پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی


پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

در این مطلب به آنالیز تاکتیک های احتمالی مورد استفاده در بازی فردا می پردازیم.

اختصاصی طرفداری- مسابقه بین لیورپول و منچسترسیتی از آن دست بازی هایی است که شما در تقویم زمان رو به رو شدن این دو غول را علامت گذاری کرده اید و برای شروع مسابقه لحظه شماری می کنید! از این بازی می توان به عنوان کلیشه ای 6 امتیازی یاد کرد اما برنده این مسابقه آن هم در ماه نوامبر لزوما قهرمان جزیره نیست.

سیتی توانسته است پس از شروع نسبتا بد خود در اوایل فصل خود را بازیابی کند اما هنوز آن فوتبال مسلط و خلاقانه ای که به آن مشهور هستند را بازی نمی کنند. در سوی دیگر لیورپول درحالی که بهترین فوتبال خود را بازی نمی کند اما از لحاظ نتیجه گیری بی نقض کار کرده است و تاکنون متحمل باختی نشده است. مصدومان سیتی به احتمال زیاد نقش مهمی در نتیجه این بازی دارند. مصدومان بزرگ سیتی در این بازی لاپورته و ادرسون هستند. در این تحلیل تاکتیکی به بررسی چگونگی آماده سازی این دو تیم و تاکتیک هایی که برای خنثی سازی یکدیگر در نظر می گیرند خواهیم پرداخت.

انتقال ها، کلید این بازی

هر تیمی که تا به حال توانسته از لیورپول امتیاز بگیرد سعی کرده است تا بازی انتقالی و پر سرعت آن ها را متوقف کند. لیورپول به داشتن موقعیت های زیاد و بازی انتقالی سریع مشهور است و پپ گواردیولا نیز از این امر به خوبی آگاه است.

انتظار ها بر این است که سیتی به مانند بازی سال گذشته خود در آنفیلد که با نتیجه 0-0 به پایان رسید بازی کند. کلوپ از آن بازی به عنوان نمایش احترام یاد کرد و گفت هر دو تیم به یکدیگر احترام خود را نشان دادند.

ابتدا به جای صحبت درباره سیتی به توانایی های لیورپول در انتقال توپ می پردازیم. انتقال توپ توسط بازیکنان لیورپول به صورت مستقیم، سرعتی و هدفمند انجام می شود و اگر مدافعان سیتی نتوانند مانع از انتقال توپ شوند، به مانند بازی های گذشته در آنفیلد ضربه بدی متحمل شده و شکست می خورند. در تصویر زیر مثال خوبی از انتقال توپ لیورپول مشاهده می کنید. در این تصویر واینالدوم توپ را به دست آورده و توسط بازیکنان سیتی محاصره شده است. بازیکنان سیتی تقریبا تمامی راه های عبور توپ را بسته اند اما فشار مستقیمی برای بازپس گیری توپ بر روی واینالدوم وجود ندارد و او زمان کافی برای انتقال توپ به محمد صلاح که در موقعیت ایده آل برای ضد حمله است را دارد.

در این صحنه صلاح به عنوان بازیکن محوری در خط حمله عمل می کند و معمولا نقشی که فیرمینو آن را انجام می دهد را ایفا می کند.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

همانطور که در تصویر زیر می بینیم، قادر است تا به خوبی در زمین حریف پیشروی کند زیرا در انتقال های تهاجمی، بازیکنان خط حمله آن ها در عقب زمین می مانند و برای دریافت توپ در عقب زمین در دسترس هستند. صلاح به خوبی توانست توپی که توسط ادرسون ارسال شده است را قطع کند و گل چهارم تیم خود را با کمی پیشروی به سمت جلو به ثمر برساند. لازم به ذکر است که چنین اشتباهی از ادرسون ناشی از کانترپرس نسبتا شدید لیورپول بود.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

می توانیم یک وضعیت مشابه را در بازی دیگر این دو تیم در آنفیلد مشاهده کنیم. در صحنه زیر لیورپول قادر به ضد حمله زدن است. همانطور که بالاتر گفته شد، مهاجمان لیورپول برای قطع توپ و دریافت توپ به عقب بر میگردند و در این صحنه فیرمینو به عقب برگشته و دو مهاجم دیگر یعنی صلاح و مانه پشت سر او جایگیری کرده اند. در این صحنه فیرمینو با بازپس گیری توپ، به سلاح پاس می دهد و صلاح به یک ارسال دقیق موجب گلزنی مانه و گل سوم لیورپول به سیتی می شود. در صحنه زیر به مانند صحنه های بالا میبینیم که خط هافبک سیتی قادر به جلوگیری از ضدحمله و بازی انتقالی لیورپول نمی شود.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

