فرار از خدمت سربازی بیشترین جرم میان نیروهای مسلح زنجان است


فرار از خدمت سربازی بیشترین جرم میان نیروهای مسلح زنجان است

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان زنجان گفت: فرار سربازان از خدمت بیشترین جرم صورت گرفته در میان نیروهای مسلح این استان است.

محمد حنیفه نظری، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و با بیان اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌های فرار از خدمت در سازمان قضائی یک تا ۲ روز است، افزود: عمده دلیل فرار از خدمت سربازان مشکلات خانوادگی و پایین بودن آستانه تحمل آنان است.

وی با تاکید بر اینکه فضای خدمت باید خوشایند سازی شود و از طرفی برگزاری کلاس‌های آموزشی و آگاه سازی چهره به چهره نیز در امر بازدارندگی و کاهش فرار سربازان از خدمت می‌تواند مؤثر واقع شود، اظهار داشت: سازمان قضائی نیروهای مسلح زنجان در امر بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح این استان، موفق و پویا عمل کرده است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان زنجان گفت: پیشگیری از جرایم یکی از مهم‌ترین موضوعات این سازمان است و برگزاری دوره‌های آگاه‌سازی اقدامی مناسب و تأثیرگذار در راستای پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود که در این راستا، دوره‌هایی برای کادر و سربازان وظیفه برگزار می‌شود.

نظری با بیان اینکه میزان وقوع جرایم در میان نیروهای مسلح این استان کمتر شده به فعالیت‌های آموزشی سازمان قضائی نیروهای مسلح استان زنجان در امر پیشگیری از وقوع جرایم اشاره کرد و افزود: سال ۹۷ برای نیروهای ثابت اعم از ارتش، سپاه ناجا و هوا فضا، ۳۷ دوره کلاس آگاه سازی برگزار شد که میانگین هر دوره آموزش به مدت ۲ ساعت و تعداد شرکت کنندگان نیز سه هزار و ۲۸۰ نفر و برای سربازان به مدت ۱۷ دوره ۲ ساعته با یک هزار و ۷۰ شرکت کننده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انجام خدمت سربازی در نیروهای مسلح نسبت به گذشته، آسان‌تر شده است، تصریح کرد: بر اساس قانون آن دسته از افرادی که هشت سال سابقه فرار از خدمت سربازی را دارند می‌توانند با توجه به میزان تحصیلات نسبت به خرید خدمت اقدام کنند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان زنجان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح، گام‌های مناسب و مثبتی را برداشته است، گفت: رسیدگی سریع به پرونده‌ها، نظارت بر زندان‌ها، بازدید از بازداشتگاه‌ها، آزادی زندانیان، اعطای مرخصی به زندانیان، تکریم ارباب رجوع و برگزاری کمیسیون‌های تخصصی قضائی، برگزاری مسابقات احکام و قرآن، ورزشی، فرهنگی، کتابخوانی، دوره آموزشی امداد و نجات و تیراندازی برای ارتقا توان رزمی، ازجمله عملکردها و برنامه‌های این سازمان در سال ۹۷ است.

نظری به ساختار، وظایف، اهداف و اقدامات انجام شده در سازمان قضائی نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: ۶۰ مورد بازدید از زندان‌ها به منظور نظارت هرچه بهتر و بیشتر، سه مورد بازدید از بازداشتگاه‌ها، ۱۱ مورد آزادی زندانیان از محل کمک‌های صورت گرفته، ازجمله کارهای انجام گرفته از سوی سازمان قضائی نیروهای مسلح استان زنجان در سال ۹۷ بود.

وی به روند رسیدگی قضائی به پرونده‌های مربوط به جرایم اشاره کرد و با بیان اینکه نحوه رسیدگی نیز با دقت و ظرافت خاص صورت می‌گیرد اظهار داشت: رسیدگی به پرونده‌ها در این سازمان، زیر یک هفته صورت می‌گیرد و شاید فقط پرونده‌های سخت و مشکل دار به مدت یک ماه طول بکشد و پرونده مسن و پیر نیز نداریم.

نظری تصریح کرد: سازمان قضائی نیروهای مسلح، وظایف بسیار حساس، مهم و خطیر را عهده دار است و به تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های مربوط به جرایم و قاطعیت در برابر جرم در بین نیروهای مسلح، توجه بیشتر و دقیق‌تری دارد.

۶۰۸۴/‏۶۰۸۵


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


برخی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، از خانواده های مذهبی بودند