بهره‌کشی خانواده‌ها از کودکان مصداق بارز کودک‌آزاری است


بهره‌کشی خانواده‌ها از کودکان مصداق بارز کودک‌آزاری است

اصفهان- ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: بهره‌کشی اجباری خانواده‌ها از کودکان و وادار کردن آن‌ها به کار مصداق بارز کودک‌آزاری است.

مجتبی ناجی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در برخی شهرها این بهره‌کشی از سوی باندها و شبکه‌های خاص بمنظور سوء استفاده از کودکان صورت می‌گیرد که باید برای رفع این موارد تدابیری ویژه‌ای اتخاذ کرد.

وی اظهارداشت: کودکانی که توسط شهرداری و یا نیروی انتظامی از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند به بهزیستی برای اقدامات بازتوانی ارجاع می‌شوند که اولین و مهمترین اقدام بهزیستی برای بازتوانی این کودکان بازگرداندن آنها به خانواده‌هایشان است.

وی ادامه داد: در این راستا باید خانواده شرایط لازم برای حضانت و سرپرستی از کودک را داشته باشد زیرا در غیر این صورت کودک بعد از چند روز مجدد به کار در خیابان روی می‌آورد.

ناجی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد دیده می شود که خانواده به عمد کودک را وادار به کار در خیابان و به نوعی بهره کشی از او می کنند.

این مسوول اداره بهزیستی اصفهان تصریح کرد: در این راستا با توجه به اینکه بهره‌کشی اجباری از کودکان نوعی کودک آزاری محسوب می شود آن دسته از کودکان که خانواده‌های آنها فاقد توان و کفایت لازم برای سرپرستی آن‌هاست از مرکز هدایت به خانه‌های کودک و نوجوان ما منتقل و در آن مراکز نگهداری می‌شوند.

وی بر تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به رعایت وضعیت کودکان و سن و سال آنها تاکید کرد و گفت: باید در این راستا اقدامات روانی و اجتماعی لازم صورت گیرد.

به گفته ناجی اکنون بالغ بر ۴۷۰ کودک و نوجوان از سنین پیش‌دبستانی تا دانشگاه زیرپوشش بهزیستی هستند که در ۳۸ مرکز شبانه‌روزی نگهداری و بازتوانی اصفهان می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه این مراکز توسط خیرین مدیریت می‌شود، گفت: پذیرش، ارتباط‌ و همکاری شهروندان با بهزیستی از طریق اورژانس اجتماعی یا شماره تلفن ۱۲۳ صورت می‌گیرد.

این مسوول همچنین به فعالیت شیرخوارگاه " نرجس " برای کودکان زیر سه سال در اصفهان اشاره و اضافه کرد : اگرچه این شیرخوارگاه با مشکلات و دشواری‌های زیادی روبروست اما وظیفه‌اش نگهداری و سرپرستی از نوزادان و کودکانی است که از داشتن سرپناه و وعده غذایی محروم هستند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد مراکز بهزیستی اصفهان این است که با توجه به فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های پیشگیرانه از آسیب‌ها، تعداد این مراکز زیاد نشود و به خانواده‌ها و زوجینی که متقاضی پذیرش فرزند خوانده هستند، این بچه‌ها را در قالب فرزند خوانده واگذار کنیم تا حضانت آن‌ها را برعهده بگیرند.

ناجی تصریح کرد: بر این اساس درسال گذشته در قالب طرح‌های واگذاری دائم و موقت، بالغ بر ۱۶۰ کودک به خانواده‌هایی که متقاضی کودک بودند و تاییدیه دستگاه قضایی را داشتند واگذار شدند.

تاکنون دست کم ۶۵۰ کودک کار در اصفهان شناسایی شدند که آموزش و درمان مهمترین مشکلات آنهاست.

/۶۰۲۶/۶۹۹۴


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