200 میلیارد ریال برای احیای جنگل های سردشت و پیرانشهر اختصاص یافت


200 میلیارد ریال برای احیای جنگل های سردشت و پیرانشهر اختصاص یافت

مهاباد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی، 200 میلیارد ریال برای حفاظت و توسعه جنگل های سردشت و پیرانشهر اختصاص یافته است.

میرصمد سیدموسوی روز سه شنبه در جلسه ستاد اطفای حریق جنگل‌ها که در سردشت برگزار شد، افزود: این اعتبار در راستای اجرای طرح بوم سازگان مناطق زاگرس نشین و با اهداف احیا و توسعه جنگل، مبارزه با تخریب جنگل و احیای مالکیت جنگل‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: توسعه جنگل با بذر یا نهال، عملیات آبخیزداری، ذخیره آب، ایجاد کمربند حفاظتی، پیشگیری از حریق، مبارزه با آفات و گشت و نگهداری از جمله برنامه‌هایی است که امسال در صورت تخصیص این اعتبار در سطح استان اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال همچنین پیش بینی شده است از محل این اعتبار یک باند پروازی برای هواپیماها نیز جهت اطفای حریق و مبارزه با آفات و همچنین تجهیز امکانات در مناطق حساس و مستعد آتش سوزی احداث شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در رابطه با عوامل مؤثر بر آتش سوزی در جنگل‌ها گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده بی احتیاطی چوپان‌ها، آتش زدن بقایای کشاورزی، اختلافات قومی در مورد حدود مرزی و ثبتی، عوامل طبیعی و همچنین گردشگران و پسماندهایی که بر جای می‌گذارند، از جمله مهمترین عوامل آتش سوزی است.
سیدموسوی بیان کرد: منابع طبیعی و حفاظت از آن به همراهی مردم نیاز دارد که می‌توان با برگزاری کلاس‌های ترویجی، دهیاری‌ها، مشارکت عمومی، آگاه سازی جوامع هدف به عنوان بهره برداران در راستای حراست از این منابع اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، جنگل‌های ۹۰ هزار هکتاری سردشت جز جنگل‌های زاگرس شمالی و در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی است.
۹۰ درصد اراضی جنگلی آذربایجان غربی در سردشت واقع شده است و سالانه هزاران تن انواع انگور، گردو، بادام، بلوط، انجیر، سقز و انواع گیاهان دارویی از این جنگل‌ها برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

۷۵۶۲/۶۱۸۵/‌۲۰۹۳


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سیاه پوش شدن شهر یاسوج برای استقبال از ماه محرم+تصاویر