نباید در مورد نمازهای جمعه اظهارنظر غیراصولی کرد


نباید در مورد نمازهای جمعه اظهارنظر غیراصولی کرد

قم – ایرنا – تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه امام‌جمعه شهر باید ازنظر اخلاق، رفتار، پوشش و گفتار خود برای همگان الگو باشد، گفت: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نماز جمعه با ستاد و ائمه جمعه است و افراد نباید بدون هیچ قاعده و اصولی در مورد نماز جمعه به اظهارنظر بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله سید محمد سعیدی روز چهارشنبه در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم با اشاره به اینکه مردم با نیت معنوی، سیاسی، عبادی و اجتماعی در نماز جمعه شرکت می‌کنند، تصریح کرد: مردم این نماز را یک نماز واجب دانسته و نسبت به آن نگاهی متفاوت دارند.

وی ادامه داد: در آیه آخر سوره مبارک جمعه بر اهمیت روز جمعه و کار کردن در این روز تاکید شده است درحالی‌که اکنون برخی این روز را تعطیل کرده و هیچ کار مفیدی در این روز انجام نمی‌دهند.

امام‌جمعه موقت قم همچنین بر لزوم بزرگداشت آیت‌الله مشکینی امام‌جمعه فقید قم تاکید کرد و گفت: معرفی این شخصیت در چهلمین سالگرد نماز جمعه موضوع مهم و باارزشی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

سعیدی اضافه کرد: آیت‌الله مشکینی علاوه بر اینکه به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص اخلاق حوزه شناخته شد در خطبه‌خوانی و نمازخواندن نیز اسوه بود؛ مباحثی که آیت‌الله مشکینی در حوزه امر به تقوا مطرح کرد امروزه به‌صورت کامل جمع‌آوری و به یک کتاب تبدیل‌شده است، این نشان می‌دهد که امر به تقوا در سخنان این شخصیت جایگاه خاصی داشت و در کلام این شخصیت یک موضوع تکراری و کلیشه‌ای نبود.

وی بابیان اینکه خطبه‌های آیت‌الله مشکینی کوتاه و متناسب با ایام بود، تصریح کرد: خطبه‌های این شخصیت بسیار دلسوزانه و عاطفی و از تنش و چالش به دور بود.

وی ادامه داد: قرائت سوره‌های جمعه و منافقان کار ثابت آیت‌الله مشکینی بود درحالی‌که اکنون سیاست‌گذاری نماز جمعه تغییر کرده است و این سوره‌ها کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سعیدی گفت: ما باید کاری کنیم که خواندن سوره جمعه و منافقان مورد استقبال مردم نیز باشد.

آیت‌الله «علی‌اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین‌شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود. .
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله مشکینی در مسئولیت‌های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، ازجمله آن‌ها می‌توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.
این عالم ربانی در هشتم مردادماه ۱۳۸۶ ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.

نماز جمعه نقش متفاوتی در ماندگاری انقلاب دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست گفت: باوجوداینکه برخی کمبودها و ضعف‌ها را نمی‌توان انکار کرد اما در کنار عوامل مختلفی که در ماندگاری انقلاب اسلامی مؤثر هستند، نمازهای جمعه یک نقش متفاوتی دارند.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری اضافه کرد: اینکه ائمه جمعه هر هفته نسبت به تحرکات دشمن موضع گرفته و مردم را به سمت نقطه موردنظر دشمن حساس می‌کنند بزرگ‌ترین نقشی است که باید در دیگر کارکردهای انقلابی ائمه جمعه ثبت و ضبط شود.

امام‌جمعه قم بابیان اینکه آیت‌الله مشکینی اسوه و الگویی برای ائمه جمعه سراسر کشور بود، عنوان کرد: با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی می‌توانیم در راستای معرفی این شخصیت به عموم مردم به‌ویژه ائمه جمعه گام‌های مطلوبی برداریم.

شبکه‌سازی قرارگاه‌های فرهنگی سراسر کشور دنبال می‌شود

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز گفت: تاکنون اتصال میان قرارگاه‌های فرهنگی محله‌ای برقرار نشده است و نتوانسته‌ایم یک قرارگاه ملی جامعی با حضور ائمه جمعه داشته باشیم به همین علت شبکه‌سازی ائمه جمعه و قرارگاه‌های فرهنگی در سراسر کشور در دستور کار قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجر حسنی سعدی با اشاره به اینکه ائمه جمعه هر منطقه کارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگی در منطقه خود هستند، عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت این افراد می‌توانیم یک نقشه راهبردی جامع برای برنامه‌های فرهنگی کشور ارائه دهیم.

همچنین، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم بابیان اینکه قرارگاهی ملی به‌منظور بررسی عملکرد نماز جمعه با حضور نمایندگان ولی‌فقیه به‌صورت فصلی در تهران تشکیل می‌شود، تصریح کرد: نماز جمعه قم با برنامه‌های مختلف فرهنگی و انقلابی در میان نمازهای جمعه کشور یک جایگاه متفاوتی را به خود اختصاص داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر ولدان از برگزاری دومین سالگرد نکوداشت آیت‌الله مشکینی خبر داد و گفت: در ماه جاری مسابقه کتابخانه از خطبه‌های این شخصیت برگزار می‌شود.

ائمه جمعه استان قم پیش از ظهر امروز با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس بانوی کرامت و نماینده ولی‌فقیه در استان قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

۱۱۷۵ /


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیت الله علوی گرگانی جنایت در پیشاور پاکستان را محکوم کرد