اشک‌هایی که در دل شب جاری می‌شود/مداحی‌هایی که بوی سنت می‌دهد


اشک‌هایی که در دل شب جاری می‌شود/مداحی‌هایی که بوی سنت می‌دهد

حفظ شیوه سنتی مرثیه‌خوانی یکی از نکات ظریف و جالب در جلسات جامعه مداحان تهران است؛ اینجا خبری از سبک‌های رایج در برخی از جلسات مذهبی نیست هر چه هست احیای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) بر مدار مسجد است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: تهجد و راز و نیاز با پروردگار جهانیان در دل شب یکی از سنت های مسلمانان در طول تاریخ بوده است که متاسفانه با شیوع فرهنگ شب بیداری ها به ویژه در فضای مجازی رو به کمرنگی رفته و خواب های سنگین جای آن را می گیرد.

اما هستند مواقعی که زور رسانه ها و شبکه های اجتماعی به میل فطری انسان به راز و نیاز و مناجات های شبانه نمی رسد، وقتی شب گردی های واقعی و مجازی جای خود را به سجاده های گشوده و دست های رو به آسمان آنهم در مسجد می دهد ... ماه مبارک رمضان که روزهای پایانی اش را سپری می کنیم از مهمترین این اوقات است.

اشک‌هایی که در دل شب جاری می‌شود/مداحی‌هایی که بوی سنت می‌دهد

آنچه در این میان به آدمی امید می دهد جلسات سنتی دو گروه از افراد در شب ها و بامدادان ماه رمضان است: مبلغان و مداحان. این سنت دیرینه در شهر تهران همچنان رایج است به طوری که در گوشه گوشه پایتخت ایران این برنامه دیده می شود. جلسات مجمع الذاکرین در مسجد حضرت قاسم بن الحسن(ع) و نشست های جامعه وعاظ تهران در مسجد امام حسن مجتبی(ع) دو نمونه مشهور جلسات شبانه رمضانی است.

جلسات تفسیر قرآن کریم و تدریس خارج فقه و اصول نیز شب های ماه رمضان در بسیاری از مساجد و تکایای مذهبی برگزار می شود که جلسه تفسیر قرآنِ آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی در محله امامزاده یحیی(ع) و درس خارج فقه با تدریس حجت الاسلام سعیدرضا ربیعی در مسجد لیله القدر از جمله آنها است.

در این میان اما، جلسه جامعه مداحان در مسجد باقرالعلوم (ع) خیابان قزوین تهران یکی از پر رونق ترین جلسات شبانه ضیافت‌الله است. این جلسه حکایت از آن دارد که هرچه از ساعات پایانی شب گذشته و ساعات بامداد را پشت سر می گذاریم، حضور مردم در این جلسه بیشتر می شود و استقبال جوانان جلوه خاصی به آن می بخشد.

جلسه جامعه مداحان همچون سنوات پیشین از ساعت 11 شب های ماه رمضان با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز می شود و در ادامه تعدادی از مداحان اهل بیت(ع) یک به یک اقدام به مرثیه خوانی و ذکر مصیبت می کنند.

حفظ شیوه سنتی مرثیه خوانی یکی از نکات ظریف و جالب ستایشگران جامعه مداحان تهران است زیرا در اینجا خبری از سبک های رایج در برخی از جلسات مذهبی نیست و شاید به همین دلیل، رسانه ملی چندان توجهی به این جلسه و جلساتی مشابه با آن ندارد.

اشک‌هایی که در دل شب جاری می‌شود/مداحی‌هایی که بوی سنت می‌دهد

پس از پایان جلسه، مداحی تعدادی از ذاکران اهل بیت(ع)، حاضران در جلسه جامعه مداحان که از اقشار مختلف مردم هستند دم می گیرند و این کار با نوحه خوانی حاج اکبر بازوبند آغاز می شود؛ این قسمت از برنامه، بسیار دیدنی است. اشک هایی که از گوشه چشمان پیرغلامان اهل بیت(ع) سرازیر می شود و شور جوانانی که حضور در جلسه قرآن و اهل بیت(ع) را به خواب شیرین شبانه ترجیح داده اند.

جلسه جامعه مداحان تهران همه ساله میزبان مهمانانی همچون آیت الله سید محمود مجد هاشمی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) و از موسسان کمیته انقلاب اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد، و علی پروین، مربی و بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس می شود.

خلاصه کلام آنکه وقتی شهر در سکوت فرو می رود و خواب فراگیر می شود، تازه مداحان سنت گرای تهران در مسجد باقرالعلوم (ع) خیابان قزوین تهران گردهم می آیند تا در عمل به توصیه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره مسجدمحوری در برگزاری جلسات مذهبی و حفظ رویکرد سنتی در ستایشگری اهل بیت(ع) عمل کنند.

پایان پیام/397

منتخب امروز


یک عمر اشتباه استراحت می کردید!