محرومیت در سیمای پرجمعیت‌ترین روستای ایران


محرومیت در سیمای پرجمعیت‌ترین روستای ایران

قزوین – ایرنا – نصرت آباد از توابع شهرستان البرز در استان قزوین با بیش از 20 هزار نفر پرجمعیت ترین روستای ایران محسوب می شود، با این وجود نبود امکانات و نیروی انسانی مناسب برای خدمات دهی به این تعداد جمعیت موجب شده تا نام این روستا با محرومیت گره بخورد.

نصرت آباد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان البرز و در نزدیکی شهر الوند مرکز این شهرستان است.
جمعیت این روستا از چند دهه قبل به دلیل مجاورت با نخستین شهر صنعتی ایران به نام البرز به طرز چشم گیری گسترش پیدا کرد و اکنون برآورد می شود بیش از ۲۳ هزار نفر در این روستا سکونت داشته باشند که این تعداد از جمعیت نیمی از شهرهای استان قزوین نیز بالاتر و بیشتر است و به این ترتیب نصرت آباد لقب بزرگ ترین و یا پرجمعیت ترین روستای ایران را به خود گرفته است.
نصرت آباد چندین سال قبل به عنوان یکی از نواحی منفصل شهری به شهر الوند الحاق شد اما به دنبال درخواست مردم نصرت آباد برای انتزاع که مقدمه ای برای تبدیل شدن به شهر بود، این ناحیه از شهر الوند جدا و دوباره به روستا تبدیل شد.
شهر شدن نصرت آباد اکنون در گرو اصلاح حریم شهر الوند در شورای عالی معماری و شهرسازی و سپس تصویب ارتقا از شهر به روستا در وزارت کشور است.
طی سالیان گذشته نصرت آباد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و با کمبودهای زیادی روبرو بوده است که مرتفع نشده و انبوه شده که از جمله آنها باید به وجود مشکل در جمع آوری زباله و پسماند، ساخت و سازهای غیرمجاز، نبود کلانتری، بی بهره بودن از تجهیزات و ماشین آلات خدمات رسانی، نبود تاکسی به مرکز استان، فقدان درمانگاه و داروخانه شبانه روزی و ...اشاره کرد.

محرومیت در سیمای پرجمعیت‌ترین روستای ایران


خدمات دهی مناسب به اهالی نصرت آباد از طریق دهیاری ممکن نیست
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نصرت آباد در گذشته ناحیه منفصل شهری الوند (مرکز شهرستان البرز) بود و در سال ۹۵ با توجه به پیش رو بودن انتخابات شوراها اهالی آن تقاضا داشتند تا با توجه به شرایط جمعیتی، این ناحیه به شهر تبدیل شود.
وی اظهار داشت: برای تبدیل نصرت آباد به شهر باید یک سری فرایندهای قانونی طی می شد که یکی از آنها تبدیل ناحیه منفصل شهری به روستا بود که این کار انجام شد.
نجفی ادامه داد: در گام بعدی باید حریم شهر الوند که نصرت آباد قبل از آن به عنوان ناحیه منفصل شهری آن بود اصلاح می شد که این کار انجام شد و مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین را نیز دریافت کرد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین با بیان اینکه اصلاح طرح جامع شهر الوند و کاهش حریم این شهر از محدوه نصرت آباد توسط اداره کل راه و شهرسازی تهیه شد، گفت: به لحاظ قانونی این مصوبه باید به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می شد تا مورد تایید قرار گرفته و مصوب شود که این کار صورت گرفت اما هنوز این شورا مصوبه اصلاح حریم شهر الوند و کاهش آن را تایید و مصوب نکرده است.
این مسئول با بیان اینکه اجرایی کردن مصوبه اصلاح حریم شهر الوند تنها از اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است که با وجود پیگیری های فراوان از سوی استانداری، نمایندگان مجلس و اداره کل راه و شهرسازی قزوین هنوز محقق نشده است،گفت: این در شرایطی است که نصرت آباد همه شرایط لازم را برای شهر شدن دارد اما تایید نشدن اصلاح حریم شهر الوند موجب شده تا این تغییر در تقسیمات کشوری فعلا انجام نشود.
وی در خصوص دلایل اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی چرا هنوز نسبت به تایید اصلاح نهایی حریم شهر الوند اقدامی انجام نداده است، گفت: دلیل خاصی برای این موضوع ذکر نشده اما به نظر نمی رسد موضوع فنی باشد بلکه ملاحظات سیاسی باعث این وقفه شده و احتمالا این کار به بعد از برگزاری انتخابات مجلس موکول شده است.
نجفی با بیان اینکه مدیران استانی اختیاراتی در این شورا ندارند و مدیران ملی در این خصوص تسمیم گیر هستند،اظهار داشت: با این وجود پیگیری های فراوانی توسط مسئولان استانی انجام شده و در حال انجام است تا تکلیف مشخص شود.

