بی‌خوابی احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد


بی‌خوابی احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد
مطالعات اخیر محققان موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد بی‌خوابی خطر بروز بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری یونایتدپرس، اختلال کم‌خوابی یا بی‌خوابی (Insomnia) به حالتی گفته می‌شود که فرد به طور مستمر به خواب نمی‌رود و مشکلاتی مانند دیر به خواب رفتن،‌ بیدارشدن مکرر، بیدارشدن در صبح خیلی زود و به طور کلی خوابی که منجر به تجدید قوا نشود را تجربه می‌کند.

بررسی اطلاعات پزشکی و سلامت ۱.۳ میلیون نفر، نشان می‌دهد اختلال کم‌خوابی احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند و سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها به وجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. سکته قسمت‌های مختلف مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس مطالعات ریشه‌یابی علل اختلال خواب در بیمار بسیار مهم است و باید در اسرع وقت درمان شود. بی خوابی بر عملکرد تمام ارگان‌های بدن تاثیرگذار است و منجر به بروز بیماری‌های متابولیک از جمله دیابت می‌شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Circulation منتشر شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


دومین پرستار هم بر اثر کرونا درگذشت