ارائه لایحه انتخاباتی همزمان با تشدید تلفات اعتراضات در بولیوی


ارائه لایحه انتخاباتی همزمان با تشدید تلفات اعتراضات در بولیوی

تهران – ایرنا – همزمان با تشدید تلفات اعتراضات و درگیری‌ها در بولیوی ، دولت موقت این کشور روز چهارشنبه لایحه‌ای با هدف هموار کردن مسیر به سمت برگزاری انتخابات جدید ارائه کرد.

به گزارش رویترز ،‌انتظار می‌رود که دو مجلس کنگره این کشور از امروز پنجشنبه بحث و بررسی لایحه انتخاباتی را آغاز کنند که انتظار می‌رود تا روز جمعه ادامه یابد. طبق این لایحه نتایج انتخابات ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) باطل و ظرف مدت ۱۵ روز هیات انتخاباتی جدیدی منصوب خواهد شد . در این لایحه تاریخ مشخصی برای انتخابات جدید تعیین نشده اما خواستار تشکیل یک نهاد انتخاباتی "معتبر و حرفه‌ای" با هدف آرام کردن کشور و استقرار مجدد نهادهای دموکراتیک شده است.

این درحالی است که تازه‌ترین درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی بولیوی با حامیان اوو مورالس رئیس جمهور مستعفی این کشور در نزدیکی لاپاز پایتخت این کشور هشت کشته به جا گذاشت و شمار کل تلفات ناآرامی در این کشور به ۳۲ تن رسید. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان ،‌ درگیری‌های تازه زمانی روی داد که نیروهای امنیتی قصد داشتند مسیر را برای عبور تانکرهای حمل بنزین در نزدیکی پایتخت باز کنند.

درگیری سیاسی در بولیوی پس از انتخابات جنجالی ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر)‌آغاز شد. مورالس هرگونه تقلب انتخاباتی را تکذیب کرد اما درنهایت و تحت فشار ارتش استعفا کرد و به مکزیک پناهنده شد. یک دولت موقت زمام امور را در بولیوی به دست گرفته و وعده برگزاری انتخابات در زودترین زمان ممکن را داده است اما حامیان مورالس تاکید می‌کنند که علیه رئیس جمهور سابق کودتا روی داده و برای اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند.

ارتش بولیوی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که برای حفظ "خدمات ضروری عمومی" تلاش کرده و گزینه‌های گفت‌وگو جواب نداده بود. لوئیس لوپز وزیر دفاع بولیوی نیز از درگیری‌ها ابراز تاسف کرد.

مورالس روز جمعه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان گفت که مایل به بازگشت به بولیوی است اما برای صلح و ثبات در کشور قصد شرکت در انتخابات را ندارد. "جینین آنس" (Jeanine Anez) رئیس جمهور موقت مورالس را مقصر تشدید خشونت‌ها قلمداد کرده است.

مورالس اولین رئیس جمهوری بومی در بولیوی بود که به مدت ۱۴ سال قدرت را در این کشور در دست داشت. او در میان بومیان بولیوی طرفداران زیادی داشت و به علت سیاست‌های چپگرایانه برای کاهش فقر مورد حمایت بسیاری از مردم بود. افراد بومی حدود ۲۰ درصد از جمعیت بولیوی را تشکیل می‌دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اسرائیل در حال از بین بردن نفوذ جهانی آمریکا در یک زمان است