میزبانی مسابقات مهم ورزشی، گامی مهم در توسعه شهرستان‌ها


میزبانی مسابقات مهم ورزشی، گامی مهم در توسعه شهرستان‌ها

* سینا پسران افشاریان

میزبانی ارومیه در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال با حضور پرشور هواداران و رضایت ناظر فدراسیون جهانی والیبال (FIVB)، وزیر ورزش و جوانان و سرپرست فدراسیون والیبال همراه بود.

مسابقات لیگ ملت‌های والیبال که یکی از تورنمنت‌های مهم این رشته در عرصه بین‌المللی است در ارومیه با حضور ۳ قدرت جهانی لهستان، روسیه و کانادا درحالی در سالن ۶۰۰۰نفری غدیر این شهر برگزار شد که در هر بازی بیش از ۸۰۰۰ تماشاگر در داخل سالن، هزاران نفر در خارج سالن و ده‌ها هزار نفر در پارک و سینماهای شهر ارومیه مشغول تماشای این رقابت‌ها بودند.
جدای از برخی کاستی‌ها و ایرادات که آن‌هم در برگزاری این سطح از مسابقات برای اولین بار در شهرستان‌ها طبیعی است، با اینحال نمره قبولی برای میزبانی، وضعیت سالن، حمایت تماشاگران و مهم‌تر از همه حضور بانوان علاقمند به ورزش همراه بود و مهم‌ترین بخش ایرادی آن مربوط به بلیت‌فروشی اینترنتی که آن هم بخاطر ضعف زیرساخت مربوط بود.

با نگاهی به کشورهای توسعه یافته می‌توان به این نکته پی برد که دولت‌ها و مسئولین ورزشی آن کشور برای توسعه و پیشرفت توامان همه مناطق و شهرها، در بخش ورزش میزبانی را به شهرهای مختلف واگذار می کنند و دیگر تمرکزی برای میزبانی تنها پایتخت ندارند به‌عنوان مثال کشور آلمان در رشته فوتبال میزبانی را به شهرهایی چون مونیخ، دورتموند، اشتوتگارت و ماینتز واگذار می‌کند و میزبانی مسابقات مختلف رشته والیبال را به شهری با جمعیتی حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر به‌نام لایپزیک واگذار کرده است و چنین اتفاقی در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود.
با واگذاری میزبانی مسابقات مهم ورزشی به شهرهای مختلف در ایران می‌توان امیدوار بود رشد و توسعه شهرهای دیگر کشور سرعت گیرد و این رشد در بخش گردشگری نیز با توجه به نمایش توانمندی‌های این شهر و مجبور شدن مدیران و ارگان‌های دولتی برای بهبود زیرساخت‌ها بیشتر نمود دارد.
رشد فرهنگ جامعه در شهرهای غیر از پایتخت نیز با میزبانی و تعاملی که با گردشگران بهبود می‌یابد و می‌توان امیدوار بود بازی دوسربرد برای وزارت ورزش و فدراسیون‌ها رقم بخورد و امتیازی مثبت برای مدیران ثبت شود.

در این میان خواسته بزرگ استان‌ها و شهرهای مختلف کشور از دولت، وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف ورزشی، نگاه مثبت به قضیه واگذاری میزبانی مسابقات ورزشی به شهرهای مختلف چون ارومیه و گنبد در رشته والیبال، تبریز، مشهد، اصفهان در فوتبال و ... داشته و جدای از اینکه تمرکز را از روی پایتخت بردارند باعث شوند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف ایران تشویق شوند اتفاقی که می‌تواند حتی دولت را در توسعه دادن کشور بدون نیاز به منابع دولتی یاری کند.
مسئولین دولتی و ورزشی، نباید از کاستی‌های شهرهای مختلف در میزبانی ترسی به خود راه دهند، وقتی شهری برای نخستین بار میزبانی یک رویداد مهم بین‌المللی را برعهده می‌گیرد یقینا ایرادات و نواقصی در میزبانی خواهدداشت و برای ادوار بعدی آن‌ها را برطرف خواهدکرد تا در سال‌های بعد به نحو شایسته‌تری مسابقات را میزبانی کند و همین امر رشد و توسعه آن شهر را سرعت می‌بخشد.

46

کد خبر 1274467

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سارق 32 ساله هنگام سرقت سیم برق، جان باخت