بررسی راهکارهای نهضت تولید در البرز


بررسی راهکارهای نهضت تولید در البرز

ایرنانوشت:پس از بدعهدی‌ها در انجام تعهدهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در قبال جمهوری اسلامی ایران اتکا بر توان داخلی با هدف ممانعت از توقف چرخ پیشرفت کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

فضاها و تهدیدها علیه نظام اسلامی درصورتی فرصت‌ساز است که از ظرفیت‌های داخلی با یک حرکت جهادی برای حل مشکلات بهره برد، بنابراین تولید داخلی مانند یک چرخ مولد با عنوان نهضت تولید مورد تاکید کارگزاران نظام اسلامی قرار گرفت تا در کنار ایجاد اشتغال و افزایش روحیه کار در جامعه از هدررفت منابع نیز جلوگیری کند.

امروزه کشورمان در جنگ اقتصادی است، تلاش دولتمردان بر افزایش صادرات غیر نفتی قرار گرفته، تولید داخلی مورد تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب و جزو برنامه‌های محوری دولت برای تحقق در همه بخش های تولیدی کشور مدنظر قرار دارد.

اهمیت توجه به نهضت تولید داخل در کشور با توجه به خط مشی‌هایی که در سال های اخیر توسط رهبری به عنوان شعار سال انتخاب شده به حدی بود که ایشان در فرمایشات اخیر خود در جمع کارآفرینان به نکات قابل توجهی اشاره کردند.

بنا به فرمایش ایشان وابستگی به درآمدهای نفتی حتی در بودجه جاری موجب آسیب‌پذیری کشور است. این اتکا با توجه به تحریم‌ها اندکی کاهش یافته اما از دهه ۷۰ در زمان دولت برادر و رفیق عزیزمان مرحوم هاشمی رفسنجانی (ره) تاکید کرده‌ام باید وابستگی بر نفت را به‌ تدریج کم کنیم.

رهبر معظم انقلاب همچنین بر این مولفه در بحث نهضت تولید تاکید داشتند که اگر ملت ایران و فعالان اقتصادی و اندیشمندان کشور بتوانند با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی اثر کنند، عامل تحریم کننده نیز از ادامه تحریم‌ها دست برخواهد داشت، چرا که متضرر خواهد شد.

ایشان همچنین در بحث خصوصی‌سازی نیز سخنان مبسوطی داشتند که در آن آمده: در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ درست عمل نشد زیرا واگذاری برخی کارخانه‌ها به افراد سوءاستفاده‌چی، نه تنها موجب تقویت بخش خصوصی نشد بلکه عملکرد نادرست این افراد اندک، فضا را برای فعالان پرشمار و سالم بخش خصوصی نامساعد کرد.

رهبر معظم انقلاب یکی از رفتارهای نادرست در عرصه تولید داخلی را استفاده از نشان خارجی دانستند که این شیوه باید اصلاح شود.

با توجه به اهمیت موضوع نهضت تولید و مطابق با رئوس بیانات رهبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان البرز با حضور اقتصادان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و یکی از مدرس دانشگاهی و اقتصاددان به واکاوی فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیازهای بخش تولید پرداخت و راهکارهای اساسی برای بهبود وضعیت کنونی را مورد بررسی قرار داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نزدیک به ۱۵ سال است که بحث اقتصادی را از مهمترین حربه‌های نظامی دشمنان مطرح کرده‌اند، گفت: از ابتدای تاریخ پیروزی جمهوری اسلامی شعار انقلاب تقویت بنیه داخلی کشور در مقابل دشمنان است.

بررسی راهکارهای نهضت تولید در البرز

جهانگیر شاهمرادی افزود: بنابراین نامگذاری سال‌ها توسط ایشان شعار نبوده، بلکه خط مشی برای مقابله با حربه های دشمنان نظام اسلامی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی گذرا در همه نامگذاری‌ها به این نکته مهم می‌توان دست یافت که تقویت اقتصاد در این خط مشی‌ها مدنظر قرار گرفته و این تقویت از راه تولید ملی مورد تاکید بوده است.