محرومیت در سیمای پرجمعیت‌ترین روستای ایران

کمبود امکانات و نیروی انسانی برای خدمات دهی مطلوب به نصرت آباد
مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین با اشاره به جمعیت ۲۳ هزار نفری روستای نصرت آباد و کمبود امکانات و نیروی انسانی برای خدمات دهی به ساکنان آن،گفت: چنین جمعیتی در یک محدوه امکان ندارد که با دهیاری به شکل مناسب و در شان مردم اداره شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ شهر استان قزوین جمعیتی کمتر از روستای نصرت آباد دارند،افزود: با توجه به جمعیت بالای این روستا مردم آن نیازمند هستند که خدمات خود را در حد شهرداری و نه دهیاری دریافت کنند.
این مسئول با بیان اینکه دهیاریها از تشکیلات و چارت مناسبی برای خدمات دهی به یک جمعیت چندهزاری برخوردار نیستند،افزود: در حال حاضر به دلیل موانع قانونی امکان جذب نیرو برای دهیاری نصرت آباد وجود ندارد اما به دلیل شرایط خاص این روستا دستوری از استاندار برای جذب نیرو به منظور ارایه خدمات ابتدایی مانند جمع آوری و ساماندهی پسماند این روستا گرفته ایم.
نجفی با بیان اینکه جمع آوری پسماند بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت از عهده یک دهیاری خارج است،افزود: باید با تشکیل شهرداری و ایجاد درآمد، بتوان نیازهای مردم نصرت آباد را مدیریت و برطرف کرد.
وی با اشاره به اینکه برای ارایه خدمات ایمنی به نصرت آباد با مشکل روبرو هستیم،اظهار داشت: خرید هرگونه ماشین آلات و تجهیزات از محل اعتبارات دهیاری ها و منابع روستایی و اختصاص آن به این روستا با توجه به اینکه احتمال تبدیل آن به شهر نیز بالاست، به صرفه نیست.
مدیرکل روستایی و امور شورای استانداری قزوین با بیان اینکه در حال حاضر نصرت آباد طرح هادی ندارد و طرح مربوط به این مکان همان طرح جامع شهر الوند است که اکنون کاربردی نیست،افزود: پیگیر آن هستم که از طریق بنیاد مسکن طرح هادی نصرت آباد تهیه و تصویب شود تا مشکلات این روستا در حد مقدورات حل شود.

نصرت آباد بزرگتر از ۱۴ شهر قزوین اما فاقد شهرداری
رسول قاسمی عضو و سخنگوی شورای اسلامی نصرت آباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نصرت آباد نام روستا را یدک می کشد اما با برخورداری از ۲۳ هزار نفر جمعیت در عمل از ۱۴ شهر استان قزوین بزرگ تر و پرجمعیت تر است.
وی با بیان اینکه نصرت آباد در جوار اولین و یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی ایران و خاورمیانه قرار دارد اما این موضوع تنها به افزایش جمعیت این روستا منجر شده و تاثیری در توسعه و افزایش رفاه ساکنان آن نداشته است و آلودگی آن سهم اهالی بوده است، اظهار داشت: خدمات دهی مطلوب به چنین جمعیتی به وسیله یک دهیاری با چارت محدود و با سه نفر نیرو تقریبا غیرممکن است.
قاسمی با بیان اینکه انتظار و توقع مردم نصرت آباد برای دریافت خدمات حدالامکان خدمات اولیه و ابتدایی به حق است،افزود: متاسفانه سالهاست که در حق مردم این روستا ظلم شده است و با وجود قرارگیری در منتهی الیه شهر الوند و شهر صنعتی البرز از کم ترین خدمات بی بهره مند بوده اند.
عضو شورای اسلامی روستای نصرت آباد با بیان اینکه در زمان الحاق به الوند خدمات درخور و مناسبی به اهالی ارایه نمی شد، افزود: با درخواست اهالی و پس از مدت ها مصوبه انتزاع نصرت آباد از شهر الوند به تصویب رسید تا زمینه تبدیل آن به شهر مستقل فراهم شد چرا که خدمات دهی به بیش از ۲۰ هزار نفر نیازمند ایجاد شهرداری و برخورداری از نیروی انسانی مناسب و تجهیزات کافی است که چنین امکاناتی در اختیار یک دهیاری نیست.
وی، جمع آوری زباله و پسماند را یکی از مشکلات اساسی روستای نصرت آباد دانست و گفت: وجود مشکل در این زمینه اعتراضات اهالی را به دنبال داشته است چرا که یک دهیاری به تنهایی قادر به فعالیت در این زمینه برای جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر نیست.

