ارتباط هوای سرد و مرطوب با افزایش میزان ابتلا به سرطان


ارتباط هوای سرد و مرطوب با افزایش میزان ابتلا به سرطان

تهران- ایرنا- محققان آمریکایی برای اولین بار دریافتند زندگی در محیط‌های سرد و مرطوب با افزایش میزان ابتلا به سرطان ارتباط دارد و منطقه آب و هوایی محل زندگی افراد یکی از فاکتورهای ریسک سرطان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، منظور از منطقه آب و هوایی، متغیری است که میزان رطوبت و دمای هوا را در یک ناحیه مشخص تعیین می‌کند. البته منظور محققان این نیست که میزان بارش باران، دمای هوا و رطوبت آن مستقیما موجب بروز سرطان می‌شود، بلکه به اعتقاد آن‌ها این متغیرهای آب و هوایی می‌توانند به عنوان عوامل تشدیدکننده یا حامل‌های طبیعی سرطان‌زا عمل کرده و افراد را بیش از پیش در معرض ابتلا به سرطان قرار دهند.
محققان برای بررسی موضوع،‌ اطلاعات مربوط به سرطان سینه،‌ تخمدان، ریه، روده بزرگ و پروستات را جمع‌آوری کردند و این اطلاعات را با داده‌های مربوط به میزان شیوع سرطان در هر شهر و همچنین اطلاعات جمعیتی و آب و هوایی مقایسه کردند. سپس اطلاعات را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که اثر عواملی مانند سن، جنسیت، قومیت، سطح درآمد و تنوع جمعیت، کنترل شود.
در نتیجه این اقدامات،‌ رابطه محکمی بین آب و هوا و میزان ابتلا به سرطان شناسایی شد. در واقع افزایش بارندگی با افزایش شیوع سرطان رابطه مستقیم داشت. همچنین منطقه آب و هوایی با میزان ابتلا به تمام انواع سرطان دارای رابطه معنا داری بود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Engineering Science منتشر شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تشریح تغییرات آزمون سراسری سال 1402