جمعیت پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم بوشهر افزایش یافت


جمعیت پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم بوشهر افزایش یافت

بوشهر- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: براساس نتایج تازه‌ترین سرشماری انجام شده شمار پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش این استان حداقل 17 درصد افزایش یافته‌است.

خسرو درویشی روز شنبه در این ارتباط افزود: سرشماری پاییزی پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در آذرماه چاری به مدت ۲ روز با حضور مدیرکل، همیاران طبیعت، محیط بانان و نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی اجرا شد.

وی بیان کرد: نتایج حاصله حاکی از افزایش حداقل ۱۷ درصدی جمعیت پستانداران شاخص این منطقه است.

درویشی ادامه داد: در این سرشماری افراد به گروه‌های مختلف برای اجرای برنامه سرشماری تقسیم‌بندی و عملیات آماربرداری از نشخوارکنندگان شاخص منطقه که شامل کل و بز و قوچ و میش هستند را در مسیرها و تنگه‌های مختلف انجام دادند.

وی اظهار داشت: حدود ۴۰ نفر شامل نمایندگانی از سازمان‌های مرد نهاد، همیاران محیط زیست و محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل و سایر شهرستان‌ها در این آماربرداری شرکت داشتند.

درویشی ادامه داد: سرشماری وحوش بویژه گونه‌های شاخص هر ساله برای بررسی وضعیت جمعیت گونه‌های جانوری و شرایط زیستگاهی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام و نتایج این سرشماری‌ها برای بهبود مدیریت منطقه و ارتقا شرایط زیستی گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: سرشماری وحوش یکی از مهمترین مسائل مدیریتی زیستگاه‌ها و مناطق تحت حفاظت است که محیط بانان و همیاران محیط زیست در این سرشماری‌ها نقشی قابل توجه دارند.

درویشی افزود: منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ با تصویب سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال ۹۵ نیز به مدت ۵ سال دیگر به عنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شد.

این زیستگاه به مساحت ۶۰ هزار هکتار در دو شهرستان دشتستان وتنگستان قرار دارد و با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت.

حضور انواع وحوش و پستانداران از جمله گربهسانانی مثل پلنگ و علفخواران بزرگ از قبیل کل وبز و قوچ ومیش از شاخص های اصلی تنوع زیستی آن است.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با توجه به اهمیت و جایگاه بالای زیستی منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش برنامه ارتقاءی این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده را در اولویت برنامه‌های سال جاری خود قرار داده‌ است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فعال محیط زیست خبر احداث پتروشیمی با دستور رییس جمهور در منطقه میانکاله را تکذیب کرد