پیشرفت و رفاه؛ نمادی برای روز ملی چین


پیشرفت و رفاه؛ نمادی برای روز ملی چین

تهران- ایرنا- یکم اکتبر هر سال به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور جشن روز ملی برگزار می شود تا نشان داده شود پس از 70 سال این کشور همچنان در حال پیشرفت و ایجاد رفاه برای مردم کشورش است.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «هر کسی که ارتش دارد، قدرت هم دارد». این جمله ای است که مائو تسه تونگ در ۱۹۳۸ میلادی در بحبوحه کارزار بزرگ برای کشاندن چین به زیر حاکمیت حزب کمونیست نوشت تا سال های بعد بتواند به این خواسته خود دست یابد.

مائو و تاسیس جمهوری خلق چین

بعد از تسلیم شدن ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، ارتش این کشور مناطق اشغالی چین را تخلیه و عقب نشینی کرد. از آن پس نواحی آزاد شده به رهبری مائو تحت تسلط کمونیست‏ ها قرار گرفت و این امر آتش جنگ داخلی چین را شعله ‏ور ساخت. در این جنگ، قوای کمونیست مائو بر نیروهای ملی‏ گرای چیان‏کایچک پیروز شدند و رژیم وی را ساقط کردند. چیان‏کایچک به جای اینکه به کانتون پایتخت موقت چین در جنوب این کشور برود، به جزیره تایوان رفت و دولت چین ملی را در آنجا تشکیل داد اما این فرار کایچک به تایوان که از نومیدی کامل او در جلوگیری از سقوط چین به دست کمونیست‏ ها حکایت می‏ کرد، روحیه باقی‏مانده نیروهای دولتی چین را به شدت تضعیف کرد و کمونیست‏ ها در مدتی کمتر از چهارماه، باقی‏مانده خاک چین را بدون مقاومت زیادی به تصرف خود درآوردند تا به این ترتیب روز اول اکتبر ۱۹۴۹ میلادی مائو در حالی که یک تونیک گشاد دکمه دار با یقه های کشیشی و شلواری گشاد به تن داشت، در میدان تیانانمن شهر پکن تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام کند.

پیشرفت و رفاه؛ نمادی برای روز ملی چین

روز ملی جمهوری خلق چین و اهمیت آن

جمهوری خلق چین از ۱۹۴۹ میلادی تاسیس شد، مهمترین دغدغه مائو و حزبش پیشرفت به هر قیمت برای کشورشان بود. از این رو نیز در نشست شورای دولت مرکزی مردمی در ۲ دسامبر ۱۹۴۹ ، یکم اکتبر رسماً به عنوان روز ملی جمهوری خلق چین نامگذاری شد تا بعد از آن بتوانند اعتماد مردم را روز به روز به حزب خود بیشتر جلب کنند.

بنابراین مهمترین اهمیتی که این جشن روز ملی برای چینی ها دارد این است که می خواهند نشان دهند که چگونه بعد از تاسیس جمهوری خلق چین پیشرفت کرده اند و مردم را به حزب خود پایبند کنند. به همین دلیل هم ژانگ جی یکی از مقام های مسئول در هفتادمین مراسم جشن سالگرد روز ملی جمهوری خلق چین می گوید: هدف این مراسم بازگو کردن سرگذشت چین و بیان اعتماد مردم به حزب و کشور است. به همین دلیل هم در این روز سبدهای میوه و گل های چند ده متری به عنوان نمادی برای پیشرفت و رفاه کشورشان تهیه می کنند.

پیشرفت و رفاه؛ نمادی برای روز ملی چین

امروز چین می گوید درحال ایجاد یک سیستم کاملا تازه سیاسی سوسیالیسم با مشخصه های چینی است و میلیون ها تَن را از فقر نجات داده است. البته منتقدان چین دارای یک حکومت به شدت سرکوبگر می دانند که به پیشرفت در زمینه حقوق بشر پشت کرده است.

مراسم روز ملی جمهوری خلق چین

چینی ها به مناسبت روز ملی کشورشان در نقاط مختلف سرزمین اصلی، هنگ‎کنگ و ماکائو و دیگر قسمت‎های چین، خود را برای برگزاری باشکوه جشن‎های روز ملی آماده می‎کنند و همزمان با این روز یکی از مهمترین تعطیلات را در کشورشان برگزار می کنند؛ تعطیلاتی که هفت روز طول می کشد و به هفته طلایی معروف است که میلیون ها سفر در طول این روزها انجام می دهند تا آنجا که کشورهای همجوار و دیگر نقاط جهان نظیر تایلند، لائوس و ویتنام نیز مملو از توریست های چینی هستند که در تعطیلات روز ملی کشورشان از فرصت استفاده کرده و به مسافرت می روند.

چین در این هفته به مناسبت تاسیس جمهوری خلق چین، جشن باشکوهی برگزار می‌کند. در طول جشن روز ملی، پرچم‌ چین در سراسر این کشور برافراشته می‌شود. پس از برافراشتن پرچم، رژه ای برای نمایش قدرت نظامی کشور صورت می گیرد و به دنبال آن ضیافت شام و در نهایت آتش بازی خواهد بود.آتش‌بازی یکی از مراسم این جشن است که در میان گردشگران طرفداران زیادی دارد. بنابراین هفته‌ طلایی، یک هفته‌ مهیج در چین است که خانواده‌ها را گرد هم می‌آورد. مردم چین در این هفته به استراحت و بازدید از خانواده و دوستان می‌پردازند. همچنین در این روز مقام های عالی رتبه کشور سبد گل به بنای یادبود قربانیان انقلاب در میدان تیان آنمن تقدیم می کنند.

پیشرفت و رفاه؛ نمادی برای روز ملی چین

در این روز سبد میوه و گل مهیا می کنند که ارتفاع آن به نزدیک ۲۰ متر می رسد و به عنوان نماد پیشرفت و رفاه کشور در میدان تیانمن قرار دارد که مردم با آن تصاویر یادگاری می گیرند.

چین در ماهای گذشته برای باشکوه تر برگزار کردن روز ملی خود مرکز رسانه ای جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در مرکز رسانه ای شهر پکن ایجاد کرد. این مرکز به منظور ایجاد تسهیلات برای کار خبرنگاران چینی و خارجی، مرکز رسانه ای در حاشیه فعالیت های جشن روز ملی، نشست های خبری و گفت و گوها را ترتیب داده و حساب وی چت خود را راه اندازی کرده و خدمات اطلاع رسانی و فنی در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد.

هفتادمین مراسم جشن روز ملی چین در حالی برگزارشد که پس از یک رژه بزرگ نظامی و یک رژه غیرنظامی در پکن، شی جین‌پینگ رئیس جمهوری این کشور سخنرانی کرده است. به جز شی جین‌پینگ، هو جین‌تائو و جیانگ زمین، رهبران سابق چین هم در مراسم حضور داشتند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیت الله مظاهری شهادت رئیسی را تسلیت گفت