محرومیت در سیمای پرجمعیت‌ترین روستای ایران

جمع آوری زباله، ساخت و ساز غیرمجاز، نبود کلانتری و درمانگاه از مشکلات نصرت آباد
قاسمی اظهار داشت: وجود مشکل در حوزه جمع آوری پسماند و زباله ضمن ایجاد مناظر زشت در سطح روستا، می تواند مشکلات بهداشتی برای ساکنان ایجاد کند و باعث شیوع برخی بیماری ها شود.
وی در ادامه از ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان یکی دیگر از مشکلات روستای نصرت آباد یاد کرد و گفت: با توجه به وسعت گسترده این روستا نیاز است تا پلیس ساختمان در آن وجود داشته باشد که در موضوع ساخت و سازها نظارت داشته باشد که چنین چیزی هنوز محقق نشده است.
این عضو شورای اسلامی نصرت آباد اظهار داشت: ساخت و سازهای غیرمجاز و نبود نظارت جدی در این زمینه به حاشیه نشینی در این روستا دامن زده و با خود آسیب های فرهنگی و اجتماعی به دنبال دارد و آینده نصرت آباد را نیز تهدید می کند.
قاسمی اظهار داشت: چندین بار درخواست کرده ایم تا خودرو و ماشین آلات برای ارایه خدمات به شهروندان نصرت آباد در اختیار دهیاری قرار بگیرد اما از آنجا که اعتبارات دهیاری ها محدود و اندک است موفق به این کار نشده ایم.
وی در ادامه نبود یک درمانگاه و همچنین فقدان داروخانه شبانه روزی را از دیگر مشکلات روستای نصرت آباد با حدود ۲۳ هزار نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از ساکنان شریف نصرت آباد را اقشار ضعیف و کم درآمد تشکیل می دهند و اگر نیاز به مراجعه به پزشک و یا تهیه دارو در شب را داشته باشند باید با صرف هزینه خود را به الوند و یا قزوین برسانند.
عضو شورای اسلامی نصرت آباد با بیان اینکه برخی اهالی این روستا به امید خانه دار شدن زمین هایی را از بیش از ۲۰ سال گذشته خریداری کرده بودند اما شهرداری الوند در طرح تفصیلی خود این اراضی را که دارای خرده مالکان بود به عنوان فضای سبز در نظر گرفته بود و به خاطر این تصمیم نیز در حال حاضر نیز اهالی با موانع قانونی برای ساخت و ساز در زمین های خود روبرو هستند.
وی نبود کلانتری را از دیگر مشکلات نصرت آباد عنوان کرد و افزود: وجود کلانتری در یک شهر و یا روستا با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت ضروری است و نبود آن احساس امنیت و آرامش خاطر را برای ساکنان دچار خدشه می کند.
قاسمی ادامه داد: البته این مشکل در آینده نزدیک برطرف می شود چرا که طی روزهای گذشته با حضور فرمانده انتظامی استان، کلنگ احداث کلانتری نصرت آباد به زمین زده شد.
سخنگوی شورای اسلامی نصرت آباد گفت: در حال حاضر مهم ترین و اولویت دار ترین خواسته اهالی این روستا تبدیل به شهر شدن است که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات نیز به خودی خود حل خواهد شد.

محرومیت در سیمای پرجمعیت‌ترین روستای ایران

ارتقای نصرت آباد از روستا به شهر در دست پیگیری
سرپرست فرمانداری البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به درخواست مردم نصرت آباد برای انتزاع از الوند مراحل اداری مربوط به این موضوع پیگیری و در نهایت این موضوع در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین به تصویب رسید و به دنبال آن انتخابات شوراها برگزار و دهیار انتخاب شد.
محمد نصیری گفت: اعتبارات خوبی از محل ارزش افزوده به نصرت آباد اختصاص داده شده است اما با توجه به جمعیت بالای این روستا نیاز است که تشکیلات دهیاری به شهرداری در آن ارتقا پیدا کند تا شاهد بهبود خدمات رسانی به اهالی آن باشیم.
این مسئول گفت: در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در نصرت آباد نیز نظارت های لازم انجام می شود و در این خصوص به دستگاه های مسئول و همچنین بخشداری مرکزی توصیه لازم انجام شده است و تلاش خواهد شد وضعیت موجود کنترل و ساخت و سازهای انجام شده نیز در کمیسیون ماده ۹۹ تعیین و تکلیف شود.
سرپرست فرمانداری البرز در خصوص وضعیت جمع آوری زباله این روستا نیز اظهار داشت: زباله های نصرت آباد به طور روزانه جمع آوری و برای دفن به صورت بهداشتی به مرکز ساماندهی و دفن زباله محمد آباد انتقال داده می شود.
نصیری با بیان اینکه اقدامات مقدماتی تبدیل نصرت آباد از روستا به شهر انجام شده است، اظهار داشت: در همین راستا مستندات مربوطه برای تصویب اصلاح حریم شهر الوند به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و پس از تصویب آن، مستندات لازم برای ارتقای نصرت آباد به شهر به اداره تقسیمات کشوری وزارت کشور ارسال خواهد شد.
وی در خصوص زمان ارتقای روستای نصرت آباد به شهر نیز گفت: در این خصوص اختیارات از دست مسئولان شهرستان و استان خارج است اما امیدواریم با پیگیری های انجام شده نهایتا تا سال آینده این کار عملی شود.
۳۰۱۳


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...