شاهمرادی اضافه کرد: اقتصاد در ۲ بخش نفتی و غیرنفتی خلاصه می شود که برای هر یک از این نوع اقتصاد برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در راهبردهای اساسی که در آن رونق تولید و اقتصاد را مدنظر قرار دادند بر کاهش وابستگی به اقتصاد نفت تاکید داشتند، اگرچه وابستگی به نفت کاهش یافته اما تلاش‌ها باید همچنان دراین زمینه ادامه یابد.

وی با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری بخش‌های مختلف به بخش خصوصی گفت: گلایه‌مندی رهبری دراین زمینه به جا بوده، چرا که برخی از شرکت‌ها دراین راستا تشکیل شد که یا در قیمت واگذاری دچار مشکل بود و یا با هدف جمع‌آوری آن شرکت بوده است.

معاون استاندار البرز با اشاره به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب گفت: واگذاری به بخش خصوصی به معنای آن نیست که دولت هیچ کاری انجام ندهد، چرا که اجرای برخی از طرح‌ها در توان بخش خصوصی نیست.

شاهمرادی اضافه کرد: بنابراین تلاش‌ها برای خارج کردن نفت از سبد برنامه و بودجه همراه با توانمندسازی بخش خصوصی انجام پذیرفت تا تولید ثروت در کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته شاهد بودیم که دشمنان تهدید ندادن بنزین به ایران را داشتند که در آن سال‌ها با تقویت پالایشگاه اقدام‌های موثری رخ داد به طوری‌که اگر امروز گفته شود بنزین را تحریم می کنند نگرانی دراین زمینه نیست.

معاون استاندار البرز با اشاره به ظرفیت‌های دانش بنیان در کشور با تاکید برفرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: استفاده از دانش بومی برای تولید با هدف اشتغال‌زایی و تقویت بنیه داخلی راهکاری مهم است که مدنظر قرار گرفت و نقش اساسی را در صادرات ایفا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۶۴ شرکت دانش بنیان در البرز فعال و متکی بر دانش ایرانی است.

شاهمرادی گفت: طی هفت ماه در استان البرز ۴۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که با رصد سال‌های گذشته می بینیم هیچ سالی به عدد ۲۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی نرسیده‌ایم و اکنون در تلاش هستیم تا ۶۰۰-۷۰۰ میلیون دلار صادرات دراین بخش داشته باشیم.

وی با اعلام سهم ۹۹ درصدی بخش خصوصی در صنعت البرز گفت: امروز با درآمدهای ارزی کالاهای غیرنفتی کشور را توانسته‌ایم مدیریت کنیم اما چشم اندازو افق بیشتری مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

شاهمرادی تاکید کرد: مسیر را برای رونق اقتصادی و تقویت بنیه تولید داخل درست آمده‌ایم اما می‌توانستیم با برداشتن موانع اداری و بهبود فضای کسب و کار سرعت بیشتری به این حرکت دهیم.

بررسی راهکارهای نهضت تولید در البرز

وی خاطرنشان کرد: الکترونیکی کردن سیستم‌ها از دیگر رویکردهای موثر در این زمینه است و اگر در حوزه اقتصاد دشمن نشانه‌گیری در بخش‌های مختلف دارد باید ازآمادگی لازم برخوردار بود.

معاون استاندار البرز تاکید کرد: باید پذیرفت شرایط همین است و برای بهبود وضع موجود باید هرچه بیشتر به حوزه اقتصاد کشور توجه و همه توانمندی‌ها از جمله بخش خصوصی در اختیار این بخش قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز اقتصاد کشورمان نیاز به تبلیغ کالای ایرانی و مصرف آن دارد، بنابراین با کیفی‌سازی و استانداردسازی می توان گام‌های موثری دراین زمینه برداشت.

