توسعه علمی بدون دیپلماسی علم و فناوری میسر نیست


توسعه علمی بدون دیپلماسی علم و فناوری میسر نیست

تهران- ایرنا- مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در امور بانوان گفت: امروزه علیرغم پیشرفت کشورهای اسلامی در حوزه‌های گوناگون علم و فناوری، فقدان ارتباطات علمی موثر بین این کشورها بسیار مشهود است و توسعه‌ی علمی بدون دیپلماسی علم و فناوری امکان پذیر نیست.

دکتر «زینب حمیدزاده» روز یکشنبه در نشست بانوان و علم و فناوری که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، گفت: دوران شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی و حرکت‌های توسعه‌ای در زمینه علم و فناوری در جهان امروز مؤید این واقعیت است که باید برای تحرک توسعه علمی موانع درونی و بیرونی آن را شناخت و در روند رفع آن، گامهای عملی برداشت. بنابراین باید راهکارهایی عملی در راستای تقویت شبکه سازی و ارتقای سطح همکاری‌های علمی و فناوری بین دانشمندان جهان اسلام ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در همین راستا گام اول، شناسایی ظرفیت‌های برجسته علمی مسلمانان و تقویت شبکه میان آنهاست. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، در قالب رویداد استپ، با ارائه فرصت‌های شناسایی افراد با توانمندی‌ها و علاقه مندی‌های مشترک در حوزه های علمی به صورت هدفمند و سپس ایجاد سازوکارهای حمایت‌ مالی در حوزه پژوهش‌های کاربردی، علاوه بر شبکه‌سازی و هم‌افزایی پژوهشگران، فرصتی برای ارتباط سرمایه‌گذاران جهان اسلام با شبکه‌ای از دانشمندان برجسته و بستر مناسبی برای توسعه دانش بنیان کشورهای اسلامی را فراهم می‌کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در امور بانوان گفت: نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی به منظور تحقق اهداف بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی انجام می‌شود. این نشست ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام، به زمینه سازی برای ایجاد هم افزایی و توسعه همکاری‌های علمی می‌پردازد و زیرساخت توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی فراهم می‌کند. همچنین این نشست به یافتن دانشمندان جدید که ظرفیت توسعه مرزهای دانش را دارند،کمک شایانی می‌کند و غالب این افراد کسانی هستند که امیدواریم طی سال‌های آتی بتوانند برای جایزه مصطفی(ص) نامزد شوند.
حمید زاده افزود: همچنین نشست استپ با تاکید ویژه بر گردهمایی زنان و برگزاری مباحث علمی به منظور شبکه سازی و بهره‌گیری از تجارب یکدیگر، در نهایت خلقِ ارزشِ دانشِ جمعی را مد نظر قرار دارد. دیدگاه مترقی اسلام در مورد رشد برابر زن و مرد در دستیابی به حیات طیبه بیان می‌دارد که بین زن و مرد از حیث استعداد رشد تفاوتی وجود ندارد. زنان نیمی از افراد جامعه و نیمی از سرمایه انسانی موجود در هرکشوری برای توسعه هستند.

وی ادامه داد: امروزه در میان پژوهشگران و سیاستگذاران، ایجاد فرصت‌های برابر جنسیتی، پیش نیازی برای رقابت‌های آتی کشورها است که به بهره برداری از همه منابع انسانی خود (چه زن و چه مرد) نیازمند هستند. آمارها نشان می‌دهد تفاوت فاحشی میان میزان زنان و مردان از نظر ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) و مهم‌تر از آن جذب در مراکز علمی و تحقیقاتی به عنوان عضو هیئت علمی وجود دارد. در حالیکه نقش آفرینی در فرآیند تولید و رشد علم، یک فرآیند کاملا شایسته سالار است. اگرچه در جوامع مختلف از جمله جوامع اسلامی، زنان معمولا از فرصت‌های برابر و مبتنی بر شایستگی برخوردار نبوده‌اند و این یک معضل جهانی است.
حمید زاده گفت: در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر برنامه هایی در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت زنان در عرصه علم و فناوری طراحی و اجرا نموده است که ضمن تحقق فضای شایسته سالاری، زمینه دستیابی به فرصت های برابر فراهم گردد. جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه توسعه فناوری و توجه به صنایع خلاق، برنامه حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق و استارت آپ ها را پیاده سازی و اجرا نموده است.

نقش موسسی و مدیریتی زنان در حدود ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در امور بانوان، خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ روبه رشد حضور زنان در دانشگاه‌ها، برنامه ریزی شده است تا برای زنان مزیت‌هایی برای مشارکت در ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایجاد گردد. هم اکنون زنان ایرانی در حدود ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نقش موسس و مدیریت اصلی را بر عهده دارند و با توجه به رشد روز افزون شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و نیز زنان فارغ‌التحصیل، انتظار می‌رود در آینده نزدیک نسبت حضور زنان در امور اقتصاد دانش بنیان به حدود ۴۰ % افزایش یابد. همچنین تسهیلات متنوعی برای راه اندازی کسب و کار بانوان در نظر گرفته شده است تا با افزایش اعتماد به نفس و روحیه خودباوری، زمینه رفع نابرابری فراهم شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آغاز فعالیت مرکز نوآوری مغز با رویکردهای بین رشته‌ای