حمله نظامی ترکیه به سوریه| خروج گسترده مردم از شهرهای کردنشین+فیلم و عکس


در پی اعلام تصمیم واشنگتن مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه 17 مهر از آغاز حمله ارتش کشورش به خاک سوریه خبر داد.

آفتاب‌‌نیوز :

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حساب توییتری خود اعلام کرد که حمله نظامی این کشور به شمال سوریه آغاز شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اردوغان نام این عملیات را چشمه صلح خواند و هدفش را ممانعت از «ایجاد گذرگاه تروریستی» در طول مرزهای جنوبی ترکیه عنوان کرد.

حمله نظامی ترکیه به سوریه| خروج گسترده مردم از شهرهای کردنشین+فیلم و عکس

رئیس جمهوری ترکیه در حساب توییتری خود به سه زبان ترکی، انگلیسی و عربی آغاز این عملیات نظامی را که با همراهی نیروهای ارتش آزاد سوریه صورت گرفته، اعلام کرد.

اردوغان در پست توییتری خود نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کردند. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه نوشت: «یکی از اهداف این عملیات بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه است. عملیات چشمه صلح تهدیدات ترورسیتی علیه ترکیه را خنثی کرده و یک منطقه امن را در منطقه ایجاد می‌کند و روند بازگشت پناهندگان سوری را به خانه خود تسهیل می‌کند. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و تنها جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم.»

شبکه سی‌ان‌ان ترک گزارش داده، آنکارا پیش از آغاز حمله به سفیر ایالات متحده در ترکیه اطلاع داده و او را در جریان جزئیات این عملیات نظامی قرار داده است.

تعداد بازدید : 250
تعداد بازدید : 188

حمله نظامی ترکیه به سوریه| خروج گسترده مردم از شهرهای کردنشین+فیلم و عکس

تصویر خروج گسترده مردم از راس العین پس از حمله ارتش ترکیه به این شهر

دقایقی پیش از توییت‌های رجب طیب اردوغان، جنگنده‌های اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه به پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کردی در شهر راس العین در شمال شرقی سوریه حمله کردند.

یک شاهد از شهر تل ابیض در سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است صدای انفجار و دود در نزدیکی مرز با ترکیه در حال افزایش است و مردم به سرعت در حال فرار از شهر هستند.

وزارت خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات جمله این کشور به شمال شرقی سوریه قرار داده است.

روسیه: دخالت نمی‌کنیم

ساعتی پس از انتشار این خبر ولادیمیر دژاباروف، معاون اول کمیسیون روابط خارجی مجلس روسیه، دوما گفت کشورش در مناقشه نظامی میان ترکیه و سوریه دخالت نمی‌کند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه با نقل این اظهارات این مقام روسی همچنین از قول او نوشت: «حمله نظامی ترکیه می‌تواند به عنوان دست‌اندازی به حاکمیت ملی سوریه تلقی شود.»

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با اردوغان وی را از «هر گونه اقدامی که در روند صلح این کشور اختلال ایجاد کند» بر حذر داشته بود.

ارتش آزاد سوریه: به کردها رحم نمی‌کنیم

نیروهای ارتش آزاد سوریه که ترکیه از آنها پشتیبانی می‌کند، از تصمیم دولت آنکارا برای حمله به سوریه استقبال کردند.

شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند جنگجویان این گروه به نیروهای گروه ی‌پ‌گ، یگان‌های مدافع خلق «رحم نخواهند کرد» و با «مشت آهنین» به آنها ضربه خواهند زد.

مسئولان ارتش آزاد سوریه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه در این زمینه منتشر کردند ضمن اعلام این که کردها برای آنها «راه دیگری باقی نگذاشته‌اند، خطاب به نیروهای تحت امر خود نوشتند: «با مشت محکم به آنها ضربه بزنید و با آتشی که بر سرشان می‌ریزید، مزه جهنم را به آنها بچشانید.»

ارتش آزاد با این حال در این بیانیه از نیروهای خود خواسته است تا به غیرنظامیان و کسانی که به آنها یاری می‌رسانند کاری نداشته باشند.

تهدید سوریه علیه ترکیه

روز چهارشنبه پیش از اعلام حمله، دولت سوریه ترکیه را تهدید کرد در صورتی که در خاک این کشور اقدام نظامی انجام دهد از همه ابزارهای خود برای مقابله با آنکارا استفاده می‌کند.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که دولت سوریه شدیدا اظهارات مقامات ترکیه‌ای را محکوم می‌کند و خواهان پایان دادن تجمع نیروی نظامی پشت مرزهای این کشور شد.

این گزارش که به نقل از یک منبع در وزارت خارجه سوریه منتشر شده در ادامه می‌افزاید: «تجمع نظامیان ترکیه در مرزهای سوریه، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.»

دمشق همچنین با «خصمانه خواندن» اقدامات رجب طیب اردوغان، آن‌را مهر تاییدی بر امیال توسعه طلبانه ترکیه در اراضی سوریه دانست. در ادامه این گزارش دولت سوریه ضمن تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود، به آنکارا هشدار داد: «اگر اردوغان دست به حمله به خاک سوریه بزند، نه تنها خود را در کنار تروریست‌ها قرار می‌دهد که جایگاه خود را به عنوان ضامن مذاکرات آستانه از دست می‌دهد و این ضربه‌ای مهلک به روند سیاسی حل بحران سوریه خواهد بود.»

تعداد بازدید : 123

هدف اردوغان از حمله به کردهای سوریه چیست؟

یک منبع در وزارت خارجه سوریه همچنین با انتقاد از گروه‌های کردی افزود: «ما پیشتر بارها به گروه‌های کردی درباره پیامدهای تکیه کردن به آمریکا هشدار داده بودیم و از آنها خواسته بودیم به ابزاری در خدمت سیاست‌های آمریکا علیه وطنشان نباشد ولی این گروه‌ها به این هشدارها توجهی نکردند و به ابزاری در دست بیگانگان تبدیل شدند.»

گروه‌های کرد خودمختار در شمال شرق سوریه در پی تهدیدهای ترکیه برای آغاز عملیات نظامی، بسیج عمومی در این مناطق اعلام کرده‌اند.

ترکیه چند هفته‌ای بود که بر لزوم اقدام نظامی علیه گروه‌های کرد در شمال شرقی سوریه تاکید می‌کرد. دونالد ترامپ دو روز پیش در چندین توییت تاکید کرد وقت آن فرارسیده آمریکا سربازهای خود را از سوریه خارج کند و به آنچه او «جنگ‌های بی‌پایان» خوانده خاتمه داده شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پادشاه کویت فوت کرده است؟/دیوان پادشاهی این کشور پاسخ داد