شاهمرادی افزود: گلایه تولیدکنندگان از کارمزدهای بانکی و تسهیلات درخواستی به جا بوده و باید در فرآیندها بسته های حمایت از تولید جوابگوی صنعت‌گران باشد.

وی تاکید کرد: باید در کشور تسهیل‌گری داشت تا صنعت و تولید به رونق بیشتری دست یابد، اگرچه صنعت و تولید با همه سختی‌ها اقدام‌های موثری داشته اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز گفت: باید در شرایط تحریم با تقویت تیم‌های کارشناسی ضعف‌ها را شناسایی و نقاط قوت را تقویت کرد و فضای بهتری برای تولید کننده فراهم شود.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های البرز برای حضور در نهضت تولید

شاهمرادی در ادامه با تاکید براستفاده از ظرفیت نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اظهار داشت: ظرفیت‌های دانشگاهی پتانسیلی مهم در توسعه به شمار می رود که باید از این فرصت هرچه بیشتر برای تحقق اهداف اقتصادی بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: اما آنچه که به عنوان یک فرصت خوب می توان ازآن برای البرز بهره برد موقعیت راهبردی این استان و قرار گرفتن آن بر سر راه ۱۴ استان دیگر کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با یادآوری فعالیت سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی دراین استان گفت: این صنایع فعال فرصتی مغتنم برای تولید و صنعت به شمارمی ورد که بسترها را برای رونق هر چه بیشتر تولید فراهم می کند.

وجود ۵۱ واحد داروسازی فعال که ۱۰ واحد آن دانش بنیان است از دیگر ظرفیت‌های استان البرز در حوزه تولید بود که معاون استاندار البرز به آن اشاره کرد.

وی افزود: اکنون وجود ۱۵۰ برند (الگوی) معتبر ملی در استان البرز نیز فرصتی مغتنم است که باید بسترها را برای جذب هرچه بیشتر سرمایه‌های سرگردان فراهم کرد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: فعالیت ۳۵ درصدی تولیدکنندگان قطعه‌سازی خودرو، صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع لوازم خانگی از دیگر ظرفیت‌های مورد توجه در استان البرز است.

وی ادامه داد: صنعت استان البرز باوجود تنگناها و مشکل‌ها به خوبی فعالیت داشته و درصورت حمایت بیشترمی تواند بسترهای بیشتری از رونق تولید را در استان و کشور فراهم کند.

معاون استاندار البرز خاطرنشان کرد: باید تسهیل‌گری برای تولیدکنندگان داشت و اختیارهای استان ها برای حمایت هرچه بیشتر از حوزه اقتصاد افزایش یابد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بحث اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی شاهد آن هستیم که بسیاری از واگذاری‌ها به قصد تولید نبوده که انتظار می‌رود با نظارت بیشتر مشکل‌ها دراین زمینه نیز رفع شود.

شاهمرادی گفت: امروز در بحث پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور البرز رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در حوزه صنعت رتبه‌های قابل توجهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان البرز جنگ اقتصادی دشمنان را درک کرده و رفع مشکلات واحدهای صنعتی به دلیل تاثیرهای آن بر معیشت خانواده ها در اولویت قرار دارد.

همسایه مزاحم البرز و مشکل‌های آن

معاون استاندار البرز در ادامه به مزاحمت‌های همسایگی با پایتخت اشاره کرد و افزود: محدودیت شعاع ۱۲۰کیلومتری برای صنایع یکی از تبعات این همسایگی است.

وی افزود: این مهم مانعی برای توسعه صنعت و تولید است که باید تدابیر ویژه برای آن داشت؛ اگرچه باوجود تنگناها آمار اشتغال و نرخ مشارکت خوبی را در البرز شاهد هستیم.

ایران کشوری در حال گذار

همچنین کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه با یادآوری رهنمودهای رهبری درباره تولید ثروت در کشور اظهار داشت: اقتصاد دارای روندی است، به طوری که کشورهای جهان سوم منابع خود را صادر می کنند، کشورهای در حال گذار فناوری را وارد کرده و به مرحله صادر می‌رسانند و کشورهای جهان اول یا صنعتی به صادرات می‌پردازند.

