آموزش روخوانی قرآن کریم، کتابی ساده برای آموختن مفاهیم قرآن به کودکان


آموزش روخوانی قرآن کریم، کتابی ساده برای آموختن مفاهیم قرآن به کودکان

اصفهان - ایرنا - آموزش روخوانی قرآن کریم اثر حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فقیهی امام جمعه ایمانشهر، کتابی با اسلوب ساده است که کودکان و نوجوانان می توانند مفاهیم این کتاب آسمانی را به راحتی بیاموزند.

در این بخشی از این کتاب آمده است: چند سالی است که کتاب و کتاب خوانی در بین کودکان و نوجوانان رواج گذشته را ندارد و به واسطه گسترش فضای مجازی به این مهم کمتر توجه می شود، به نظر کارشناسان استفاده کتابهای آموزشی که از یک سو ارزش های دینی را برای نوجوانان بازگو کند و از سوی دیگر در از منظر آموزشی نیز بهر ه ای به مخاطب برساند، می تواند به گسترش کتابخوانی دربین این قشر کمک کند.

در سال‌های اخیر به واسطه گسترش فضای مجازی و بازی‌های تخیلی در این فضا، ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان درگیر پدیده‌های نوظهور و بر گرفته از فناوری شده و آنان را از کتابخوانی دور نگه داشته، لیکن آنچه می‌تواند این نسل و نسل‌های آینده را از فضای تخیلی خارج کند، استفاده از کتاب‌هایی است که از یک سو ارزش های دینی را برای نوجوانان بازگو کند و از سوی دیگر در از منظر آموزشی نیز بهر ه ای به مخاطب برساند. شش.

در تابستان که واژه اوقات فراغت بیش از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد، توجه به کتابخوانی نقل محافل فرهنگی می‌شود.اوقات فراغت به معنای اوقات مرده و بی فایده نیست. بر اساس فرهنگ دینی، اولیای دانش آموزان حق ندارند با عدم برنامه ریزی موجب شوند حتی لحظه‌ای از اوقات عمر فرزندانشان به بطالت بگذرد.

این نویسنده در بخش دیگری یادآور شد اهمیت آموزش و یادگیری در اسلام روشن است، و در این بین اهمیت آموزش در دوران کودکی و نوجوانی پر اهمیت تر می‌باشد. دورانی که به گفته امام اول شیعیان که می‌فرمایند" صفحه ذهن کودک مانند زمین خالی و آمادهای است که هر بذری در آن بکارند، به بار خواهد نشست" اهمیت فراوان دارد.

اهمیت آموزش در دوران کودکی و نوجوانی به اندازه‌ای است که امام علی (ع) فرمودند: تأثیر علم آموختن در کودکی مانند نقشی است که بر روی سنگ کنده شود. و از رسول خدا (ص) نقل می‌کنند: «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و آن را یاد بدهد »[۱].

در واقع آموختن قرآن و یاد دادن به دیگران، بهترین اعمال است و موجب تقرب به خدای متعال می‌شود. یادگیری قرآن، با روخوانی و یا خواندن آن همراه با فراگیری قواعد تجوید و صوت آغاز می‌شود. روخوانی و یادگیری مفاهیم و لغات و ترجمه عبارات قرآن پیش زمینه‌ای برای یادگیری مفاهیم عالی قرآنی به حساب می‌آید و برای درک مفاهیم و معانی آیات، یادگیری آن لازم است.

کتاب "آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم" که اولین بار در سال ۱۳۹۴ با قلم نویسنده جوان حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فقیهی و به همت انتشارات حیات طیبه به چاپ رسیده بود، اکنون به چاپ دوم رسیده است.

این کتاب کم حجم که مخصوص مقطع سنی نوجوان تألیف شده، شامل چهارده درس است که از آشنایی با حروف زبان عربی آغاز و تا علائم وقف ادامه می‌یابد.این کتاب نیز مورد توجه مخاطبان نوجوان کلاسهای آموزش ریال را قرار گرفته است.

در این کتاب آموزشی دروس: علامات فتحه، کسره، ضمه، سکون، تشدید، تنوین، همزه وصل، مد، حروف مقطعه، حروف ناخوانا، وقف و التقای ساکنین با قلم ساده و روان نویسنده جمع آوری گردیده است. در پایان هر درس یک پرسش علمی و یک تمرین عملی جهت تثبیت یادگیری قرآن آموزان آورده شده که جنبه آموزشی دارد.

حجت الاسلام فقیهی تاکنون 10 جلد کتاب تالیف کرده است.

۳۰۸۰/۶۰۲۶/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اصفهان قهرمان مسابقات ووشو مردان کشور شد