریعة فرات کربلا متصل می گردد. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣٣٧»
«امام جعفرصادق«علیهالسلام»»:
اذا فَتَحَ جَیشُهُ بلادَ الرّوم یسلِمُ الرومُ علی یدِه فَیبنی لَهُم مَسجداً.
زمانی کـه قوای حضرت، مغربزمین را فتح می کند آنان بـه دست حضرتش بـه دین اسلام میگروند و امام«علیهالسلام» برای ایشان مساجد بنا میکند. «بشارةالاسلام، ص ٢٥١»
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
هوَ وَ اللهِ المُضطَرُّ فیکتابِ اللهِ وَ هُوَ قَولُ اللهِ «أَمَّن یجیبُ المُضطَرَّ اذا دعاهُ وَ یکَشِفُ السُّوءَ وَ یحعَلُکُمْ خُلفاءَ الأَرض».
بـه خدا قسم کـه او «مهدی «علیهالسلام»» مضطر «حقیقی» اسـت کـه درکتاب خدا آمده میفرماید: «اَمَّن یجیبالمضطر اذ ادعاه و یکشف السؤ…» «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣٤١»
حتما بخوانید: دعای عصر غیبت | دعا در غیبت امام زمان (ع) به همراه ترجمه
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
مَن قَرأَ المُسبِّحاتِ کلَّها قَبلَ أن ینامَ لَمْ یمُتْ حَتّی یدرِکَ القائمَ صَلواتُ الله علَیه و إنْ ماتَ کانَ فی جِوار رسولِ الله صلیالله علیه و آله و سلم.
کسی کـه هر شب مُسَبِّحبات را قبل از خواب بخواند «سورههای پنجگانة حدید و حشر و صف، و جمعه و تغابن» نمیمیرد تا حضرت قائم«علیهالسلام» را دریابد و اگر پیش از ان از دنیا برود در جوار رسولالله«صلیالله علیه و آله و سلم» خواهد بود. «تفسیر صافی، ج ٥؛ ص ١٤١»
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
فَیاطوبی لِمَن أَدْرَکَهُ وَ کانَ مِن أنصارِهِ؛ وَ الوَیلُ کُلُّ الوَیلُ لِمَن خالَفَهُ وَ خالَفَ أَمرَهُ وَ کانَ مِن اعدائِه.
خوشا بـه حال ان کس کـه زمان حضرتش را دریابد ودر جمع یاوران او باشد، و بدا و بسیار بدا بـه حال کسی کـه با او مخالفت و ستیزه کند و از حضرتش فرمان نبرد ودر زمرة دشمنانش درآید. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٣٤٨»
جملات زیبا درباره امام زمان
«پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی«ع» طاووس اهل بهشت اسـت. «الشِّهاب فیالحِکَمِ و الآداب، ص ١٦»
«پیامبرگرامی اسلام «صلیالله علیه و آله و سلم»»:
افضلُ اَعمالٍ اُمّتی اِنتظارُ الفَرَج.
افضل اعمال امت من انتظار فَرَج و ظهور امام زمان علیهالسلام اسـت. «الشِّهاب فیالحِکَم و الآداب، ص ١٦»
«حضرت مهدی«عج»»:
اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید کـه خود فَرَج و نجات شـما اسـت. «کمالالدین، ج ٢؛ ص ٤٨٥»
«مولی امیرالمؤمنین«علیهالسلام»»:
اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار «فرج و ظهور صاحبالزمان علیهالسلام» باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا بـه خود راه مدهید. «بحار، ج ١٥؛ ص ١٢٣»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
مَن ماتَ مِنکُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ کان کَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شـما کـه در حال انتظار ظهور حضرت مهدی«علیهالسلام» از دنیا برود هم چون کسی اسـت کـه در خیمه و معیت ان حضرت در حال جهاد بـه سر می برد. «بحار، ج ٥٢؛ ص ١٢٦»
«پیامبرگرامی اسلام «صلیالله علیه و آله و سلم»»:
مَن اَنکَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیةً.
کسی کـه قائم«مهدی» را کـه از فرزندان من اسـت در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت. «منتخبالاثر، ص ٢٢٩»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِکَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند ان روز را آن قدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت«علیهالسلام» ظهور یابد. «منتخبالاثر، ص ٢٥٤»
«حضرت مهدی«عج»»:
فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِکُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخبارکُم.
ما از اوضاع شـما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شـما بر ما پوشیده نیست. «بحار، ج ٥٣؛ ص ١٧٥»
«حضرت مهدی«ع»»:
اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ کما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه کـه ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. «بحار، ج ٧٨؛ ص ٣٨»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَر کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یدَی رُسولِ الله صلیالله علیه و آله یذُبُّ عَنهُ.
کسی کـه در انتظار امام دوازدهمین خود بـه سر می برد همانند کسی اسـت کـه در رکاب رسول خدا«صلیالله علیه و آله و سلم» شمشیر کشیده و از ان حضرت دفاع می نماید. «کمالالدین، ص ٦٤٧»
حضرت مهدی«ع»:
إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَاصطَلَکُمُ الأَعداءُ.