پرویز زرگر با بیان اینکه ایران، کشوری در حال گذر است افزود: ما از مرحله نخست (صادرات منابع) گذر کردیم و باوجود تحریم‌های نفتی، این ماده را تبدیل و یا بسیاری از مشتقات آن را صادر می کنیم؛ همچنین به مواد غذایی یا صنایع ارزش افزوده داده و به صادرات اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: بعد از نفت هم برنامه و چشم‌انداز کشور این است که به بحث صادرات روی آورد، واحدهای تولیدی ایران برمبنای صادرات محور باشد و به سمت فناوری حرکت کنیم؛ موضوعی که کشورهای با جمعیت کمتر و سودآوری بیشتر به دنبال آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید ۲ نگاه پوشش اشتغال و ایجاد ثروت در کشورمان داشته باشیم، تصریح کرد: بر این پایه، اگر فناوری تولید ثروت ندارد حداقل باید ایجاد اشتغال داشته باشد.

زرگر اظهار داشت: مباحث اقتصادی رهبری مبنا و پشتوانه عقلی برای تحلیل دارد به طوری که بحث ثروت با عدالت اجتماعی و توزیع رفاه اجتماعی آمده است؛ بر این پایه، اگر در توزیع ثروت عدالت نباشد جامعه از هم می‌پاشد.

استفاده از اهل فن برای توزیع ثروت

کارشناس حوزه اقتصاد با بیان اینکه برنامه‌ریزان کشور باید درباره چگونگی توزیع ثروت از اهل فن و افراد خبره استفاده کنند گفت: در بحث عدالت اجتماعی خوب عمل نکردیم و ثروت در دست بخشی است که همه از آن نفع نمی‌برند و معضل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از این رو اگر در بحث ثروت، عدالت و رفاه اجتماعی برای همه فراهم نشود و توزیع مناسب صورت نگیرد فاصله طبقاتی ایجاد و مشکل ساز می شود.

وی یادآور شد: عدالت ریشه کلمه مقدسی است و می تواند جامعه را به سعادت برساند؛ عدالت نظم است و اگر تنظیم نباشد ناقص است.

مدرس اقتصاد دانشگاه با یادآوری موضوع اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: ایران چهار برابر کشورهای جهان اول مصرف سوخت دارد که یک معضل و عیب است؛ این در حالی است که دین و فرهنگ ما اسراف را رد می کند.

وی با تاکید بر ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اصلاح الگوی مصرف افزود: برای مثال وقتی به دنبال کاهش مصرف بنزین هستیم باید زیرساختهای حمل و نقل را درست کنیم و نسبت به ایجاد خطوط دوچرخه سورای که سلامت جامعه در آن است اقدام شود.

وی ادامه داد: موارد مربوط به اصلاح الگوی مصرف مانند یک پازل است، به طوری که وقتی یک بخش را درست می کنیم چهار بخش دیگر درست می‌شود؛ این موارد در دنیا تعریف شده و نیاز به تکرار و آزمون خطا درباره آنها نیستیم.

در بحث تحریم ها باید چه کار کنیم؟ دشمنان و تحریم‌کنندگان از سه حوزه استفاده می کنند؛ ابتدا به دنبال شانتاژهای سیاسی هستند و سپس یک حس نظامی می زنند و در این راه هم به موفقیت نرسیدند از تحریم استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه می‌توان از تحریم‌ها خوب یا بد استفاده کرد، اظهار داشت: این تحریم نباید ما را از توسعه و پویایی باز دارد بلکه باید در مسیر توسعه پیش ببرد تا بقیه از ما الگو بگیرند؛ تحریم خوب این است که بعد از تحریم‌ها بسیاری از کالاها تسط خودمان تولید می‌شود و ۹۰ درصد تولید داور داخلی است که پیش از این چنین نبود و فشار باعث شد دنبال آنها برویم و حتی می‌توان به این روند سرعت بخشید.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه تحریم بد هم این است که بنشینیم و آیه یاس بخوانیم، ادامه داد: باید منافع دائم داشته باشیم؛ تامین منافع امت تامین خط قرمز نیست و البته برای تحقق این مهم باید تاب‌آوری هم داشته باشی، چرا که وقتی یک ملت در فشار است یک جاهایی هم باید تاوان بدهد.

