پدر سلمان هراتی شاعر مازنی انقلاب درگذشت


پدر سلمان هراتی شاعر مازنی انقلاب درگذشت

ساری - ایرنا - عقیل قنبرعلی هراتی پدر مرحوم سلمان هراتی شاعر معاصر و بلندآوازه مازندرانی دوشنبه شب براثر عارضه قلبی درگذشت.

براساس گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عقیل قنبرعلی هراتی در سن ۷۸سالگی براثرعارضه قلبی شب گذشته درگذشت و مراسم تشیع و خاکسپاری آن مرحوم ساعت ۱۴ عصر امروز در تنکابن انجام می شود.
عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز صبح امروز در پیامی درگذشت پدر شاعر معاصر و انقلابی مازندران را به هنرمندان ، فرهیختگان به خصوص شاعرانی این خطه شمال کشور و شهروندان تنکابنی زادگاه سلمان هراتی تسلیت گفت.
سلمان هراتی در اوّل فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مزردشت تنکابن مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشتهٔ هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد.

او در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود در یک سانحهٔ رانندگی درگذشت. در غرب شهر تهران، میدانی به نام این شاعر نامیده شده است. آرامگاه وی در حوالی شهر تنکابن واقع شده است. بر سنگ مزارش، این بیت نوشته شده است: «آه از پاییز سرد، ای کاش من/از تو باغی در بهاران داشتم».
سلمان هراتی در جوانی درگذشت و بنابراین آثار زیادی از او بر جای نمانده است: آسمان سبز چاپ شده در سال ۱۳۶۴، و دری به خانه خورشید چاپ شده در سال ۱۳۶۷، پس از مرگ او، کتاب‌های دربردارنده شعرهای ویژه بزرگسالان سلمان است. مجموعه دیگر او از این ستاره تا آن ستاره در حوزه شعر نوجوان است.
این شاعر مازنی در سال ۷۹ پس از ۱۴ سال از درگذشتش به عنووان یکی از ۱۵ شاعر برگزیده ۲۰ سال جنگ انتخاب شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...