مسجد جامع« عقبه» قیروان احیا کننده اقتصاد تونس


مسجد جامع «عقبه بن نافع» در قیروان تونس  از...
مسجد جامع «عقبه بن نافع» در قیروان تونس از شاهکارهای معماری اسلامی است که توانسته به خاطر جذب گردشگر اقتصاد این منطقه را زنده کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، مسجد جامع «عقبه بن نافع» در شهر قیروان تونس از قدیمی ترین مساجد در این کشور به شمار می آید که پس از فتح تونس به دست ارتش «عقبه بن نافع» فرمانده اموی در سال 670 میلادی مطابق با سال 50 هجری ساخته شد که از ویژگی های معماری دوره تاریخ گسترش اسلام برخوردار است.

مسجد جامع عقبه محور ثقل مراسم هایی همچون شب قدر و حضور گسترده بازدیدکنندگان است و همین امر باعث شده است تا این منطقه از فعالیت تجاری و اجتماعی برخوردار باشد.

حضور بازدیدکنندگان به صفوف طولانی تقسیم می شود که اول آن در میدان پشتی مسجد جامع و آخر آن در میدان باب الجلادین است. همچنین برخی از بازدیدکنندگان به مغازه های بازار الجرابه جذب می شوند.

در میان کوچه ها هنرهای معماری عربی قدیمی دیده می شود و گردشگران نظاره گر بسیاری از ویژگی های مهندسی هستند که در طول تاریخ حفظ شده است. حضور بازدیدکنندگان در این مکان هدیه نادری برای تجار این شهر قدیمی است که محصولات راکد خود را در طول سال را تبلیغ می کنند. بنابراین هیچ فرصتی را در جذب مشتری از دست نمی دهند. زیرا حضور این گردشگران در این مسجد اقتصاد این منطقه را زنده می کند.

این مسجد جامع از بزرگترین مساجد در مغرب اسلامی به شمار می آید. مساحت آن نزدیک به 9 هزار و 700 متر مربع است که نمازخانه بزرگی دارد. این مسجد بر صدها ستون مرمرین استوار است. اطراف صحن بزرگ را رواق ها احاطه کرده است.

این مسجد را می توان شاهکار معماری و یکی از شگفت آورترین آثار اسلامی دانست. توسعه مسجد و ساخت رواق و گنبد معروف به نام «باب البهو» در دوره «بنی اغلب» در سال 261 میلادی انجام گرفت. پس از آن «بنو حفض» در سال 636 هجری دو رواق و دو ورودی از جمله «باب ریحانه» را به آن اضافه کرد.

این مسجد جامع در سال 1988 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو درج شد

پایان پیام/44
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید