رفع فریز یک محله تا پیاده‌راه استادمعین در جنوب پایتخت


رفع فریز یک محله تا پیاده‌راه استادمعین در جنوب پایتخت

تهران- ایرنا- شبگردی اصحاب رسانه در منطقه 14 پایتخت واقع در جنوب‌شرق تهران که به دارالمومنین شهرت دارد به موضوعات مختلفی اختصاص داشت؛ از تعیین و تکلیف وضعیت تعریض خیابانی که سال‌ها آن محله را فریز کرده و اهالی معطل مانده بودند تا موضوع پیاده‌راه‌سازی از مقابل خانه استاد معین تا خیابان پیروزی.

استاد محمد معین (درگذشت ۱۳ تیر ۱۳۵۰ در تهران) از محققان برجسته و پدیدآورنده فرهنگ معین یکی از مهمترین لغت‌نامه‌های فارسی است که خانه ثبت ملی وی اینک به عنوان خانه- موزه تحت مالکیت شهرداری در منطقه ۱۴ تهران پذیرای علاقه مندان به هنر بویژه موسیقی است.

خانه وی چسبیده به خانه پدرخانمش محمدعلی امیرجاهد شاعر و تصنیف‌ساز مشهور ایرانی در میدان چهارصد دستگاه منطقه پیروزی قرار دارد و شهرداری منطقه ۱۴ برنامه دارد که امتداد مقابل آن را تا خیابان پیروزی پیاده‌راه‌سازی کند؛ به شکلی که امکان تردد خودرو هم وجود داشته باشد اما گذری نیز ایجاد شود به منظور بهره مندی بیشتر شهروندان از این مکان فرهنگی.

بخشی از این پیاده راه سازی نیز اینک انجام شده و مقرر است که اجرای آن ادامه یابد.

گفته شده امیرجاهد نخستین هنرستان شبانه روزی موسیقی را در ایران پایه گذاری کرده است.

به گفته رضا عباسی شهردار منطقه ۱۴ طی برنامه شبگردی طی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران، قرار است تندیس شماری از مشاهیر نیز در میدان چهارصد دستگاه نصب و به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

مهدی سبحان مدیر خانه-موزه استاد معین نیز در جمع خبرنگاران اظهارداشت که اینک در این محل کلاس‌های موسیقی و دیگر برنامه‌های مرتبط با موسیقی از جمله جشن تولد هنرمندان موسیقی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا میز محل کار استاد معین که لغت نامه را آنجا نوشته و بخشی از عکس‌های خانوادگی وی به همراه توضیحاتی درباره زندگینامه وی و پدرخانمش از جمله مظاهر موجود در این خانه- موزه است که می‌تواند برای علاقه مندان به تاریخ، هنر و ادبیات ایرانی جالب باشد.

رفع فریز اهالی خیابان کرمان

پروژه دیگری که خبرنگاران از آن بازدید کردند، خیابان کرمان در منطقه ۱۴ است؛ شهردار این منطقه توضیح داد: طرح تعریض این خیابان سال ۵۷ مصوب شد که طی همه این سال‌ها عملیاتی نشده بود و با تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف مانده و محله نیز فریز شده بود.

حالت فریز یعنی انجام ساخت و ساز اهالی متوقف و با مشکل مواجه شده بود.

عباسی شهردار منطقه ۱۴ می‌گوید که در جلسات مختلف با اعضای شورا و شهرداری تهران موضوع را پیگیری کرده و قرار شده در صورت صدور رأی نهایی در کمیسیون مربوطه، محله از فریز خارج و مشکلات اهالی رفع شود.

وی توضیح داد: محدوده این خیابان نقاط گردشگری و تاریخی زیادی از جمله آرامستان ارامنه، باغ وثوق‌الدوله و بیمارستان مردم وجود دارد که اجرای طرح تعریض با وجود آنها عملیاتی نمی‌شد.

عباسی گفت: تعدادی از بناهای این محدوده که طی سال‌های گذشته در قالب پروژه تعریض تملک شده، (‌حدود ۲۰ درصد) با برنامه ریزی مناسب، به منظور استفاده عمومی بارگذاری خواهد شد.

