بیماری‌های غیرواگیر بار زیادی به نظام سلامت تحمیل می‌کند


بیماری‌های غیرواگیر بار زیادی  به نظام سلامت تحمیل می‌کند

اصفهان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ترجمه دستاوردها و اجتناب از عوامل خطرزا و رفتارهای خطرزایی که باعث گسترش بیماری‌های غیرواگیر می‌شود بار زیادی را به نظام سلامت کشور تحمیل خواهد کرد که باید به صورت جدی رسیدگی شود.

طاهره چنگیز روز چهارشنبه در هفتمین همایش ملی و پنجمین همایش بین‌المللی تازه‌های غدد و متابولیسم در تالار ابن سینا این دانشگاه افزود: در راستای تولید دانش و وجود و نقش محققان این حوزه در ایجاد مبانی علمی چشمگیر بوده اما به نظر می‌رسد در محدوده به کارگیری و ترجمان دانش و تبدیل آن به دستورالعمل که به حل مشکلات به طور موثر منجر شود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی کشور در حوزه غدد و متابولیسم در حوزه پیشگیری از هایپو تیروئید اقدامات چشمگیری انجام دادند اما دیابت مهم‌ترین بیماری غیرواگیر در کشور است که روز به روز رو به فزونی رفته و این بیماری به صورت مشخص دیده نمی‌شود که باید درباره این بیماری اقدامات چشمگیری صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: باید بیماری غدد و متابولیسم به عنوان حوزه ضروری برای تحقیق و ‌ترجمان آن به صورت جدی سرمایه گذاری شود.

وی اضافه کرد: شکاف دانش بین کاربران و تولیدکنندگان در کشور وجود دارد و این شکاف بین متخصصان، محققان، سیاستگذاران و تصمیم گیران به عنوان مانع اساسی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ایفای نقش می‌کند.

چنگیز تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی و حوزه محققان باید بیماری غدد و متابولیسم بویژه دیابت را در حوزه دانش و ترجمان دانش به عنوان ضرورت انکار ناپذیر مدنظر قرار دهند.

حدود ۳۰ فوق تخصص غدد ومتابولیسم در اصفهان وجود دارد

حسن فرزانیان دبیر علمی هفتمین همایش ملی تازه‌های غدد و متابولیسم افزود: در ۴۰ شهر کشور حدود ۳۰۰ فوق تخصص غدد و متابولیسم فعالیت دارد که از این تعداد ۳۰ نفر در اصفهان هستند همچنین در شهرهای اطراف مثل کاشان، خمینی‌شهر، نجف آباد و فولاد شهر همکاران فوق تخصص به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

وی در وصف دکتر عزیزی بنیانگذار غدد و متابولیسم کشور افزود: ایشان یکهزار و ۲۵۰ مقاله علمی به چاپ رساند و در سال ۸۳ به عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شدند همچنین تاکنون از دستان سه رئیس جمهور نشان لیاقت دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این همایش برای اولین بار از دانش آموختگان غدد دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان تقدیر به عمل می‌آید که از سال ۸۰ تاکنون حدود ۳۰ نفر غدد و متابولیسم در این دانشگاه دانش آموخته شدند.

هفتمین همایش ملی و پنجمین همایش بین‌المللی غدد و متابولیسم به مدت سه روز در اصفهان دایر است که تازه ترین‌ دستاوردها و داروهای غدد ومتابولیسم در آن ارائه می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

روستای اردیب خور و بیابانک میزبان 2 شهید گمنام