افزایش دما، تب مرغ را بالا برد


افزایش دما، تب مرغ را بالا برد

همدان-ایرنا- افزایش دمای هوا به ویژه در مناطق جنوبی کشور موجب بالا رفتن قیمت مرغ در استان همدان شده است.

جهش قیمت گوشت مرغ در هفته‌های اخیر در بازار مصرف، به گفته برخی کارشناسان ناشی از افزایش تقاضای این محصول به دلیل رشد بهای دیگر اقلام پروئینی همچون گوشت قرمز، ماهی است و بنا برگفته مرغداران شیوع برخی بیماری‌ها در مرغداری‌ها است.

اما مدیرکل دامپزشکی همدان با رد این موضوع عنوان می‌کند که افزایش دمای هوای شهرهای جنوبی موجب شده واحدهای جوجه ریزی در این شرایط آب و هوایی نتوانند فعالیت کنند و تأمین مرغ مصرفی مورد نیاز این مناطق از دیگر استان‌ها صورت می‌پذیرد بر این اساس استان همدان نیز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب‌تر فعالیت واحدهای پرورش جوجه ریزی ادامه دارد.

با وجود اینکه خط تولید مرغ در استان همدان از وضعیت مناسبی برخوردار است و کمبودی در تولید مرغ زنده رخ نداده، اما با افزایش روزانه قیمت این محصول مواجه ایم تا جایی که قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ را با توجه به تأمین نهاده‌های تولید نزدیک ۱۰ هزارتومان عنوان شده است.

بر اساس اعلام اداره کل دامپزشکی همدان، تلفات طیور در استان همدان کمتر از ۱۰ درصد است و هیچ‌گونه بیماری مرغداری‌های این استان را تهدید نمی‌کند.

در حالی که سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرده بیماری نیوکاسل به دلیل تزریق نشدن به موقع واکسن و رعایت نشدن اصول بهداشتی در کشور افزایش یافته اما دامپزشکی همدان از شیوع این بیماری عاری است.

محمدرضا رسولی مدیرکل دامپزشکی همدان اذعان دارد مشکل کمبود مرغ و افزایش قیمت این فرآورده غذایی نه تنها بیماری نبوده بلکه کاهش جوجه ریزی هم نیست.

وی تاکید دارد، هیچ‌گونه بیماری از جمله برونشیت و نیوکاسل در مرغداری‌های این استان وجود ندارد و علت افزایش قیمت مرغ، تقاضای این فرآورده گوشتی در استان‌های جنوبی کشور است.

رسولی می‌گوید، گرمای هوا موجب شده که جوجه ریزی در کشور افزایش یابد اما در استان همدان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است.

وی اظهار داشت: میزان جوجه ریزی در چهارماهه اول سال گذشته هشت میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه بوده است که در مدت مشابه امسال به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه رسیده است.

رسولی تاکید کرد: هیچ‌گونه مشکلی در مرغداری‌های استان نداریم و وضعیت بهداشتی مناسب است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه نبود زنجیره تولید مرغ در این استان واسطه‌ها و دلالان را تقویت می‌کند گفت: نیاز به سرمایه در گردش بالا، نبود امکان صادرات و مشکل کنترل تولید توسط متولیان از معایب نبود این زنجیره است.

محمد نظرپور با بیان اینکه در سه پروسه تأمین نهاده، تولید و کشتار مرغ، واسطه‌ها وجود دارند اظهار داشت: در صورت ایجاد زنجیره تولید، تمام این بخش‌ها با زیرمجموعه‌های مرتبط بدون دلالان به هم متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: ۵۲۳ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره و ۱۹ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه و یک واحد جوجه کشی با ظرفیت یک میلیون قطعه در استان همدان فعال است.

۷۵۲۳/۲۰۹۰


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


دستگیری دندانساز قلابی در نهاوند