به گفته وی شهرداری تلاش‌هایش را برای احیای آرامستان ارامنه آغاز کرده تا این محل در کنار سایر نقاط تاریخی به قطب گردشگری منطقه تبدیل شود.

۹۰ درصد پیشرفت پارکینگ تونل امیرکبیر

شهردار منطقه ۱۴ تهران که به همراه خبرنگاران از برخی پروژه‌های نیمه تمام این منطقه در شبگردی بازدید می‌کردند، پارکینگ در دست ساخت تونل امیرکبیر که به گفته وی اینک ۹۰ درصد عملیات اجرایی آن انجام شده اشاره و تاکید کرد: قرار بوده روی این پارکینگ ساخت و ساز شود که ما جلو آن را گرفته‌ایم و مقرر است با همکاری با شهرداری منطقه ۱۲ در قالب پلازای شهری (محیط عمومی) در اختیار استفاده همه شهروندان قرار گیرد.

به گفته وی، این پارکینگ حائل بین مناطق ۱۴ و ۱۲ نیز است و باتوجه به نیاز موجود به پارکینگ، پس از افتتاح تأثیر بسزایی در رفاه شهروندان خواهد داشت.

عباسی گفت که در این مجموعه جای پارک برای افزون بر ۵۶۰ خودرو در سه طبقه ایجاد شده و تنها کارهای نازک کاری آن برای بهره برداری مانده است.

وی اعتبار کل این پروژه را افزون بر هشت میلیارد تومان برشمرد و اعلام کرد که امسال ۱.۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است.

این پارکینگ از خیابان‌های ۱۷ شهریور و شکوفه دسترسی خواهد داشت.

احداث جایگاه سوخت کوچک مقیاس

خبرنگاران در شبگردی سه شنبه شب همانطور که داخل خودرو بودند از نزدیک پروژه نیمه تمام پمپ بنزین کوچک مقیاس نیز در این منطقه رد شدند که با مشارکت بخش خصوصی طی قراردادی ۱۰ ساله در دست اجراست.

مخزن این جایگاه ۴۵ هزار لیتر عنوان شده است.

توسعه فضای شادی در جنوب شرق پایتخت

شهردار منطقه ۱۴ درخصوص شهربازی بوستان بسیج نیز توضیح داد: ۸۰ درصد عملیات عمرانی این شهربازی که سال‌ها به دلیل تعمیر بسته بود انجام شده و قرار است از طریق شهرداری تهران سرمایه گذار برای آن جذب شود.

رفع فریز یک محله تا پیاده‌راه استادمعین در جنوب پایتخت

ایستگاه بسیج مترو

ایستگاه در دست ساخت مترو بسیج از دیگر پروژه‌ها بود که خبرنگاران به همراه مسئولان شهری از داخل آن هم بازدید کردند.

شهردار منطقه ۱۴ تهران در این زمینه توضیح داد: در حال رایزنی با وزارت ورزش برای تملک یا تهاتر بخشی از زمین‌های ورزشگاه تختی هستیم تا پایانه خط ۶ مترو در آن احداث شود.

مسئولان شهری می‌گویند که اگر خطوط مترو پایانه اختصاصی برای تعمیر، نظافت و.... نداشته باشند، سرفاصله حرکت قطارها با تأخیر بیش از معمول انجام خواهد شد.

منطقه ۱۴ تهران دارای ۶ ناحیه و ۲۶ محله حدفاصل خیابان‌های ۱۷ شهریور از غرب، خاوران از جنوب، بزرگراه بسیج از شرق و خیابان پیروزی از شمال قرار دارد.

این‬ منطقه‬ به‬ سبب‬ داشتن تعداد‬ زیادی‬ هیات‬ مذهبی‬ و‬ نیز‬ تقدیم‬ تعداد‬ زیادی‬ شهید‬ (‬ افزون‬ بر‬ ۲هزار‬ و‬ ۵۰۰‬ شهید) به دارالمومنین شهرت دارد.

تهرام/‏۹۳۵۳/‏‬ ۱۰۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سید علی موسوی بی قرار