32 هزار گنبدی در خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا هستند


32 هزار گنبدی در خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا هستند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: با اجرای طرح غربالگری فشار خون مشخص شد که 32 هزار نفر از مردم این شهرستان در خطر ابتلا به این بیماری بوده و لازم است اقدامات مراقبتی خود را تشدید کنند.

فرهاد بدیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس آمار سامانه ناب (نظام ارجاع دانشگاه علوم پزشکی گلستان) ۱۱۲ هزار و ۵۶۴ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال گنبد معادل ۷۵ درصد در این طرح غربالگری شدند.
وی گفت: از میان افراد شرکت کننده در این طرح، بیش از ۶۱ هزار نفر با فشار خون طبیعی، افزون بر ۳۲ هزار نفر در مرحله پیش فشارخون، هشت هزار و ۸۲۹ نفر مبتلا به فشارخون و ۶ هزار و ۹۱۲ نفر مشکوک به این بیماری شناسایی شدند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ادامه داد: بیماری فشار خون همچون دیابت جزو بیماری‌های خاموش و بدون علامت است که بیشتر به دلیل تغذیه نامناسب و مصرف بیش از اندازه روغن، نمک، قند و نداشتن تحرک بدنی در فرد ایجاد می‌شود و در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان است.
وی با اشاره به اینکه مهمترین راه حل کنترل و درمان بیماری فشار خون، اصلاح شیوه زندگی است، تاکید کرد: افرادی که در مرحله پیش فشارخون و مشکوک به فشار خون هستند باید هر چه سریعتر برای دریافت خدمات لازم به مراکز بهداشت و درمانی یا پزشک خانواده مراجعه کنند.
در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۰ میلیون نفر در جهان و در سال ۱۳۹۶ هم ۹۷ هزار نفر در ایران در اثر عوامل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست دادند.
مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی می‌کنند بالغ بر ۱۵ میلیون نفر در ایران به عارضه فشار خون بالا مبتلا باشند که فقط ۵۰ درصد آنان برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.
یکی از دلایل مهم ابتلا به فشار خون بالا، مصرف زیاد نمک است که مردم ایران ۲ برابر مقدار توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، نمک مصرف می‌کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)