دریافت مرتب و سریع بروزرسانیهای سیستم عامل اتفاق بسیار دلچسبی است که با وقوع آن کاربران همواره حس خوب و امکانات بیشتری را تجربه خواهند کرد. اما در این دنیای پر از تولید کننده و گوشی اندرویدی کدام شرکت عملکرد بهتری در ارائه آپدیتهای روز برای گوشیهای خود دارد؟
موسسه کانترپوینت در اقدامی منظم و البته کارآمد هر ساله آمارهای متعددی را در حوزه گوشیهای هوشمند ارائه میکند که یکی از آنها میتواند پاسخگوی سوال ما باشد.
طبق آمار در این بررسی مشخص شده است که بیشترین میزان عرضه بروزرسانیها برای سیستم عامل در بین 10 شرکت بزرگ تولیدکننده گوشی هوشمند، کدام شرکتها بروزرسانی نسخه اندروید سریعتری را در بازه زمانی بین سه ماهه سوم سال 2018 تا سه ماهه دوم 2019 ارائه کردهاند.
طبق آمار اعلام شده شرکت HMD توانسته با سریعترین نرخ بروزرسانی در این بازه به میزان 96 درصد گوشیهای فعلی خود را به نسخه 9.0 سیستم عامل اندروید بروز کند و در حال حاضر تنها 4 درصد گوشیهای این شرکت هستند که نسخه سیستم عامل پایینتر 8.1 اوریو را در دل خود جای دادهاند.
همچنین برای اینکه بتوان مقایسه خوبی بین شرکتها در این مورد داشت کانترپوینت اقدام به انتشار یک آمار مقایسهای درصدی نیز نموده که نشان میدهد اگر ما نوکیا را به عنوان برند مرجع در بروزرسانی نسخه اندروید در نظر بگیریم، لنوو با 93 درصد میتواند در جایگاه دوم این رتبهبندی جای بگیرد.
دو شرکت دیگر شیائومی و هواوی نیز هر کدام با امتیاز 37 درصدی در جایگاه سوم قرار دارند و پس از آن میتوانیم سامسونگ، بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند در دنیا را جای دهید که با امتیاز 17 درصد نسبت به نوکیا، در رتبه بعدی جای خواهد داشت.
نکته مهمی که در مورد این بروزرسانی باید در نظر داشته باشید، نرخ بروزرسانی به نسخههای جدیدتر، طی بازه زمانی اعلام شده در بالاست. طبیعی است که شرکتی مانند HMD که اختیار برند نوکیا را از سال 2017 در دست گرفته محصولات کمتری به بازار تولید کرده و روند بروزرسانی آنها بسیار راحتتر از سامسونگی است که همین هفته پیش نسخه اندروید را برای برخی گوشیهای عرضه شده خود در سال 2017 مانند Galaxy J5 2017 عرضه کرد.
البته با این حال این آمار نشان میدهد که بروزرسانیهای امنیتی توسط بیشتر شرکتها به صورت منظم و ماهانه برای دستگاهها (به خصوص گوشیهای جدیدتر) ارائه میشود و شاید تنها حلقه مفقوده این ماجرا داستان بروزرسانیهای جدید باشد که با توجه به صرف وقت و هزینه بسیار بالا برای شرکتها، معمولاً پس از دو سال متوقف میشود.