نرخ تورم در چین به بالاترین حد در 6 سال گذشته رسید


نرخ تورم در چین به بالاترین حد در 6 سال گذشته رسید

پکن- ایرنا- بالا رفتن بهای کالاهای مصرفی بخصوص انواع گوشت باعث شده است تا نرخ تورم در چین به بالاترین میزان در 6 سال گذشته برسد.

اداره ملی آمار چین روز چهارشنبه در تارنمای خود گزارش کرد در کنار محصولات مختلف غذایی یکی از کالاهایی که بیشترین رشد قیمت را داشت گوشت بوده است گوشت خوک در این میان به دلیل شیوع بیماری تب برفکی در چین بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است.

شاخص بهای مصرف در ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۳۹۸) امسال در چین به ۳ درصد رسید این رقم همواره حول و حوش ۲ درصد بوده است اما به دلیل آنکه قیمت گوشت خوک بالا رفته، تورم افزایش سرسام آوری در کشور داشته است.

آمارهای رسمی دولت چین نشان می دهد که بهای این فراورده از نوامبر سال ۲۰۱۳ به این طرف به بالاترین میزان در ماه سپتامبر امسال رسیده و بیشترین نقش را در افزایش تورم بازی کرده است.

شیوع تب برفکی در سال جاری میلادی در چین موجب شد تا این کشور صدها هزار راس خوک را معدوم کند چین بتازگی اعلام کرد که برای رفع مشکل و تثبیت قیمت ها از ذخایر راهبردی گوشت استفاده خواهد کرد.

گزارش حاکی است مناقشه بلند مدت تجاری چین و آمریکا هم باعث کاهش رشد اقتصادی و تولید در چین شده است بالا رفتن بهای خوک هم معضل تازه ای برای این کشور بوده است.

موسسه کپیتال اکونامیست چین خاطر نشان کرده است که بهای مواد غذایی در کنار شاخص بهای مصرف در این کشور در ماه های آینده رشد فزاینده خواهد داشت و نرخ تورم بالاتر خواهد رفت.

شیوع تب برفکی آفریقایی در چین موجب شد تا بهای گوشت خوک در چین از چهار ماه پیش تا کنون ۲۰ درصد بیشتر شود این در حالی است که اجاره خانه در این مدت ۱.۴ درصد و بهای پوشاک نیز ۱.۸ درصد افزایش یافته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کشف محموله بزرگ مواد مخدر در غرب عراق