آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه ظرفیت ثبت جهانی را دارد


آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه ظرفیت ثبت جهانی را دارد

یزد - ایرنا - آیین زنجیرزنی شهر ابرکوه که با حضور جمعیت زیاد و با نظم و هماهنگی بی نظیری برگزار می شود از عزاداری‌ها نمونه در کشور است که ظرفیت بالایی برای ثبت به عنوان یک میراث ارزشمند ناملموس را دارد.

در بین عزاداری های استان یزد، بیشتر مردم ایران با سینه زنی های منظم همراه با سبک های چند ضربی و همراهی عزاداران در ذکرها با مداحان آشنایی دارند و کمتر عزاداری زنجیرزنی منظم و همراه با طبل و سنج ابرکوه برای عموم شناخته شده است.

هیأت های زنجیرزنی ابرکوه با نظم خاص و با صفوفی منظم با جمعیتی قابل توجه آیین زنجیرزنی را با عشق به امام حسین (ع) برگزار می کنند .

این حرکت معنوی که شور و شوق حسینی به همراه دارد، مردم را در هوای گرم و سرد در حسینه ها و مساجد گرد هم می آورد.

نظم و انضباط در آیین زنجیرزنی شهرستان ابرکوه

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد در زمینه آیین زنجیر زنی ابرکوه گفت: هیات عزاداری ابرکوه از نظر نظم و تعداد و هماهنگی کم نظیر هستند و برای معرفی این آیین بیش از پیش باید اقدام شود.

احمد پهلوانیان که در اجتماع بزرگ هیات‌های عزاداری ابرکوه شرکت کرده بود در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در خصوص ثبت جهانی میراث فرهنگی یک بخش آثار و میراث باستانی است و یک بخش آداب و رسوم بومی مردم است .

وی اظهار کرد: در بحث آداب و رسوم نقطه قوت یزد آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی به ویژه در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی است که می شود گفت در ایران بی نظیر است.

پهلوانیان تصریح کرد: نظم و انضباط ، زیبایی و ساختارمندی که در آیین زنجیر زنی شهرستان ابرکوه وجود دارد، در کمتر منطقه‌ای از کشور مشاهده می شود.

آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه ظرفیت ثبت جهانی را دارد

این کارشناس رسانه ای ادامه داد: عزاداری بزرگ روز هشتم مردم ابرکوه که با حضور ۱۱ هیات مذهبی برگزار می شود از جهت نظم و هماهنگی و کمیت یکی از عزاداری های کم نظیر در کشور است.

پهلوانیان اضافه کرد: آیین زنجیر زنی و سینه زنی ابرکوه می تواند به عنوان یک عنصر فرهنگی هم در معرفی بیشتر ابرکوه و هم در جذب گردشگران مذهبی تاثیر زیادی داشته باشد و البته باعث تبادل فرهنگی و هنجاری و ارزشی بشود.

وی ادامه داد: چند سالی است زنجیر زنی ابرکوه روز هشتم محرم به صورت زنده از رسانه های مختلف ملی پخش می شود و به یک برند در ماه محرم تبدیل شده و رویکرد رسانه ملی هم بر این است که این گونه آیین ها انعکاس بیشتری پیدا کند تا به ثبت جهانی برسد.

آیین زنجیر زنی ابرکوه بی نظیر است

امام جمعه ابرکوه نیز بابیان اینکه جلوه عزاداری با شکوه ابرکوه که هشتم محرم نمایان می شود گفت: عزاداری باشکوه و بی نظیر مردم ابرکوه در قالب هیات های زنجیر زنی و سینه زنی ، که روز هشتم ماه محرم و همچنین عاشورا برگزار می شود ، کم نظیر است و انتظار می رود که مسئولان امر برای ثبت جهانی آن تلاش کنند.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی تصریح کرد: آیین عزاداری سنتی زنجیر زنی ابرکوه که مورد توجه خاص مردم ایران است چندین سال است که در روز هشتم محرم ، به صورت زنده از رسانه ملی پخش می شود.

ثبت چهار اثر عزاداری ابرکوه

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه هم گفت: آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه در سال ۱۳۹۲ هجری قمری به شماره ۱۱۱۳، در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسید و به گفته صاحب نظران قابلیت ثبت جهانی را دارد.

عباس قدیریان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :آیین های « شده برداری» ، جوش دوره و آهنگ حماسی موسیقی محرم ابرکوه و زنجیرزنی که بیش از ۲ قرن سابقه در عزاداری محرم دارد در فهرست معنوی آثار ملی ایران ثبت شده است .

آیین سنتی زنجیر زنی ابرکوه ظرفیت ثبت جهانی را دارد

وی ادامه داد : جوش دوره با شماره ۵۴۴ و شده برداری با شماره ۱۱۰۷ و موسیقی محرم ابرکوه ( موسیقی حماسی محرم) به خاطر منحصر به فرد بودن آن با شماره ۶۹۹ در فهرست آثار معنوی و ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: آیین زنجیر زنی همراه با آهنگ موسیقی در دهه نخست محرم، جوش دوره در شب های نهم و دهم ماه محرم و شده برداری در روز عاشورا انجام می شود.

این مسئول فرهنگی افزود: هر ساله در ایام محرم مردم از نقاط مختلف کشور و حتی گردشگران خارجی برای شرکت در عزاداری ابرکوه به این شهر سفر می کنند.

قدیریان ادامه داد: ابرکوه علاوه بر آثار معنوی، آثار تاریخی و طبیعی متعددی نیز دارد که از سوی دولت بعنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان ۳۸۰ هکتار بافت تاریخی و قدیمی دارد که در سال ۱۳۹۵، ۱۶۲ هکتار آن که منحصر بفرد و بکر بود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدیریان خاطر نشان کرد: شهرستان ابرکوه بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، معنوی و طبیعی شناخته شده دارد که تاکنون ۱۴۴ اثر آن شامل آثار تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/ ۶۰۱۴/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تجلیل استاندار یزد از بانوی نجاتگر بعلت نجات جان کودک هشت ماهه