تقویت جایگاه و امنیت شغلی دهیاران


تقویت جایگاه و امنیت شغلی دهیاران

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از تقویت جایگاه و امنیت شغلی دهیاران خبر داد

تقویت جایگاه و امنیت شغلی دهیارانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد درباره اصلاحیه "آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شورا‌های اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار" گفت: از مهم‌ترین تغییرات این اصلاحیه، تغییر نصاب جمعیتی برای فعالیت تمام‌وقت دهیار از ۱۵۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر جمعیت روستا بر اساس نتایج آخرین سرشماری رسمی کشور است و حدود ۲۱۰۰ دهیار پاره‌وقت به دهیار تمام‌وقت تبدیل می‌شوند و بیش از دو و نیم میلیون نفر از جمعیت روستایی از خدمات دهیاری تمام‌وقت بهره‌مند خواهند شد.
وی با اشاره به تغییر شرایط احراز سمت دهیار، لحاظ سابقه فعالیت در دهیاری را از شرایط احراز سمت دهیار، فرصت مغتنمی برای بهره‌گیری از ظرفیت دهیاران باسابقه یا کارکنان دهیاری در سمت دهیار عنوان کرد.
وی اضافه کرد: هر یک سال سابقه فعالیت در سمت دهیار، معادل دوسال سابقه فعالیت در دستگاه‌های اجرایی لحاظ شده‌است.
جمالی‌نژادگفت: با تعیین مهلت ۱۰ روزه برای بخشداران جهت صدور حکم دهیار، شاهد تسریع در فرآیند صدور حکم دهیاران و پرهیز از اعمال سلیقه و تعلل بی‌مورد در این زمینه خواهیم بود.
رئیس سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور در ادامه به نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها از درجه یک تا ۶ اشاره کرد و گفت: در این اصلاحیه علاوه بر شاخص‌های موجود درجه‌بندی دهیاری‌ها یعنی درآمد، جمعیت و وسعت روستا، شاخص‌های مهم دیگری از جمله مرکزیت دهستان یا بخش بودن (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا نیز به شاخص‌های درجه بندی دهیاری‌ها افزوده شده است، بنابراین شرایط لازم برای ارتقای درجه تعداد قابل توجهی از دهیاری‌های کشور بر اساس شاخص‌های جدید فراهم شده‌ است که دستورالعمل آن متناسب با شاخص‌های جدید مورد بازنگری قرار می‌گیرد و ابلاغ خواهد شد.
جمالی نژاد ضمن اشاره به ابهامات موجود در نحوه رسیدگی به تخلفات دهیار و کارکنان دهیاری‌ها، اظهار کرد: بر اساس اصلاحیه اخیر، به تخلفات دهیاران بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری و به تخلفات کارکنان دهیاری نیز بر اساس قانون کار رسیدگی می‌شود. در همین راستا آیین‌نامه انضباطی دهیاری‌ها جهت رسیدگی به تخلفات کارکنان دهیاری‌ها تهیه شده‌ است که به زودی پس از اخذ تاییدیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا و انتظام‌بخشی به امور دهیاری‌ها ابلاغ خواهد شد.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن اعلام اینکه وزارت کشور سعی دارد تا جایگاه دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستا‌ها را ارتقا ببخشد، اعلام کرد: پس از ابلاغ اصلاحیه‌ها، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تمامی تلاش خود را برای تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم در موعد قانونی لازم در پیش گرفته است و امیدواریم که با تلاش و کوشش اعضای محترم شورا‌های اسلامی روستا‌ها و دهیاران عزیز کشور، شاهد رشد و پیشرفت روستا‌های میهن عزیز اسلامی‌مان باشیم.
وی یادآور شد: علاوه بر تصویب این دو اصلاحیه، بازنگری دستورالعمل حقوق و مزایای دهیاران، مسئولان امور مالی و امور فنی و همچنین تهیه و تدوین لایحه جامع دهیاری‌ها و تصویب آن در کمیسیون تخصصی مربوطه که در حال حاضر در دستور کار هیئت وزیران است، از دیگر اقدامات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در راستای حل مسائل و مشکلات دهیاری‌ها و ارتقاء امنیت شغلی دهیاران عزیز است.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد