موازی کاری فرهنگی بزرگ‌ترین آسیب بر پیکره فرهنگ کشور


موازی کاری فرهنگی بزرگ‌ترین آسیب بر پیکره فرهنگ کشور

قزوین - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به موازی کاری‌های فرهنگی و هنری گفت: موازی کاری فرهنگی بزرگ‌ترین آسیب است که بر پیکره فرهنگ وارد می‌کند.

محمد حسین اسماعیلی روز سه شنبه در نشست اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه استان قزوین افزود: اهمیت و جایگاه فرهنگ بر همه واضح است و باید پیوست فرهنگی طبق فرمایش مقام معظم رهبری در همه امور وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت : فعالیت های فرهنگی در استان قزوین زیاد است، ولی آنچه که دیده می شود موازی کاری های فرهنگی و فعالیت های جزیره ای در حوزه های فرهنگی است که اثربخش نخواهد بود.
اسماعیلی ادامه داد: حوزه فرهنگ حساس و پیچیده است و با توجه به هجمه‌های فرهنگی علیه کشورمان، باید برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تلاش کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: فرهنگ عمومی قالب و گسترده ای است و در میان مردم رواج دارد و مجموعه ای از هنجار ها و ارزش های حاکم بر جامعه است که حالت اجباری و رسمی نداشته و عموما به صورت پذیرش و اقناع استوار است.
وی اضافه کرد: آنچه که در بین مردم به عنوان یافته ها، باورها و عملکردهای رفتاری، اجتماعی و فرهنگی فراگیر است به عنوان فرهنگ عمومی شناخته می شود.
اسماعیلی تصریح کرد: فرهنگ عمومی شاخص های بسیاری دارد که تحولات فکری، ببنشی و رفتاری، مشارکت اجتماعی مردم، نظم، رعایت حقوق دیگران و پایبندی به اعتقادات، نابسمانی های روحی، خرافات، متانت، آراستگی، سلامت جسمانی، آسیب های اجتماعی، اعتیاد، فحشا، فساد، موضوعات خانوادگی مثل صله رحم، تولید و مصرف کالاهای فرهنگی ، بحث پوشش، بهره وری آموزش، پژوهش و امکانات فرهنگی همگی از جمله آن هاست.
وی ادامه داد: حوزه فرهنگ حساس ، مهم و بسیار پیچیده است. خصوصا در شرایط کنونی که مرزهای جغرافیایی و سیاسی توسط فضای مجازی بی مفهوم به نظر می رسند، اقدامات باید برنامه ریزی شده، فعال و پویا و از انفعال به دور باشد تا از تهاجمات فرهنگی در امان بمانیم.
وی تاکید کرد: در همین راستا سند توسعه فرهنگی قزوین را براساس اسناد بالا دستی مطرح کردیم که به تصویب رسید و در مرحله تدوین است و امروز آنچه اهمیت دارد هماهنگی و هم افزایی دستگاه های استان قزوین در این راستاست که بسیار مهم است.

مدیرکل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: ما باید سبک زندگی ایرنی اسلامی را پایه و اساس برنامه ریزی ها قرار دهیم.

وی افزود: استان قزوین با توجه به اینکه هویت مستقل فرهنگی و تاریخی دارد و سرشار از شخصیت های بزرگ فرهنگی است، جایگاه بالایی در این شاخص ها دارد اما متاسفانه مشکلات در بخش فرهنگی و اجتماعی این شهر زیاد است.
اسماعیلی یادآورشد: برای مثال سرانه فرهنگی (مجتمع های فرهنگی) استان بسیار پایین و تعداد سالن اجرای برنامه های فرهنگی، نگارخانه، فرهنگسرا، سینما و موزه های هنری محدود است.
وی تصریح کرد : بحث بعدی اعتبارات فرهنگی است که امسال هم با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، شاهد کاهش چشمگیر آن بودیم.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پروژه تالار شهر قزوین بعد از ١٢ سال تنها ١١ درصد پیشرفت دارد که نیازمند توجه ویژه است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جای هنر در مساجد قزوین خالی است