گاز اشک‌آور آمریکایی به چشم معترضان هنگ کنگی می رود


گاز اشک‌آور آمریکایی به چشم معترضان هنگ کنگی می رود

تهران - ایرنا - گزارش تحقیقاتی تارنمای «بازفید» نشان می دهد که کارگران آمریکایی با دریافت حقوقی ناچیز و در شرایط سخت کاری، کپسول های گازاشک آور را برای سرکوب معترضان در کشورهای خاورمیانه و به تازگی هنگ کنگ تولید می کنند.

تارنمای آمریکایی و چپ گرای بازفید ۱۴ شهریور ماه گزارش داد که شرکت نه چندان مشهور «نان لثال تکنالاجیز» (Nonlethal Technologies) و تاسیسات آن در نزدیکی شهر هومر ایالت پنسیلوانیا قرار دارد و بر خلاف نام آن خبری از فن آوری در کارگاه های آن دیده نمی شود.

با این وجود شرکت مزبور صادرکننده عمده گاز اشک آور و دیگر تجهیزات ضد شورش است و حکومت های سرکوبگری مانند بحرین، مصر و ترکیه سال هاست که مشتری محصولات آن هستند و منطقه خودمختار هنگ کنگ نیز به تازگی به جمع این مشتریان پیوسته است.

پلیس هنگ کنگ اعلام کرده که در جریان برخورد با اعتراض های اخیر که پس از مطرح شدن لایحه تبعید محکومان هنگ کنگی به چین کلید خورد، تا اوایل ماه اوت (حدود یک ماه پیش) یکهزار و ۸۰۰ کپسول گاز اشک آور به سمت معترضان پرتاب کرده و در جریان یکی از روزهای تظاهرات ۸۰۰ کپسول شلیک شده است.

عفو بین الملل و کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد استفاده بی حد و حصر پلیس هنگ کنگ از گاز اشک آور و شلیک آن به داخل ایستگاه های مترو، نزدیکی خانه سالمندان و حتی شلیک مستقیم آن به سوی معترضان را به باد انتقاد گرفته اند.

رعایت نشدن مقررات ایمنی موجب شده تا دستان مالک شرکت «نانلثال تکنالاجیز» در جریان حریق ناشی از شعله ور شدن مواد شیمیایی دچار سوختگی شود و وزارت کار آمریکا این شرکت را چندین بار جریمه کند.

گاز اشک‌آور آمریکایی به چشم معترضان هنگ کنگی می رود

بازفید به نقل از «مایک داوسون» یکی از کارگرانی که ۱۵ سال سابقه کار در این شرکت را داشته و اکنون عهده دار سمت نظارت است، نوشت: با وجود لباس محافظ و ماسک، پوست شما مدام می سوزد و هیچوقت نمی توانید به آن عادت کنید.

شیفت کاری از ۶:۳۰ بامداد آغاز شده و ساعت 17 پایان می یابد و کف دستمزد در این کارگاه ۹ دلار و ۵۰ سنت است که نسبت به حقوق مشابه ۲۰ سال پیش و زمان افتتاح کارگاه تنها یک دلار و ۵۰ سنت افزایش داشته است.

گزارش بازفید نشان می دهد که در سال ۲۰۰۲ فروش سالانه شرکت ۲۵۰ هزار دلار بود و گاهی سفارش ها به ۲ هزار کپسول می رسید.

اما از سال ۲۰۱۰ و شروع بهار عربی اوضاع فرق کرد و به گفته یکی از کارمندان پیشین این شرکت، سفارش های انبوهی بالغ بر ۳۰۰ هزار قطعه به دست آنها می رسید.

«جاشوا وونگ» در سال ۲۰۱۴ رهبر اعتراض های دموکراسی خواهان هنگ کنگ بود و بارها از آمریکا خواسته تا جلوی ارسال تجهیزات ضد شورش را به این منطقه بگیرد.

وونگ هفته پیش به همراه تعدادی از فعالان و نمایندگان مجلس بازداشت شد و اکنون به قید ضمانت آزاد است.

در آمریکا نیز برخی نمایندگان مجلس از جمله «جیم مک گاورن» (Jim McGovern) نماینده دموکرات ایالت ماساچوست در نظر دارند تا طرحی را برای تعلیق فروش مهمات و دیگر تجهیزات ضد شورش به هنگ کنگ تصویب کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حضور ایلان ماسک در دولت ترامپ؟