همکاری بانک های ایلام در پرداخت تسهیلات به مناطق سیل زده مطلوب نیست


همکاری بانک های ایلام در پرداخت تسهیلات به مناطق سیل زده مطلوب نیست

ایلام - ایرنا - رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از همکاری نکردن بانک های استان ایلام در پرداخت تسهیلات برای بازسازی مناطق سیل زده انتقاد کرد.

حامد روحانی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در ایلام اظهار داشت: در سیل اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری ۲۱ استان کشور درگیر این اتفاق شد که باعث خسارت بسیاری به واحدهای مسکونی شد.

وی افزود: برآورد کلی میزان خسارت به واحدهای مسکونی این استان ها به هیات دولت ارسال شد که در مرحله اول، تسهیلاتی معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط دولت ابلاغ شد که در مراحل بعدی نیز تسهیلاتی تخصیص خواهد یافت.

رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تاکید کرد: در همان اوایل وقوع این حادثه هیأت دولت تسهیلاتی بلاعوض را در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داد و مصوب شد بابت هر واحد مسکونی احداثی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال با کارمزد چهار درصد ، بازپرداخت ۱۵ ساله و دوره تنفس بازپرداخت تنفس سه ساله پرداخت شود.

روحانی یادآور شد: برای واحدهای تعمیری روستایی نوع یک ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد و ۳۰ میلیون ریال بلاعوض و برای واحدهای نوع ۲، ۵۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد و ۲۰ میلیون ریال نیز بلاعوض با تنفس ۲ ساله پرداخت می‌شود.

به گفته وی برای هر واحد احداثی در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات بلاعوض به یک هزار و ۴۱۵ واحد تعمیری در استان ایلام پرداخت شده است، اضافه کرد: سهم این استان از این میزان تخصیص تسهیلات هیأت دولت در مرحله اول ۹۰ واحد احداثی شهری، ۹۰۰ واحد احداثی روستایی و یک هزار واحد تعمیری نوع ۱ و۲ است که حتی می‌توان ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تعمیری در استان را بازسازی و تعمیر کرد.

روحانی با بیان اینکه به بیش از یک هزار واحد نیز تسهیلات معیشتی پرداخت خواهد شد، گفت: تا امروز کار ارزیابی ۲۱ هزار واحد مسکونی در استان ایلام پایان یافته است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ واحد شهری، ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی و بخشی دیگر از واحدها نیز سالم و آسیبی ندیده‌اند.

وی با اشاره به روند پرداخت تسهیلات بانکی به سیل زدگان در استان ایلام گفت: با توجه به اینکه این تسهیلات برای اولین بار به صورت قرض الحسنه پرداخت می‌شود لذا بانک‌ها تاکنون منتظر ابلاغیه بانک مرکزی بوند، بانک مرکزی نیز طی ۲ ابلاغیه به بانک‌های عامل اعلام کرد که از ۱۳ خرداد موظف به پرداخت تسهیلات هستند.

رئیس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور روند پرداخت تسهیلات توسط بانک های عامل ایلام را بسیار کند دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه تا کنون بیش از سه هزار پرونده به بانک‌های عامل استان ایلام جهت دریافت تسهیلات ارجاع داده شده است اما تاکنون تنها ۱۵۰ پرونده عقد قرارداد شده که بیشترین بخش پرداختی این تعداد نیز توسط بانک مسکن (۹۰ درصد پرداختی‌ها) بوده و سایر بانک‌ها همکاری و همراهی مطلوبی نداشته اند.

روحانی با بیان اینکه وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی در سایر استان‌ها چون گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان مطلوب است، گفت: با توجه به فصل کار و ساخت و ساز می‌طلبد بانک‌های استان ایلام نهایت همکاری را برای پرداخت تسهیلات به سیل زدگان بعمل آورند.

وی همچنین خواستار همکاری شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی استان ایلام در صدور پروانه ساختمانی واحدهای احداثی نیز شد و افزود: با توجه به اینکه روند پرداخت تسهیلات در این استان خوب نیست اما روند پیشرفت واحدهای احداثی و تعمیری مناسب بوده و تاکنون کار آلماتور بندی ۶۹ واحد احداثی، آواربرداری ۴۳۰ واحد و پیاده سازی و نقشه روی زمین و پی کنی ۲۴۰ واحد نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی نامرغوب در بازسازی مناطق سیل زده ممنوع است، گفت: کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر به کارگیری مصالح ساختمانی نامرغوب در ساز و ساز مسکن های سیل زده روستایی نظارت کرده و با اهرم‌های قانونی اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

روحانی اضافه کرد: کیفیت ساخت مساکن روستایی همواره مورد تاکید بنیاد مسکن بوده و به هیچ وجه اجازه داده نمی‌شود مصالح کم دوام و نامرغوب در ساخت و ساز منازل روستایی استفاده شود.

به گفته وی هشت هزار کیسه سیمان رایگان اهدایی مقام معظم رهبری به صورت رایگان در شهرهای ماژین و دره شهر انبار شده که متوسط با پیشرفت متقاضی واحدها توزیع می‌شود تا روند بازسازی این مناطق سرعت گیرد.

به گزارش ایرنا، ۲ موج بارشی سیلابی در تعطیلات نوروز امسال باعث بروز خرابی های متعددی در حوزه زیرساخت های عمرانی، شهری، روستایی، عشایری، ابینه، زیربخش های کشاورزی، و … استان ایلام شد.
بیشترین خسارت ها به مناطق شهرهای ماژین دره شهر و عرب رودبار سیروان وارد شد.

۳۰۳۲/۶۱۱۹




کالجی: مکانیسم 2+3 باید برای توافق پایدار در قفقاز ایجاد شود