بهمن صالحی صالح شعر فارسی است


بهمن صالحی صالح شعر فارسی است

مدیرکل ارشاد اسلامی بهمن صالحی را صالح شعر فارسی دانست و گفت: ایشان یکی از بنیانگذاران غزل نوکلاسیک شعر فارسی است.

فیروز فاضلی در مراسم تشییع و وداع با «بهمن صالحی»، شاعر گیلانی که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، بهمن صالحی را صالح شعر فارسی دانست و اظهار کرد: استاد صالحی در دهه ۴۰ با مجموعه های شعری «افق سیاه تر» و «باد سرد شمال» در آسمان شعر ایران درخشید.

وی عشق و مرگ را دو بن مایه پربسامد در تاریخ انسان و ادبیات جهان دانست و افزود: مرگ چهار مقوله دارد؛ نخست مرگ جسمانی است که در یک ثانیه اتفاق می افتد. مقوله دوم پس از مرگ است، اما مقوله سوم حالت احتضار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مراقبه را نوعی درون گرایی دانست و گفت: همراهی با نفس نخستین گام در مراقبه است که نوعی مرگ محسوب می شود، زیرا نفس جمع بین مرگ و زندگی است و انسان هر لحظه می میرد و هر لحظه زنده می شود.

فاضلی با بیان اینکه اگر مسیر زندگی بدون انتها بود هیچ نقش آفرینی توسط ما انجام نمی شد، خاطرنشان کرد: مرگ محدودکننده مسیر زندگی است و هنر در محدودیت ایجاد می شود و همه ما تلاش می کنیم در مسیر محدود زندگی هنری بیافرینیم لذا مرگ هنرآفرین است.

وی با بیان اینکه هنرمندان می خواهند عقربه زمان را نگه دارند، گفت: شعر عصاره جان شاعر است و اگر می خواهیم شاعر را معرفی کنیم باید به عصاره جانش استناد داشته باشیم. اشعار استاد صالحی بهترین معرف اوست و ایشان یکی از بنیانگذاران غزل نوکلاسیک شعر فارسی است.

این مقام مسئول شاهکار استاد صالحی را پیوست سنت و مدرنیته در شعر دانست و ادامه داد: هنر شهود عاطفی است و زنده یاد صالحی شهود عاطفی داشت و از ما می خواست شهود عاطفی داشته باشیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه بعد از انقلاب بیش از ۱۴ اثر از استاد صالحی منتشر شده، به تغییر محتوایی و مفاهیمی اشعار استاد بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: استاد صالحی بی تردید یکی از مفاخر و چهره‌های فرهنگی و هنری برجسته استان و کشور است و آثارش برای همیشه در یادها خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، پیکر این شاعر گیلانی با حضور اهالی فرهنگ و هنر استان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان تازه‌آباد رشت به خاک سپرده شد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امهال حامل های انرژی برای تاسیسات گردشگری گیلان