پیش‌بینی طلا ، دلار و بورس در هفته جاری / ورود ریسک سیاسی به بازارها / ارز گران می‌شود؟


پیش‌بینی طلا ، دلار و بورس در هفته جاری / ورود ریسک سیاسی به بازارها / ارز گران می‌شود؟

در هفته اخیر همان‌طور که سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی نشان می‌دادند نرخ‌ها در بازار ارز و طلا روند صعودی به خود گرفتند اما در دیگر بازار مالی یعنی بازار سهام رفتار بازار طبق پیش‌بینی‌ها نبود و سهامداران این هفته متضرر شدند. اما آیا این روند پایدار خواهد بود؟ نوشته پیش‌بینی طلا ، دلار و بورس در هفته جاری / ورود ریسک سیاسی به بازارها / ارز گران...

به گزارش تجارت‌نیوز، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی مثبت ۱٫۲ درصدی، دلار بازدهی منفی ۰٫۴ درصدی، طلا بازدهی مثبت ۲٫۲ درصدی و سکه هم بازدهی مثبت ۲٫۵ درصدی.

در چنین وضعیتی با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی نشان می‌دهد هرچند سهامداران بورس متاثر از سیگنال‌های مثبت مسئولان و معافیت بخشی از تحریم‌های هسته‌ای ایران به آینده این بازار امیدوار هستند اما در بازار ارز این میزان احتمال رشد قیمت به اندازه بورس نیست. در عین حال بازار طلا وضعیت بهتری نسبت به بازار ارز دارد و معامله‌گران آن با اتکا به رشد ارزش جهانی و احتمال صعودی شدن قیمت ارز از تداوم رشد ارزش طلا سخن می‌گویند.

در عمل هم در هفته اخیر همان‌طور که سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی نشان می‌دادند نرخ‌ها در بازار ارز و طلا روند صعودی به خود گرفتند اما در دیگر بازار مالی یعنی بازار سهام رفتار بازار طبق پیش‌بینی‌ها نبود و سهامداران این هفته متضرر شدند.

در نهایت بازارها در هفته اخیر چنین وضعیتی داشتند؛ بازدهی بورس منفی ۱٫۳ درصد، دلار مثبت ۱٫۷ درصد و طلا و سکه هم به یک میزان و معادل ۱٫۱ درصد مثبت.

اما در این شرایط که روند بورس منفی شده، دلار مثبت شده و طلا مثبت باقی مانده چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها وجود دارد؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

شاید مهمترین اتفاق چند روز اخیر اعلام گام چهارم ایران باشد. پس از آغاز گام چهارم ایران قیمت دلار اندکی افزایش یافت و طلا هم به میزان ناچیزی ارزان شد اما در مورد بازار سهام باید دید روز شنبه در اولین واکش خود چه روندی را در پیش می‌گیرد؟

تایید انتقال گاز اورانیوم به فردو توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران شاید از مهمترین اخبار انتقال‌دهنده ریسک سیاسی به بازارهای داخلی باشد.

اما در عین حال خبر درخواست چین از آمریکا برای کنار گذاشتن تحریم‌های ایران، حضور وزیر امور خارجه ایران در بیست و چهارمین نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در ابتدای هفته جاری و اعلام کاهش سطح امنیتی انگلیس برای کشتی‌هایش در تنگه هرمز هم از جمله اخبار با سیگنال مثبت سیاسی به بازارها است.

با این حال شاید میزان اثرگذاری هیچ کدام از این اخبار سیاسی به اعلام آغاز گام چهارم ایران نباشد که با واکنش بازار ارز در روز پنجشنبه اخیر به نظر می‌رسد این بازار بیشترین نگرانی را نسبت به دیگر بازارها داشته باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما در کنار این اخبار سیاسی سه خبر اقتصادی هم شاید از مهمترین اخبار موثر اقتصادی برای آینده بازارهای ایران باشد. اول از همه توافق چین و آمریکا برای کاهش تدریجی تعرفه‌های تجاری که احتمالا این خبر بتواند قیمت جهانی طلا را تعدیل کند. با این حال امروز تسنیم گزارش داده که قیمت جهانی طلا با اندکی افزایش و رشد ۳۲ سنتی به ۱۴۶۸ دلار و ۸۰ سنت رسید.

خبر دوم اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره ارز است که وی از جمع‌آوری ارزهای خانگی عرضه شده در بازار توسط بانک مرکزی سخن گفته است.

خبر سوم هم مربوط به مباحث تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان است که در صورت افزایش سرمایه بر سهام خودرویی‌ها در بورس تاثیر خواهد گذاشت.

بدین ترتیب با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی چند روز اخیر می‌توان به وجود ریسک سیاسی در بازار ارز و نگرانی بابت نوسان آن اشاره کرد که در صورت وقوع چنین اتفاقی ممکن است این روند به بازار طلا هم سرایت کند. در همین حال بازار سهام هم ممکن است از اتفاقات سیاسی تاثیر بپذیرد که احتمالا دامنه این اثرپذیری به اندازه دو بازار دیگر نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!