سمنان استان پاک کشور از لحاظ بیماری تب کریمه کنگو است


سمنان استان پاک کشور از لحاظ بیماری تب کریمه کنگو است

سمنان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی دام به بیماری تب کریمه کنگو است.

حمیدرضا حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوع کنه بروز می‌کند و تا کنون در استان سمنان شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

وی ادامه داد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا شهریور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

وی افزود: سم‌پاشی از جمله اقدام های پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود و این اقدام در روستاهای‌ سراسر استان سمنان با همکاری بسیج عشایری و مشارکت بسیج سازندگی انجام می‌شود.

حسینی تصریح کرد: محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی می‌شود و تاکنون سه هزار و ۸۰۰ لیتر سم خریداری و در شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی یادآور شد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود، اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دام در کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت جمود در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می مانند.

حسینی بیان کرد: شهروندان برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده، آن را بعد از ۲۴ ساعت انجماد در دمای صفر تا منفی چهار درجه سانتیگراد مصرف کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده بعد از ۲۴ ساعت از یخ‌زدگی گوشت است.

شهروندان هرگونه موارد مشکوک را می توانند با تماس با شماره تلفن ۱۵۱۲ سامانه ویژه دامپزشکی گزارش کنند.

۷۳۴۲/۶۱۰۳


منتخب امروز


عکس پروفایل پرسپولیسی واسه طرفداران پیروزی