تنها لیورپول از بازی انتقالی سریع مقابل سیتی سود نبرده است بلکه تیم ولورهمپتون در فصل جاری نیز توانستند در اتحاد از این طریق به پیروزی برسند. در صحنه زیر، سیتی در میانه میدان با یک پاس اشتباه توپ را از دست می دهد و ولورهمپتون سعی می کند از فضا های باز برای بازی انتقالی خود استفاده کند. در این صحنه رودری کندتر از آن است که به رائول خیمنز برسد و روی او خطای تاکتیکی کند و در حالی که در یک موقعیت عالی 2 در برابر 2 قرار دارند، نیکولاس اوتامندی مرتکب اشتباهی مرگبار می شود و سبب گل اول ولورهمپتون می شود.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

البته مواردی که گفته شد به هیچ وجه به معنی ضعف سیتی در ضد حملات نیست. مطمئنا یکی از ضعف های سیستم گواردیولا یا یکی از مشکلاتی که وی در حال حل کردن آن می باشد، محدود کردن ضد حملات حریف است که پپ توانست این موضوع را تا حدودی در آلمان حل کند. تیم هایی مانند لیورپول و ولورهمپتون به دلیل سرعت و کیفیت بالایی در انتقال توپ دارند می توانند از شکاف ها و فضا های به وجود آمده با توجه به سیستم بازی گواردیولا نهایت استفاده را ببرند.

چگونه سیتی می تواند بازی انتقالی حریف را محدود کند؟

بنابراین با توجه به ضعف سیتی در مقابل تیم های سرعتی، انتظار می رود که آن ها رویکرد محافظه کار تری را نسبت به دیگر بازی ها با داشتن مالکیت توپ به کار گیرند. سیتی کار فوق العاده ای را در فصل گذشته در آنفیلد انجام داد و با رویکرد محافظه کارانه خود موفق به مهار و محدود کردن ضد حملات سرعتی لیورپول شد و اگر ضربه پنالتی ریاض محرز به گل تبدیل می شد، سیتی با 3 امتیاز زمین بازی را ترک می کرد. در اوایل بازی به دلیل پرسینگ شدید لیورپول، سیتی برخی اشتباهات را انجام داد اما در کل در مهار بازی انتقالی لیورپول موفق بود.

در تصویر زیر می توانیم نمونه ای برای جلوگیری از ضد حملات را ببینیم. بر خلاف دیگر بازی ها، خط دفاع سیتی عقب تر آمده و در عقب زمین جایگیری کرده اند و پشت سر مندی که صاحب توپ است، 5 بازیکن قرار دارند. این کار باعث می شود اگر توپ توسط مندی از دست رفت، بازیکنان دیگر فضا را برای پیشروی بازیکن لیورپول ببندند و این کار موجب کاهش سرعت بازیکن لیورپول شده و باعث می شود تا مندی بتواند خود را به بازیکن صاحب توپ رسانده و روی او خطای تاکتیکی کند، کاری که تیم های گواردیولا در آن استاد هستند!

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

سیتی همچنین در بازی سال گذشته خود در آنفیلد، از بالا شروع به پرس کردن نکرد. در عوض، یک بلوک دفاعی مستحکم در میانه میدان درست کردند و تمامی گزینه های پاس کوتاه را بستند. با این کار، هم می توانند توپ را بازیابی کنند هم می توانستند با توجه به برتری عددی که در وسط و خط دفاعی خود داشتند، فضا ها را به خوبی پوشش دهند تا بازیکنان سرعتی لیورپول به مانند قبل از این فضا ها استفاده نکنند. سیتی در این بازی به اندازه کافی در عمق حضور داشت و نیازی به فشار از بالا نداشت زیرا فضای پشت سر خط هافبک سیتی به خوبی پوشش داده شده است، بنابراین بازیابی توپ کار سختی نیست.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

در صحنه زیر به نظر می رسد که لیورپول توانسته خط پرس سیتی را بشکند اما فرناندینیو خیلی سریع خود را رسانده و علاوه بر پوشش فضای پشت سر، یک بالانس را در خط حمله ایجاد می کند. در صحنه زیر، فرناندینیو با وارد کردن کانترپرس و انجام یک خطا بر روی محمد صلاح، جلوی ضد حمله لیورپول را می گیرد.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

پرس شدید لیورپول برای تخریب بازیسازی سیتی

علی رغم رویکرد دفاعی تر آن ها در فصل گذشته در آنفیلد، گواردیولا همچنان اصرار به بازیسازی از عقب زمین داشت چون لیورپول نیز تقریبا تمامی راه های نفوذ را بسته بود و سیتی حتی نمی‌توانست از فضا های به وجود آمده در پشت خط پرس لیورپول استفاده کند.

