چالش‌های تأمین مالی مانع رونق تولید در بخش کشاورزی


چالش‌های تأمین مالی مانع رونق تولید در بخش کشاورزی

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی موانع رونق تولید در بخش کشاورزی، اعلام کرد: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی، فراهم نبودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و سخت و پیچیده بودن فرایند راه‌اندازی کسب‌وکارهاست. به اعتقاد غالب محققان و کارشناسان، سرمایه که یکی از مهمترین نهاده‌های تولید است، نقش و اهمیت بسزایی در افزایش سطح...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی موانع رونق تولید در بخش کشاورزی، اعلام کرد: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی، فراهم نبودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و سخت و پیچیده بودن فرایند راه‌اندازی کسب‌وکارهاست. به اعتقاد غالب محققان و کارشناسان، سرمایه که یکی از مهمترین نهاده‌های تولید است، نقش و اهمیت بسزایی در افزایش سطح تولید فعالیتهای اقتصادی و بهره‌وری سایر عوامل تولید از جمله مدیریت، نیروی کار و زمین دارد و به لحاظ تئوریک، سرمایه‌گذاری شرط لازم برای رشد و توسعه کشاورزی است. اما شواهد نشان می‌دهد که فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دچار چالش‌های متعددی است که در این بخش به برخی از آنها پرداخته می‌شود.

*چالش‌های تأمین مالی در بخش کشاورزی

در حال حاضر سرمایه‌گذاران، کشاورزان و به ویژه کارآفرینان علاقه‌مند به فعالیت در بخش کشاورزی، در دسترسی و دریافت اعتبارات مورد نیاز دچار مشکل هستند. بخشی از این مشکلات، مربوط به ناکارآمدی نظام بانکی به عنوان منبع اصلی تأمین مالی بخش کشاورزی است، که ناتوان از درک حساسیت‌ها و الزامات بنگاه‌های کسب‌وکار کشاورزی و صنایع تبدیلی و خدماتی است. لذا در این بخش به برخیچالش‌های نظام تأمین مالی فضای کسب‌وکار در بخش کشاورزی اشاره می‌شود.

*طولانی و کند بودن فرایند اخذ تسهیلات از بانک‌ها

موازی‌کاری بانک‌ها و سایر نهادهای متولی در زمینه اخذ استعلام‌ها، روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها را با کندی مواجه کرده است. از سوی دیگر، اولویت اغلب اعتبارات از سوی بانک‌ها به طرح‌های بزرگ داده می‌شود و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. همچنین، ناتوانی کشاورزان در تهیه ضمانت‌نامه‌های بانکی لازم برای دریافت تسهیلات به دلیل نداشتن ضامن کارمندی و اعتبار نداشتن اسناد ملکی روستایی از نظر بانک‌ها، یکی دیگر از چالش‌های نظام تأمین مالی در بخش کشاورزی است که بعضاً سبب سرخوردگی و دلسردی کارآفرینان و متقاضیان تسهیلات از بانک و در نتیجه کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کشاورزی می‌شود.

*عدم استفاده از ظرفیت بالقوه بازار سرمایه و سایر نوآوری‌های مالی

اتکا به بازار پول، به خصوص بانک‌ها، سنتی‌ترین و دشوارترین راهکار تأمین منابع مالی است. امروزه ابزار جدید از جمله بازار سرمایه نقش اساسی‌تری را در تأمین مالی سریع‌تر و آسانتر بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کند. نوآوری‌های مالی زیادی در جهان شکل گرفته است، ولی این نوآوری‌ها هنوز جایگاه چندانی در
تأمین مالی بخش کشاورزی و کارآفرینی روستایی ایران پیدا نکرده است. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به تأمین اعتبارات از طریق صندوق‌های خودیار محلی، کشاورزی قراردادی و زنجیره ارزش، بورس‌های کالا (انواع قراردادها از جمله قراردادهای آتی)، عرضه سهام در بورس اوراق بهادار، صندوق‌های مخاطره‌پذیر و غیره اشاره کرد که به صورت کم هزینه‌تر و سریع‌تر، نیازهای مالی کارآفرینان را تأمین می‌کنند. خلأ نهادهای مالی نوآور، انعطاف‌پذیر، چابک و خطرپذیر در کشور، منجر به کندتر شدن فرایند توسعه و تجاری‌سازی نوآوری و کارآفرینی شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

این ره ادامه دارد / ادامه طرح کالابرگ الکترونیکی