«بورسیه» ای که «کمک هزینه تحصیلی» شد


«بورسیه» ای که «کمک هزینه تحصیلی» شد

قشم - ایرنا - در حالی که سازمان منطقه آزاد قشم نشست خبری با ارائه گزارش از طرح بورسیه تحصیلی خود برگزار کرد، در میانه جلسه بورسیه به هزینه های کمک تحصیلی تبدیل شد.

ظهر روز شنبه در مسیر بندر لافت بودم تا درباره موضوع بادگیرهای این بندر گزارشی تهیه کنم که ساعت ۱۲ و ۴۷ دقیقه با صدای گوشی متوجه دریافت یک پیامک شدم.

یکی از کارکنان روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم پیامک دعوت به نشست خبری را فرستاده بود. با خواندن پیامک متوجه شدم نشست مزبور با حضور اعضای شورای بورسیه این سازمان در ساعت ۱۴ امروز برگزار می شود؛ موضوع جلسه نیز ارائه گزارش بورسیه تحصیلی سازمان منطقه آزاد قشم با حضور ۱۹ نفر از بورسیه شدگان عنوان شده بود.

نگاهی به ساعت انداختم. غرولندی کردم که این چه وقت دعوت از خبرنگار به نشست خبری ست و این بیشتر توهین به خبرنگار محسوب می شود. با خود کلنجار می رفتم که آیا در نشست خبری حضور پیدا نکنم و به مسیر خود برای رسیدن به سوژه و تهیه گزارش ادامه بدهم یا با حضور در جلسه مراتب اعتراضم را به نحوه دعوت از خبرنگاران اعلام کنم.

در پایان با نوش داروهایی که از مرگ صد سهراب دیرتر است خود را التیام دادم که بالاخره گزارش را می‌توان روز دیگری انجام داد و رویه سازمان منطقه آزاد هم همیشه همین گونه بوده است.

نشست خبری یا همایش بورسیه شدگان و خبرنگاران

مسیر خود را تغییر دادم و به سمت قشم برگشتم. با پنج دقیقه تاخیر به نشست رسیدم و در حالی که قرآن پخش می‌شد، خوشحال از اینکه بالاخره یک جلسه به موقع آغاز شد، در جای خودم مستقر شدم. با پایش جلسه متوجه شدم از همه خبرنگاران و حتی از کارکنان روابط عمو می سازمان مربوطه نیز زودتر به جلسه رسیده‌ام و به احتمال بسیار آنها گمان نمی‌کردند که جلسه به این زودی شروع شود.

صدر مجلس را از نظر گذراندم. از اعضای سه‌نفره شورای بورسیه سازمان منطقه آزاد قشم معاون توسعه مدیریت و مدیر منابع انسانی حضور داشتند اما مدیر موسسه آموزش عالی منطقه آزاد قشم غایب بود.

با آغاز نشست اندک اندک جمع خبرنگاران رسیدند و بساط عکاسی هم فراهم شد. و در کنار آن نیز پچ‌پچه های خبرنگاران حاشیه‌هایی بود که پررنگ تر از متن ادامه می‌یافت که محوریت آن نیز این بحث بود که با چه تعریفی از نشست خبری می‌توان نشست حاضر را در چارچوب آن گنجاند.

به هر روی در این نشست خبری بورسیه شدگان درباره مشکلات خود سخن گفتند و چون کار به درازا کشید نزدیک ساعت ۱۵ نشست به صورت موقت قطع و ناهار سرو شد. مشکلات دانشجویان بورسیه پس از سرو غذا ادامه یافت و سپس نوبت به خبرنگاران رسید.

«بورسیه» ای که «کمک هزینه تحصیلی» شد

رتبه کنکور مهم‌ترین عامل اعطای بورسه سازمان منطقه آزاد قشم

مدیر منابع انسانی سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه گفت: رتبه کنکور مهم‌ترین عامل تعیین نخبه‌ها و اعطای بورسیه به آنها بوده است.

علی عسکری افزود: بورسیه شدگان ۲ برابر مدت‌زمان بورسیه نسبت به سازمان منطقه آزاد تعهد خدمت دارند و نباید در شغل دیگری اشتغال داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد می‌تواند از بورسیه شدگان در خود سازمان یا صنایع و شرکت‌های وابسته استفاده کند.

پرداخت حدود ۱.۴ میلیارد ریال به بورسیه شدگان

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: در سه سال گذشته ۱۹ نفر بورسیه این سازمان را دریافت کرده‌اند که در دوره نخست ۱۰ نفر، در دوره دوم، چهار نفر و در دوره سوم، پنج نفر بورسیه شدند.

عابدین سعادتفر افزود: سازمان با توجه به اهدافی که دارد نخبگان را برای آینده قشم در نظر می‌گیرد و از آنان در صنایع فعال در قشم استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: کسب رتبه تا ۲ هزار برای رشته‌های فنی، مهندسی و یک تا یکهزار برای سایر رشته‌ها مهمترین شرط سازمان برای اعطای بورسیه است.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه پرداخت‌ها برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بین ۶ تا ۱۰ میلیون ریال است، تصریح کرد: تا کنون برای بورسیه شدگان در هر دوره حدود ۴۶۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

«بورسیه» ای که «کمک هزینه تحصیلی» شد

«بورسیه» به «حمایت مالی» تغییر یافت

یکی از بورسیه شدگان در این جلسه گفت: اکنون وضعیت به شکلی است که بورسیه شدگان در سازمان منطقه آزاد قشم مشغول به کار نمی‌شوند.

شکیبا عبداللهی افزود: این امر در حالی است بورسیه شدگان به این سازمان تعهد داده‌اند که در جایی دیگر شاغل نشوند و بدین ترتیب از فرصت‌های دیگر اشتغال باز می‌مانند.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم در این باره ابراز داشت: طرح بورسیه این سازمان در ابتدا با هدف حمایت مالی از دانشجویان نخبه شکل گرفت تا به این دانشجویان کمک هزینه تحصیلی تعلق بگیرد.

وی افزود: در ادامه نیز برای استفاده از ظرفیت این افراد در داخل جزیره قشم بحث اشتغال آنان در صنایع جزیره و شرکت‌های وابسته به سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد.

سعادتفر ادامه داد: با گذشت زمان اشکالات آیین‌نامه مشخص شده است که در جلسات آتی با هم اندیشی بورسیه شدگان و نخبگان نسبت به اصلاح آیین نامه مزبور و تغییر تعهدات ۲ طرفه اقدام می شود.

سازمان منطقه آزاد قشم در راستای اقتصاد مقاومتی و نیل به اهداف والای انقلاب فرهنگی با کمک به تامین هزینه‌های تحصیلی فرزندان ممتاز و واجد شرایط شهرستان قشم براساس برنامه ششم توسعه، طرحی بورسیه ۵۰ تن از دانش آموزان نخبه این جزیره در یک دوره پنج ساله را از سال ۱۳۹۶ دنبال می‌کند.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

۷۵۰۰


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان