طرح توسعه چاراویماق به عنوان شهرستان کم برخوردار آغاز شد


طرح توسعه چاراویماق به عنوان شهرستان کم برخوردار آغاز شد

مراغه - ایرنا - فرماندار چاراویماق از آغاز فرایند اجرایی طرح توسعه چاراویماق همزمان با 30 شهرستان کم برخوردار و محروم کشور خبر داد.

صابر تقویمی روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: با پیگیری و تلاش مجموعه شهرستان، چاراویماق در فرآیند اجرایی طرح توسعه ۳۱ شهرستان محروم کشور قرار گرفت که این طرح در آذربایجان شرقی در شهرستان‌های چاراویماق و بستان آباد به عنوان مناطق کم برخوردار اغاز شده است.
وی افزود: مسئولیت پیگیری و هماهنگی تمامی امور مربوط به این طرح در سطوح ملی و استانی به اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری محول شده است.

وی گفت: به جهت نبود آمایش سرزمین در کشور و عدم تدوین اسناد مرتبط با آمایش سرزمین در کشور طی دهه‌های گذشته، توزیع ثروت و امکانات به صورت نامتوازن بوده است.

تقویمی ادامه داد: البته این عدم توازن ثروت و خدمات منجر به مهاجرت بین شهرها، روستاها به شهرها و استان‌ها شده است که در نهایت این جمعیت مهاجر در اطراف تعدادی از کلان شهرها مستقر شدند و پیامد این مهاجرت افزایش و عدم توزیع امکانات و ثروت و افزایش آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی به گزارش وضعیت اجتماعی کشور از سال ۹۲ تا ۹۴ از سوی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به طرح مطالعه این گزارش در نهایت پنج اولویت در فهرست آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و مناطقی که این آسیب‌ها در آن مناطق از وضعیت فزاینده برخوردارند و با عنوان مناطق حاد و بحرانی نام برده شدند، مشخص شد.

وی اضافه کرد: در این طرح شهرستان‌ها در دو بخش کم برخوردار و توسعه نیافته و آسیب‌های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفتند که چاراویماق در این لیست جزو شهرستان‌های کم برخوردار قرار گرفته است.

تقویمی خاطر نشان کرد: چاراویماق بهشت معدنی در جنوب آذربایجان شرقی است و راه اندازی صنایع بالا دستی و پایین دستی بخش معادن می‌تواند این شهرستان را به شهرستان مهاجر پذیر تبدیل کند.

وی افزود: علاوه بر معادن کائولین و گچ، ۲ معدن در کوه‌های بابا و قبله داغ از لحاظ خلوص آهن در سطح کشور بی نظیر بوده و نیازمند سرمایه گذاری و فرآوری در سطح شهرستان است.

فرماندار چاراویماق ظرفیت‌های بخش دامپروری این شهرستان را نیز بی بدیل خواند و گفت: چاراویماق با دامپروری سنتی در تولید گوشت قرمز و لبنیات دارای مقام دوم در سطح آذربایجان شرقی است و سرمایه گذاری در این بخش می‌تواند در تولید و صادرات فرآورده‌های دامی این شهرستان مفید باشد.

تقویمی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که با توجه به برخورداری چاراویماق از ۱۵ معدن فعال با استخراج ۹ نوع ماده معدنی و داشتن وضعیت انحصاری در استخراج برخی مواد معدنی از جمله گچ، تالک و خاک چینی کائولن، نمک آبی بسیار مرغوب و سنگ منگنز، محوریت سرمایه گذاری در این شهرستان به ترتیب بر پایه کشاورزی، معدن و به خصوص صنایع فرآوری معدنی استوار است.

وی افزود: بر این اساس مردم چاراویماق ضمن توجه به اختصاص سهم بالای اراضی زراعی آذربایجان شرقی به این شهرستان علاوه بر کار در معدن به کشاورزی، باغداری، زنبورداری، مرغداری و دامداری اشتغال دارند.

وی گفت: فرش صادراتی با طرح گل ابریشم، قالیچه‌های بادوام (برای مصارف محلی)، جاجیم و گلیم از جمله صنایع دستی این شهرستان بوده و محصولات عمده بخش کشاورزی چاراویماق گندم و جو، بنشن، علوفه، تره بار و محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی، عسل، چغندرقند، دانه‌های روغنی، انواع صیفی و پوست است.

شهرستان چاراویماق دارای ۲ بخش به نام‌های مرکزی شامل دهستان‌های چاراویماق مرکزی، چاراویماق جنوب غربی، ورقه و قوری چای شرقی و شادیان شامل دهستان‌های چاراویماق شرقی و چاراویماق جنوب شرقی، یک نقطه شهری به نام قره‌آغاج و ۲۴۸ آبادی است.
۵۲ روستا در بخش مرکزی و ۳۶ روستا در بخش شادیان این شهرستان فاقد دهیاری هستند.
این شهرستان با حدود ۳۱ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۹۸۸۰/‏۳۰۷۱


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی