شوخی ایرانی‌ها با دلقک


بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحات خود ترامپ را مخاطب قرار داده و برای پست‌های خود منشن کردند، ‌بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به درخواست ترامپ برای تماس تلفنی نوشتند: «آقای ترامپ شماره تماس دادی و بمب‌افکن هم فرستادی که حتما باهات تماس بگیرن؟ نه کسی با تو تماس می‌گیره و نه تو شجاعت‌ داری بمب بزنی!»، «ترامپ به ایران شماره...

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا جمعه 21 اردیبهشت امسال زمانی که فرمان تحریم صادرات فلزات صنعتی ایران را امضا کرد با حالتی عوام‌فریبانه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت: «کاری که ایرانی‌ها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند. ما می‌توانیم به توافق برسیم، یک توافق منصفانه، فقط می‌خواهیم سلاح هسته‌ای نداشته باشند. درخواست زیادی نیست، ما نمی‌خواهیم به ایران صدمه بزنیم و کمک می‌کنیم که به وضع عالی برگردند.»

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه دیپلماتیک اعلام کرد که پس از درخواست علنی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از ایران برای تماس با وی، کاخ سفید شماره تلفنی را در اختیار سوئیس قرار داده تا ایرانی‌ها بتوانند از طریق آن با رئیس‌جمهوری آمریکا تماس بگیرند و سوئیس این شماره تماس را به مقامات ایران نمی‌دهد، مگر اینکه ایرانی‌ها به صورت خاص چنین درخواستی را مطرح کنند که البته از نظر آنها بعید است که ایرانی‌ها چنین درخواستی داشته باشند.

همین شماره دادن ترامپ کافی بود که بسیاری از کاربران فضای مجازی و مسئولان کشور در شبکه‌های مجازی دست به کار شوند و نسبت به این خواسته واکنش نشان دهند. در پی خواست رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر تماس تلفنی، هشتگ #ترامپ-زنگ، #الو-‌ترامپ، ‌#صدای_ترامپ در توئیتر ایجاد شد، البته نگاه عموم مردم و کاربران فضای مجازی به این موضوع طنزگونه بود.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحات خود ترامپ را مخاطب قرار داده و برای پست‌های خود منشن کردند، ‌بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به درخواست ترامپ برای تماس تلفنی نوشتند: «آقای ترامپ شماره تماس دادی و بمب‌افکن هم فرستادی که حتما باهات تماس بگیرن؟ نه کسی با تو تماس می‌گیره و نه تو شجاعت‌ داری بمب بزنی!»، «ترامپ به ایران شماره تلفن داد؟! آقای ترامپ هر کشوری آداب و رسوم خاص خودش را دارد! در فرهنگ ایرانی شماره تلفن دادن امری سخیف و مذموم قلمداد می‌شود. در غیر این صورت نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود! با گل و شیرینی. نه توپ و تفنگ!»، «سر این قضیه شماره تلفن دادن ترامپ، مگه آنقدر دست دولت یک کشور از امکانات ارتباطی کوتاهه که هیچ شماره تماسی با مقامات آمریکایی نداشته باشه و هیچ راهی هم برای به‌دست آوردنش نداشته باشه؟ داره مسخره می‌کنه؟ بابا دست از سر ما بردار مرد»، «می‌گم حالا که ترامپ شماره داده و توپ رو انداخته تو زمین ما، وقتشه ایران یه تک بزنه و میس‌کال بندازه، که توپ بیفته تو زمین خودش»، «شماره ترامپ رو پیدا کردم بیایید بهش زنگ بزنیم از دلش دربیاریم»، «ترامپ گفته منتظرم ایرانی‌ها بهم زنگ بزنن تا مشکلاتشونو حل کنم ولی دروغ میگه می‌خواد شماره‌هامونو تو گوشیش سیو کنه».

در ادامه سعید بیابانکی، شاعر و طنزپرداز کشور نیز با انتشار توئیتی به اقدام اخیر دونالد ترامپ واکنش نشان داد و به مسئولان کشور پیشنهاد داد: «من جای مسئولان بودم شماره ترامپ رو زیرنویس می‌کردم توی شبکه خبر... ملت بیچاره‌اش کنن.»

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در این رابطه گفت: «ما همیشه به دولت‌های آمریکا بدبین بوده‌ایم و به دلیل عملکرد بد ترامپ به این دولت بدبین‌تر هستیم، زیرا آمریکا سیاست چماق و هویج را دنبال می‌کند.»

علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت که او نباید منتظر تماس تلفنی از ایران باشد بلکه بهتر است خودش به شماره چهاررقمی رئیس‌جمهور حسن روحانی تلفن کند تا به‌خوبی «از واقعیت ماجرا» آگاه شود.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در صحن علنی مجلس واکنش نشان داد و گفت: «از طرفی ناو هواپیمابر اعزام و از طرف دیگر التماس مذاکره می‌کنید! حرف دل ترامپ مذاکره و معامله است.»

علی‌رغم اینکه پیش از این ترامپ اعلام کرده بود مایل به جنگ با ایران نیست و نمی‌خواهد به ایران آسیب برساند بلکه می‌خواهد آنها بزرگ و قوی باشند و اقتصادی قدرتمند داشته باشند، ایالات متحده علاوه‌بر ارسال ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن بی‌۵۲ به منطقه، ناو جنگی یو‌اس‌اس‌آرلینگتون را به سمت خاورمیانه روانه کرد که باز هم این جنجال سیاسی رسانه‌های غربی از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های ‌مجازی دستمایه طنز و فکاهی قرار گرفت.

در روزهای اخیر ویدئوها و تصاویر طنزآمیزی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از کاربران سایت دیوار، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را با قیمت یک میلیون تومان برای فروش آگهی کرده و در توضیحات نوشته بود: «فروش اقساطی ناو آبراهام لینکلن (با پای خودش آمده خلیج فارس)، دست خانم فرمانده بوده که اقیانوس هند را می‌رفته بالا و پایین، تا حالا خشکی ننداخته و کف آن آفتاب ندیده (تا سپاه با موشک نزده قابل فروش است).»

همچنین ویدئوهای طنزآمیز بسیاری در این زمینه در فضای مجازی منتشر شد که در ویدئویی یک ایرانی برای خرید ناو لینکلن با نیروی دریایی ارتش آمریکا تماس گرفته بود.

در همین رابطه ما هم با سفارت سوئیس در تهران تماس گرفتیم و کارشناسان اعلام کردند از هفته گذشته تاکنون روزانه شاهد تماس‌های مردمی برای ارتباط با ترامپ هستند، هرچند این کارشناسان از اعلام تعداد تماس‌ها و نحوه پاسخگویی خود به مخاطبان خودداری کردند اما گویی کسانی خواهان صحبت با ترامپ هستند که بازهم مشخص نیست صرفا می‌خواهند مزاح کنند یا واقعا خواستار مذاکره با طرف آمریکایی هستند.

یادداشت از مهرو ماهر روزنامه‌نگار


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...