ما در رعایت حال شـما هیچ کوتاهی نمیکنیم و یاد شـما را از خاطر نمی بریم وگرنه محنت و دشواریها شـما را فرا میگرفت و دشمنان شـما را از بُن و ریشه قلع و قمع میساختند. «بحار، ج ٥٣؛ ص ٧٢»
حضرت مهدی«ع»:
اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختمکنندة راه اوصیا هستم و بـه وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می نماید. «غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦»
«پیامبرگرامی اسلام «صلیالله علیه و آله و سلم»»:
یخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ ینادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ»
زمانی کـه حضرت مهدی«ع» ظهور می کند ابری بالای سر دارد کـه در ان منادی ندا می کند «این مهدی خلیفةالله اسـت، از او متابعت و پیروی کنید.» «بحار، ج ٥١؛ ص ٨١»
«امام جعفرصادق«علیهالسلام»»:
قَبْلَ قیامِ القائمِ«علیهالسلام» خَمسُ علاماتٍ مَحْتُوماتٍ. اَلیمانی وَ السُّفیانی و الصَّیحَةُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکِیةِ وَ الخَسفُ بِالبَیداء.
پیش از ظهور حضرت قائم«علیهالسلام» وقوع این پنج علامت حتمی اسـت: ظهور یمانی «از یمن»؛ سفیانی «از شام»؛ صیحه و فریاد آسمانی، کشته شدن نفس زکیه «سیدی بزرگوار در مسجدالحرام» و فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین بیداء «بیابان میان مکه و مدینه». «الزامالناصب، ج٢؛ ص ١٣٦ ـ بحار، ج ٥٢؛ ص ٢٠٤»
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
وَ قَتلُ غلامٍ مِن آلِ مُحمّدٍ عَلیهِمُ السلامُ بَینَ الرُّکنِ و المَقامِ اِزهرُهُ محمدُبنُ الحَسَنِ «اَلنَّفسُ الزّکیةِ».
«از علائم نزدیک ظهور حضرت» جوانی از آل محمد«علیهالسلام» بـه نام محمد بن الحسن «نفس زکیه» میان رکن حجرالاسود و مقام ابراهیم بـه شهادت میرسد. «بحار، ج ٥٢؛ ص ١٩٢»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
لَیسَ بَینَ قِیامِ قائِمِ آلِ مُحمدٍ علیهم السلام وَ بینَ قَتلِ النّفسِ الزّکِیةِ الاّ خَمسَ عَشَرَةَ لیلةً.
فاصله میان قیام قائم آل محمد«علیهالسلام» و شهادت «نفس زکیه» تنها پانزده روز خواهد بود. «بحار، ج ٥٢؛ ص ٢٠٣»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
قُداّمُ القائِمِ مَوتَتان: مَوتٌ احمرُ وَ موتٌ اَبیضُ حتّی یذَهَبَ مِن کُلِّ سبعةٍ خمسةٌ! اَلموتُ الأحَمرُ السَیفُ و المَوتُ اَلأَبْیضُ الطَاّعونُ.
پیش از قیام حضرت، دو نوع مرگ و میر خواهد بود: یکی مرگ سرخ و دیگر مرگ سفید آن چنان «سهمگین و خوفناک» که از هر هفت نفر پنج نفر از بین خواهند رفت! مرگ سرخ با شمشیر«اسلحه» و مرگ سفید بیماری«همه یگیر» طاعون اسـت. «کمالالدین، ص ٦٥٥»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
لایقومُ حتّی یقتَلَ الثُّلثُ و یموتُ الثُّلثُ و یبقَی الثُّلث!
قیام حضرت نخواهد بود تا زمانی کـه یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم دیگر میمیرند و تنها یک سوم باقی خواهند ماند! «بشارتالاسلام، ص ١٧٥»
«امام جعفرصادق «علیهالسلام»»:
کَذَبً الوَقّاتون، إنّا اَهلُ بَیتٍ لانُوَقِّتُ.
دروغ میگویند کسانی کـه زمان ظهور حضرت را پیشگوئی می کنند. ما خاندان اهل بیت برای فَرَج حضرتش زمان معین نمی کنیم. «بحار، ج ٥٢؛ ص ١١٨»
«امام محمدباقر «علیهالسلام»»:
اذا خَرَجَ أَسنَدَ ظَهْرهُ اِلَی الکَعبةِ وَ اجتَمع له ثلاثُمِأَةٍ وَ ثَلاثَةَ عَشَرَ رجَلاً. فَأَوَّلُ ما ینطِقُ بِهِ هذِهِ الإیة «بَقِیةُالله خیرٌلکُم اِنْ کُنتُم مؤمنین.»
زمانی کـه حضرت ظهور می کند بـه خانة کعبه تکیه می دهد ودر خدمتش سیصد و سیزده نفر «یاران بـه تعداد لشکریان بدر» حضور پیدا میکنند. اول سخن حضرت آیه شریفه اسـت: «بَقِیةُاللهِ خیرٌلکُم اِنْ کُنتُم مُؤمنین». «اِعلام الوری، ص ٤٣٣»