اقتصاد نفتی استعدادهای بچه‌ها را از بین برده است


 اقتصاد نفتی استعدادهای بچه‌ها را از بین برده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ما با پول دولتی در دانشگاه‌های دولتی درس خواندیم، از پول مردم درس خوانیدم که مشکلات مردم را رفع کنیم، دانشگاه‌های استان حداقل باید مشکلات استان خودش را برطرف کند، گفت: اقتصاد نفتی استعدادهای بچه‌ها را از بین برده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ثامن پرس، سورنا ستاری ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی خیام نیشابوری در محل سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه این شهرستان گفت: باید بررسی کرد، چه اتفاقی افتاده است که دیگر خیام‌ها و عطارها نداریم، امروز بیشترین بودجه در تاریخ در بحث علمی و آموزشی هزینه می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: چه اتفاقی می‌افتد که دیگر حافظ و سعدی و خیام نداریم، دلیلش زیست‌بوم یا همان محیط است، متأسفانه ما فکر می‌کنیم کمبود پول است، بارها گفته‌ام که تکنولوژی خریدنی نیست، بلکه یادگرفتنی است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم دوباره چنین شخصیت‌هایی داشته باشیم باید زیست‌بوم داشته باشیم و همه این سیستم کنار هم کار کند.

ستاری افزود: ما با اصفهان با گذشته‌ای قوی، هر هنری داشته‌ایم پیاده کرده‌ایم، فولاد و پتروشیمی در آنجا ساخته‌ایم و حتی یک متر دیگر نمی‌توانیم به صنعت آنجا اضافه کنیم و شهری که با فناوری نرم می‌توانست دنیا را بگیرد به این نقطه رساندیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مفهوم پیشرفت در شهری مانند نیشابور چه موضوعی می‌تواند باشد؟ یک ترجمه انگلیسی رباعیات خیام در زمانی مناسب چه تغییری در دنیا ایجاد کرد؟ قدرت نرم می‌تواند به اقتصاد و اشتغال تبدیل شود، خیام و عطار در همین بچه‌های شما هستند.

وی تأکید کرد: ما محیطی را برای رشد و نشان دادن بچه‌های خودمان فراهم نکرده‌ایم، سعی می‌کنیم با لابی و پول شهر را صنعتی کنیم، درحالی‌که دانشگاه باید خلاقیت را توسعه دهد.

ستاری افزود: ما با پول دولتی در دانشگاه‌های دولتی درس خواندیم، از پول مردم درس خوانیدم که مشکلات مردم را رفع کنیم، دانشگاه‌های خراسان رضوی حداقل باید مشکلات استان خودش را برطرف کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: راه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها ایجاد ارزش‌افزوده بوده، خرید یک شیشه عطر برابر با 3 هزار شیشه نفت خام است.

وی افزود: ما با اقتصاد نفتی استعدادهای بچه‌ها را از بین برده‌ایم، در اختیار فرزندانمان کوچک‌ترین امکانات را قرار نداده‌ایم و آرزویشان این است که پشت در اتاق مسؤول بنشینند تا استخدام شوند.

ستاری بیان کرد: در آموزش عالی یک جا اشتباه کرده‌ایم و این اشتباه از نوع نگاه ما ایجاد شده، پیشرفت نیشابور در اختیار جوانان و افراد خلاق است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: باید از گذشته درس گرفت و نوع نگرش به صنعت و توسعه باید عوض شود، توسعه یک موضوع وارداتی نیست، توسعه ذاتی است، باید از جامعه بجوشد و به‌واسطه نیروی انسانی خلاق و حذف بروکراسی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: کشوری که 4 هزار سال سابقه کارآفرینی دارد، از 100 سال پیش با نفت به اینجا رسیده، تا به‌حال فکر کرده‌ایم که 4 هزار سال گذشته را بدون نفت چگونه گذرانده‌ایم؟

ستاری تصریح کرد: آدم حقوق‌بگیر و پول دولتی خلاقیت را از بین می‌برد و سقف آرزوها گرفتن حقوق است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در معاونت علمی در اختیار شما برای توسعه براساس صحبت‌های که داشتم داریم، شرکت‌های خوبی در نیشابور داریم، ولی پتانسیل این شهرستان با 10 هزار سال تاریخ و مهد تمدن پتانسیل بسیار بالاتری دارد.

وی گفت: امیدواریم بزرگ‌ترین پروژه پایه‌ای علم در کشور رصدخانه کاشان است که امیدواریم طی چند ماه آینده با توان نیروهای بومی کشور افتتاح شود که سبب جهشی در حوزه نجوم کشور شود.

وجود کمتر از 10 مرکز دانش‌بنیان در نیشابور

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: خیام دارای جنبه‌های مختلفی است، شرایط آن موقع اروپا و آمریکا به همه‌گیر شدن اشعار خیام کمک کرد، به‌نحوی‌که حتی در برخی مدارس به‌عنوان مطلب درسی تدریس می‌شد.

حمید گرمابی افزود: خیام در دربار سلجوقی در کنار اساتید نظامیه‌ها مراتب علم را گذراند و به مدت هشت سال مشغول بررسی و تحقیق بر روی گاه‌شمار می‌شود.

وی تأکید کرد: خیام 12 گروه ستاره‌ای را مشخص و در طول سال‌ها بر روی آن‌ها نظارت داشتند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نیشابور کمتر از 10 مرکز دانش‌بنیان داریم و دور افتادن از مرکز سبب این اتفاق شده، امیدواریم مشکلات این مراکز حل شود.

گرمابی افزود: نیازمند مساعدت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای حمایت از صندوق حمایتی از مراکز دانش‌بنیان هستیم.

وی تأکید کرد: در نیشابور با آن چیزی که باید باشیم فاصله‌داریم و امیداریم بتوانیم سهم کوچکی در گسترش علم داشته باشیم.

انتقاد نماینده مجلس از عدم قرار دادن روزهای ملی در برنامه مسؤولان

دیگر نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: هنوز مسؤولان ما روزهای ملی را در برنامه‌های خود قرار نداده‌اند و استاندار در این روز برنامه‌ای در شهرهای دیگر استان برنامه‌ریزی کرده که این جای تأسف است.

هاجر چنارانی تأکید کرد: نیشابور شهر مزین شده به امام رضا(ع)، کسانی که در روز خیام شرکت می‌کنند به این شهر نمی‌افزایند، بلکه به اعتبار خودشان اضافه می‌کنند، آن چه در نگاه خیام بسیار قابل توجه بوده، عام و خاص‌نگری این شخصیت علمی است.

وی گفت: خیام در بین ادبای اسلامی نگین درخشانی در فرهنگ و ادب کشور و شهر ما است، ما باید این سوال را مطرح کنیم که با چه کار می‌شود در تاریخ نمیرد.

به نقل از فارس


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فرود اضطراری بالگرد نخست وزیر ارمنستان + فیلم