موشک های میان برد آمریکا در استرالیا مستقر نمی شود


موشک های میان برد آمریکا در استرالیا مستقر نمی شود

تهران- ایرنا- مقام های رسمی کانبرا امروز دوشنبه پس از گفت وگو با مسئولان ارشد آمریکایی اعلام کردند که استرالیا پایگاهی برای هر برنامه طراحی شده واشنگتن در مورد استقرار موشک های میان برد نخواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گزارش داد: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته خواسته بود تا پایگاههای موشک های با برد متوسط آمریکا در کشورهای مختلف منطقه آسیا- اقیانوسیه مستقر شود.

طبق این گزارش، این درخواست پس از خروج آمریکا توسط دولت ترامپ از پیمان کنترل تسلیحات موشکی با روسیه مطرح شده است. این موضوع به ویژه در پی گسترش فعالیت های نظامی چین در آسیا و اقیانوسیه به طور رسمی از سوی واشنگتن با مقام های ارشد چندین کشور در منطقه آسیا- پاسفیک مطرح شده است.

اما "لیندا رینولدز" وزیر دفاع استرالیا پس از دیدار با وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت که اگرچه مراکز و پایگاههای موشکی آمریکا در این منطقه هنوز مشخص نشده است ، اما استرالیا یکی از آنها نخواهد بود.

وی تاکید کرد : دردیدار مشترک اسپر درخواستی دراین زمینه را با وی مطرح نکرده است و چنین درخواستی هم از آمریکا انتظار نمی رود.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز امروز در بریسبین در گفت وگو با خبرنگاران این کشور تائید کرد که موشک های آمریکایی در استرالیا مستقر نخواهند شد.

اسپر وزیردفاع آمریکا پیشتر گفته بود که که قصد دارد در گفت وگو با همتایانش درخواست استقرار موشک های برد آمریکا را در برخی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کند. موشک هایی که قادر به طی مسافتی حدود هزار کیلومتر را دارد.

آمریکا پس از خروج از پیمان موشک های میان برد که در سال 1987 بین ایالات متحده و روسیه امضا شده بود، اعلام کرد که قصد دارد موشک های جدیدی را آزمایش کند.

به گفته وزیردفاع آمریکا، واشنگتن درصدد است تا طیف وسیعی از موشک های با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر را توسعه دهد.

موریسون درعین حال در پاسخ به سوالی در مورد درخواست واشنگتن از استرالیا برای پیوستن به نیروهای این کشور در خلیج فارس گفت: تلاش بین المللی برای تأمین آزادی خطوط حمل و نقل در یک منطقه حساس و مهم اقتصادی در جهان است.

وی افزود: مهم این است که ما تنگه هرمز را امن تر از وضعیت کنونی داشته باشیم. هدف دراین منطقه تنش زدایی و نه ایجاد تنش است، و این موضوع بسیار مورد توجه در رایزنی های ما با شرکای آمریکایی بوده است.

موریسون گفت : این تنگه مهمترین آبراه جهان برای حمل و نقل محموله های نفتی به حساب می آید ، به طوری که استرالیا برای برخی از منابع نفتی خود به حمل و نقل در این منطقه متکی است.

وی تاکید کرد : باید تنگه هرمز را از هرگونه گسترش تنش از جمله اختلاف میان آمریکا و ایران درباره مسائل هسته ای جدا ساخت.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بسته شدن فرودگاه بین المللی «معیتیقه» در طرابلس لیبی