وی افزود: اگر شفاف‌سازی خوبی برای مردم نباشد و توزیع ثروت به طور مطلوب انجام نشود تحریم بد می شود و اتفاق‌های ناگوار رخ می‌دهد؛ کم شدن فاصله طبقاتی، تاب‌آوری مردم را بیشتر می‌کند.

تحریم‌، تاکتیک زودگذر و نه راهبرد

وی اضافه کرد: می توان تحریم را به عنوان یک تاکتیک زودگذر در نظر گرفت و استفاده کرد اما این موضوع نمی تواند راهبرد کشورمان باشد و در آینده باید نیازها را نهادینه و مشکلاتمان را حل کنیم.

کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که آیا کشورها از آمریکا خوششان می آید؟ گفت: کشوری که با استفاده از ابزاری چون بمب اتم دیگر کشورها را به سلطه کشیده مورد وثوق مردم کشورها نیست؛ وقتی رئیس جمهوری آمریکا به کشوی می‌رود فارغ از مسائل سیاسی، مردم آن کشور از او خوششان نمی آید.

وی همچنین با طرح این پرسش که چرا مردم دیگر کشورها با ایران همراه هستند؟ اظهار داشت: آنها به قدرت ایران که روی پای خود ایستاده ایمان پیدا کردند؛ ایران در حمله داعش به سوریه و عراق توانست منطقه را نجات دهد، داعشی که آمریکا درست کرده است.

وی افزود: چنین اقدام‌هایی توسط ایران تحریم‌ها را ضعیف کرد و کشورهای دیگر به ما اعتماد کردند؛ البته مردم کشورمان هم باید به این اعتماد برسند، چرا که بدترین دعوا، دعوای خانوادگی است و باید این موضوع حل شود.

وی خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم صنعت، تولید و بخش کشاورزی را تقویت کنیم و وارد صادرات فناوری شویم و برای ملت شایسته ایران ثروت‌اندوزی کنیم.

حمایت از کالای ایرانی نیازمند الگوسازی

این اقتصاددان گفت: رهبری سال گذشته را به عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند که نیازمند ابزارهایی چون تولید برندسازی (الگوسازی) است؛ در دین اسلام آمده که مسلمانان به بهترین‌ها روی آورند و استفاده کنند و می توانیم با برندسازی و افزایش کیفیت از کالای خارجی استفاده نکرده و از کالای ایرانی حمایت کنیم.

زرگر خاطر نشان کرد: مردم کشورمان برای خرید قطعه‌های خودرو و برخی کالاها از جمله پوشاک، کفش و کیف به خرید تولیدهای داخلی رغبت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: در استان البرز افزایش کیفیت و الزام‌هایی از جمله جلوگیری از کالای قاچاق رخ داده است به طوری که این استان رتبه نخست جلوگیری از کالای قاچاق را در سال گذشته داشته است؛ قاچاق کالا کاهش یافته و ملت هم از برندهای داخلی استفاده می کنند که در این بین رسانه ها رسالت مهم تبلیغات و ترغیب و تشویق مردم به خرید و استفاده از کالای ایرانی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه برای حرکت به سوی ایجاد وحدت، ترغیب و تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی باید غیرت ملی تقویت شود افزود: در بخش اجتماعی هم باید همین اتفاق رخ دهد و مردم و اصناف با آموزش به خودباوری برسند، البته این آموزش باید از روی علم و آگاهی و نه اجبار باشد.

46

کد خبر 1326946

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...