به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام روابط عمومی اتوخسروانی، علی خسروانی، مدیر مجموعه معتبر اتوخسروانی - یکی از بزرگترین مجموعههای معتبر و رسمی فروش انواع برندها و خودروهای وارداتی در ایران - و کارشناس باسابقه این حوزه، راهکارهای متفاوتی را ارائه داده است.
بازار خودرو قوانین خاص خودش را دارد. بهطورکلی یک قاعده کلی و بسیار ساده در اقتصاد هست به نام عرضه و تقاضا. شما میتوانید با این اصل ساده، هر بازاری را تحلیل کنید. هنگامیکه به هر دلیلی عرضه کم شود، طبیعتاً نسبت عرضه و تقاضا به هم میخورد و بازار خودرو هم درگیر این موضوع شده است و با ممنوعیت واردات روبهرو شده است.
در بازار فعلی اگر ثبات قیمت دلار هم داشته باشیم، عملاً خریدار واقعی در بازار خودرو نخواهیم داشت که سبب میشود افراد با نیت سرمایهگذاری برای خرید خودرو مراجعه کنند. این تمایل افراد جامعه برای خرید خودرو جهت سرمایهگذاری و حفظ ارزش اموال خود، بازار خودرو را ملتهبتر خواهد کرد. طرح فروش فوری خودرو و طرح فروش اقساطی میتواند بر این التهاب تأثیرگذار باشد.
باید شرایطی ایجاد شود که افرادی که در این چند ماه اخیر خودروهایی باهدف سرمایهگذاری خریداری کردهاند، شروع به فروش محصولات خریداری شده کنند تا به تعدیل قیمت خودرو کمک کند.
به نظر من تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، اتفاق درست و خوبی بود که به شکل نادرستی اجرا شد. تعیین قیمت حاشیه بازار در سراسر دنیا انجام میشود. اینکه با قیمتگذاری دستوری و سفارشی، بتوان بازار را کنترل کرد، منسوخ شده است. زیرا باعث ایجاد رانت، تمرکز و تجمیع ثروت در جای نامناسب و… خواهد شد و عملاً این قیمتگذاری دستوری، سبب ضربه و لطمه به مصرفکننده نهایی میشود.
درباره تعیین قیمت حاشیه بازار باید گفت که این موضوع در حال حاضر امکانپذیر نیست، زیرا در بازار خودرو انحصار وجود دارد. همزمان با اجرای این سیاست باید واردات با تعرفه ۵ درصد آزاد شود تا مدلهای مختلف خودرو موجود باشند و خریداران حق انتخاب داشته باشند. در این صورت است که میتوانیم اجازه دهیم قیمت خودرو را از طریق حاشیه بازار تعیین کنیم.
اگر به بازار نگاهی بیندازید متوجه میشوید، همه ناراضیاند و در حال حاضر این بازار هیچ برندهای نخواهد داشت بهجز تعداد خیلی معدودی از افراد که از رانتهای ایجاد شده استفاده میکنند و یا راههای نادرستی مانند خرید کارت ملی برای ثبتنام بیشتر خودرو را پیش میگیرند. انواع و اقسام طرحهای فروش اقساطی خودرو اجرا میشود ولی التهاب موجود، شیرینی خرید خودرو را به کام خریداران تلخ میکند.
در این میان ما از مردم میخواهیم خریدهای خود را از مبادی رسمی و مجوز دار انجام دهند و به طرحهای فروش پرزرقوبرق شک کنند. برخی از این التهاب سوءاستفاده میکنند و سبب از بین رفتن سرمایههای مردم میشوند. با خرید از مجموعههای مجوز دار و رسمی، خرید مطمئن و حس خوبی در خرید خود داشته باشند و از اتفاقات ناخوشایند احتمالی در آینده جلوگیری کنند.
بدون امید هیچ مسئلهای حل نمیشود و تحمل دورانهای سخت، سختتر میشود. به نظر من این مسئله قطعاً حل خواهد شد. عقبه تجربی ما به ما این نوید را میدهد که این مسائل نیز حل خواهد شد.
امید داریم با حضور افراد متخصص و کارشناسان باسابقه بازار خودرو در حوزه تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، از ظرفیت موجود در بازار کشور و استعدادهای فوقالعاده ایرانی، برای رشد و بالندگی صنعت خودرو کشور استفاده کرد و روزی را شاهد باشیم که همه ایرانیان خودروی باکیفیت داخلی، همتراز با کلاسهای جهانی سوار شوند.
انتهای رپرتاژ خبری