پرس شدید لیورپول شامل وینگر های آن ها برای قطع پاس ها و فولبک های آن ها برای ایجاد فشار بر روی مدافعان وسط می شد همچنین آن ها از هافبک های وسط سیتی به عنوان تله استفاده می کردند و اگر پاس به هافبک های سیتی می رسید، با قطع این پاس زمینه ساز ضد حمله می شدند. تمامی این تفاسیر را می توانید در تصویر زیر ببینید. سیتی در این صحنه یک پاس عمقی به کایل واکر می فرستد تا اندی رابرتسون نتواند روی او فشاری وارد کند اما در کل فشار سنگین لیورپول، سیتی را مجبور به عقب نشینی و زدن به زیر توپ کرد.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

در تصویر زیر می توانیم نمونه ای از دام پرسینگ لیورپول را مشاهده کنیم. مدافع وسط نمی تواند به فولبک کناری خود پاس بدهد زیرا پاس اون توسط وینگر لیورپول یعنی محمد صلاح قطع می شود. تله پرسینگ لیورپول شروع می شود: به فرناندینیو اجازه عبور و فضای کافی داده می شود تا به عقب برگشته و توپ را دریافت کند و به محض دریافت توپ، توسط دیگر بازیکنان پرس می شود تا توپ را از دست بدهد.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

در تصویر زیر می توانیم نمونه ای از این دام پرسینگ موفق از لیورپول را مشاهده کنیم. هندرسون خودش را به فرناندینیو نزدیک می کند و می بینیم زمانی که توپ توسط فرناندینیو دریافت می شود، هندرسون قادر است تا توپ را از او بازپس گیرد.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

با توجه به پرس سنگین لیورپول، ادرسون می تواند غایب بزرگی برای سیتی باشد. ادرسون نه به دلیل مهارت هایش در مهار توپ بلکه به دلیل بازی با پای قوی و همچنین قدرت او در بازیسازی اهمیت زیادی برای خارج شدن سیتی از فشار لیورپول و استفاده از توپ های بلند ادرسون در پشت خط دفاعی لیورپول دارد.

لیورپول باید اوتامندی را هدف قرار دهد

عدم حضور آیمریک لاپورته و حضور اوتامندی به عنوان جایگزین او میتواند نقش بزرگی در این مسابقه بازی کند. اوتامندی در اکثر مواقع مقاوت ضعیفی در برابر پرسینگ حریف از خود نشان داده است و اگر لیورپول بتواند او را هدف قرار داده و تحت فشار قرار دهد، می تواند از این طریق نتیجه بگیرد.

در تصویر زیر می توانیم یکی از بازی های اوتامندی مقابل لیورپول را ببینیم که تمامی گزینه های پاس پوشش داده شده و فشار بر روی این مدافع آرژانتینی فورا ً اعمال می شود. در این صحنه محمد صلاح به سمت محوطه جریمه حرکت کرده تا گزینه پاس برگشت به دروازه بان را قطع کند و لیورپول به خوبی فشار را اعمال می کند. در این صحنه اوتامندی ریسک ارسال پاس بلند به پشت سر محمد صلاح را نمی کند و به هافبک ها نیز پاسی ارسال نمی کند چون به احتمال زیاد نگران اجرای تله پرسینگ لیورپول است بنابراین توپ را نگه داشته و صبر می کند و همین کافی است تا فیرمینو تکل بزند و توپ او را بگیرد و گل دوم لیورپول را به ثمر برساند.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

دوباره در صحنه زیر، لیورپول قادر است تا پرسینگ شدید و سرعتی را اعمال کند و اوتامندی مجددا اشتباه کرده و پاس او توسط محمد صلاح قطع می شود و زمینه ساز گل سوم لیورپول به سیتی می شود.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

لیورپول باید حداکثر فشار خود را بر روی اوتامندی اعمال کند و تله پرسینگ را می تواند برای اوتامندی اجرا کند که به مانند صحنه های قبلی می تواند مفید واقع شود. در تصویر زیر، بازیکن شماره 4(اوتامندی) آزاد است و فشار بر روی دیگر مدافع وسط اعمال شده اما هدف و مقصود اولیه نیکولاس اوتامندی بوده زیرا مدافع وسط مجبور به پاس دادن به اوتامندی می شود که در اینجا تله پرسینگ اجرا می شود و با تحت فشار قرار دادن اوتامندی لیورپول می تواند به گل برسد.

