تشریح شیوه زندگی کشاورزان برای خردسالان در «قصه‌های مزرعه»


تشریح شیوه زندگی کشاورزان برای خردسالان در «قصه‌های مزرعه»

مجموعه «قصه‌های مزرعه» با ترجمه حسین فتاحی با زبانی ساده کودکان را با اتفاق‌هایی که ممکن است در یک مزرعه روی دهد، شیوه زندگی کشاورزان، فضای روستا و حیواناتی که به‌طور معمول در مزارع و محیط‌های روستایی زندگی می‌کنند، آشنا ‌می‌کند.

تشریح شیوه زندگی کشاورزان برای خردسالان در «قصه‌های مزرعه» تشریح شیوه زندگی کشاورزان برای خردسالان در «قصه‌های مزرعه»
حسین فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ درباره آثار منتشر شده‌اش توضیح داد: چندی پیش کتاب «قصه‌های مزرعه» نوشته هیتر ایمری با ترجمه من از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات قدیانی (کتاب‌های بنفشه) منتشر شد.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: این کتاب شامل 12 داستان کوتاه به هم پیوسته با عنوان‌های «راز مترسک، آتش در انبار، تراکتور ترمزبریده، گوسفند بازیگوش، کره اسب کوچولو، الاغ گرسنه، مهمان‌های سرزده، تراکتور در طوفان، جمعه بازار، قطار و اسب، سگ تازه‌وارد و قطار بخار کنه» است که برای گروه سنی پیش دبستانی و سال‌های اول و دوم نوشته شده.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از داستان‌های این مجموعه، گوشه‌ای از یک مزرعه نمادین را نشان می‌دهد، افزود: این داستان‌های کوتاه درباره خانواده‌ای کشاورز به نام خانواده بوت است که دو فرزند خردسال دارند، در یک مزرعه زندگی می‌کنند، شخصیت‌های ثابت همه داستان‌ها هستند و هربار با ماجرایی روبه‌رو می‌شوند.

خالق «امیر کوچولوی هشتم»‌ گفت: نویسنده در این مجموعه تلاش کرده با زبانی ساده کودکان را با امکانات و وسایلی که در یک مزرعه وجود دارد و اتفاق‌هایی که ممکن است در یک مزرعه روی دهد، شیوه زندگی کشاورزان، فضای روستا و حیواناتی که به‌طور معمول در مزارع و محیط‌های روستایی زندگی می‌کنند، آشنا ‌کند.

وی افزود: مثلا خردسالان با ابزارها و وسایلی که در مزرعه وجود دارد از قبیل تراکتور، ابزار کشاورزی و ... و اتفاق‌هایی که ممکن است در اثر کار با این ابزارها در مزرعه رخ دهد و راه‌کارهای برخورد با این وقایع و همچنین موارد دیگر مرتبط با یک مزرعه اعم از انبار، بازارچه‌های محلی و ... آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند که در مزرعه چه می‌گذرد و اگر اتفاقی بیوفتد چه کاری می‌توان انجام داد.

فتاحی درباره مخاطبان مجموعه «قصه‌های مزرعه» بیان کرد: این کتاب برای بچه‌های پیش دبستانی نوشته شده که حوصله خواندن داستان‌های بلند و رمان‌ها را ندارند. آن‌ها با مطالعه این داستان‌های کوتاه علاوه بر اینکه با اطلاعاتی درباره یک مزرعه آشنا می‌شوند، به کتابخوانی نیز علاقه‌مند می‌شوند. درواقع هدف نویسندگان از تولید اثر برای گروه سنی خردسال این است که علاوه بر سرگرمی جنبه آموزشی هم داشته باشد و خردسالان بتوانند به واسطه این کتاب‌ها با محیط اطرافشان و مهارت‌های اجتماعی و اخلاقی آشنا شوند.
تشریح شیوه زندگی کشاورزان برای خردسالان در «قصه‌های مزرعه»
وی درباره چگونگی انتخاب و ترجمه این مجموعه توضیح داد: در سفری که به لندن داشتم این مجموعه را در یکی از کتابفروشی‌ها دیدم. البته این مجموعه شامل 15 داستان بود که به نظرم 3 داستان آن با محیط و فضای زندگی ما ایرانی‌ها سازگار نبود اما سایر داستان‌ها به‌گونه‌ای نوشته شده بود که برای کودکان در هرجای دنیا قابل توجه و قابل درک است و اطلاعات مفیدی به آن‌ها می‌دهد. براین اساس تصمیم گرفتم 12 جلد این مجموعه را برای بچه‌ها ترجمه کنم.

فتاحی درباره دیگر آثارش نیز گفت: هم‌اکنون نیز به همراه تعدادی از دوستان مشغول ترجمه مجموعه‌ای 70 جلدی برای خردسالان هستیم که فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند.

بخش کودک و نوجوان انتشارات قدیانی (کتاب‌های بنفشه) مجموعه «قصه‌های مزرعه» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 30هزارتومان منتشر کرده است.




منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پنجاه و یکمین نشست از سلسله نشست های انجمن شاعران و نویسندگان