لیورپول باید به مانند دیگر فشار ها، بازیکنان سیتی را متقاعد کند که شانس پاسکاری را دارند(تله پرسینگ) و سپس پرسینگ را روی بازیکن مورد نظر اجرا کند.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

سلاح تهدید آمیز لیورپول: کرنرها

منچسترسیتی در این فصل گل های زیادی از کرنر ها دریافت کرده است که نقطه مقابل آن لیورپول است که در این فصل گل های زیادی را از نقطه کرنر به ثمر رسانده است و بازی های زیادی را از این طریق برنده شده است که نمونه آن را هفته پیش در مقابل استون ویلا مشاهده کردیم.

در صحنه زیر، رحیم استرلینگ در منطقه مهمی قرار گرفته است و این منطقه یکی از مناطق مهم در نقاط کرنر به حساب می آید. قد رحیم استرلینگ به گونه ای است که به راحتی می توان روی سر او بلند شد و ضربه سر زد که در صحنه زیر اینگونه هم شد و نوریچ از این طریق به گل رسید. در بازی با تاتنهام نیز کایل واکر در این منطقه مهم حضور داشت و نتوانست در نبرد هوایی برنده شود و لوکاس مورا گل تساوی را برای تاتنهام به ثمر رساند.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

در تصویر زیر نمونه ای دیگر از این نقطه ضعف سیتی را مشاهده می کنیم. در این صحنه گابریل ژسوس بازیکنی که به سمت جلو حرکت می کند را مسدود نکرده و او را آزاد می گذارد و این بازیکن نیز در همان فضای مهم در کرنر ها جایگیری کرده و با توجه به میانگین قدی کوتاه بازیکنان سیتی، گل اول ساتهمپتون را به ثمر می رساند. بنابراین، با توجه به این که لیورپول تهدیدات بی شماری را از طریق کرنر و استفاده از همین فضای مهم در کرنر ها ایجاد کرده است می تواند برای سیتی مشکل ساز باشد چرا که گل پیروزی بخش لیورپول در هفته گذشته نیز دقیقا از نقطه کرنر و استفاده از این فضای مهم در نقطه کرنر به ثمر رسید.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

یکی دیگر از کار های معمول که لیورپول در هنگام ارسال های کرنر انجام می دهد، شلوغ کردن فضا در مقابل دروازه بان حریف است و این کار را قبلا در برابر بارسلونا و در صحنه زیر در مقابل تاتنهام انجام داده و به گل رسیده است. بازیکنان لیورپول با تجمع مقابل دروازه بان حریف، فضا را برای دفع توپ دروازه بان می بندند و این کار باعث می شود تا آن ها بتوانند از میانگین قد بالای خود حداکثر استفاده را ببرند. گاهی اوقات این کار باعث شده تا بازیکنان بلند قد لیورپول بدون تحرک و به صورت ثابت ایستاده و ضربه سر بزنند چون فضا برای دروازه بان بسته شده و او نمی تواند توپ را دفع کند مگر اینکه دروازه بان بلند قدی مانند نویر باشد که حتی نویر هم در لیگ قهرمانان سال گذشته در مقابل همین روش نیز مغلوب شد. در بازی فردا کلودیو براوو در درون دروازه قرار دارد که قد او 6 فوت است و این می تواند یک فرصت طلایی برای لیورپول باشد.

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

نتیجه گیری: با وجود مصدومیت های بازیکنان کلیدی سیتی، این می تواند یک فرصت برای لیورپول باشد تا نهایت استفاده را ببرد. در بازی فردا پپ گواردیولا می تواند از تاکتیک های مختلفی استفاده کند اما هیچ تاکتیکی برای ساکت کردن تماشاگران نخواهد داشت. جو بازی در آنفیلد نیز به ضرر سیتی و به نفع لیورپول است. همانطور که گفته شد سیتی باید جلوی بازی انتقالی سریع و ضد حملات لیورپول را به مانند بازی گذشته آن ها در اکتبر 2018 بگیرد و در سوی دیگر لیورپول نیز باید از فرصت هایی که برایش مهیا شده نهایت استفاده را ببرد اما عوامل زیادی نیز می تواند موجب تغییر در اعمال تاکتیک های این دو مربی شود. حال بهتر است کمربند ها را ببندیم و منتظر یک بازی هیجان انگیز از این دو تیم باشیم!

پیش آنالیز؛ بررسی تاکتیکی بازی بزرگ هفته میان لیورپول و منچسترسیتی

برگردان یادداشتی از TotalFootballAnalysis


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ستاره محبوب پرسپولیسی‌ها در لباس بارسلونا+ عکس