لایحه بودجه سال 99 تا چه حد سفره معیشت مردم را رنگین می‌کند؟


لایحه بودجه سال 99 تا چه حد سفره معیشت مردم را رنگین می‌کند؟

علیرغم تمام تاکیدات حاکمیتی و اجرایی, با تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی هنور جداول بودجه بوی نفت می‌دهد!

اتاق خبر 24:

همواره میانه آذر را به نوعی فصل حساب و کتاب درآمد‌ها و هزینه‌های کشور قلمداد می‌کنند و به نوعی می‌توان آن را فصل بودجه نیز نامید. روز گذشته نیز طبق روال هر ساله که البته با یک تا ۲ روز تاخیر نیز همراه بود رئیس جمهور لایحه بودجه سال آینده را با چندین پیوست به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

لایحه‌ای که به نوعی آینده و سرنوشت یک ساله یک ملت را تعیین می‌کند. از افزایش و یا کاهش دستمزد‌ها و حقوق‌های کارمندان تا فرموده و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش سهم نفت در بودجه از جمله مواردی است که در این لایحه گنجانده شده است.

اما آنچه که بسیار حائز اهمیت است، نقش بودجه با زبانی ساده و تعبیری عامیانه‌تر بر سفره و معیشت مردم این کشور است. مباحثی نظیر یارانه، درآمد‌های مالیاتی، وام ازدواج، تسهیلات مهم و الزام زندگی و... از جمله موارد مهم و مورد بحث عمومی است.

تقریبا پایان سال ۹۷ بود که مقام معظم رهبری توصیه‌های جدی را در خصوص تغییر نگرش برای بودجه ریزی را به دستگاه‌های ذی ربط عنوان کردند که یکی از اصلی‌ترین این محور‌ها دوری جستن از درآمد‌های نفتی و وابستگی به این منبع خدادادی بود. موضوعی که به صورت رشته وار در صورت تحقق به افزایش دامنه تولیدی کشور منجر می‌شد.

اما بودجه سال آینده چه تفاوت‌هایی با امسال دارد. آنطور که در بودجه امسال دیده می‌شود رقم وام ازدواج علارغم افزایش تورم و همچنین افزایش بهای بسیاری از کالا‌های مایحتاج یک زندگی، تغییری نکرده و همان ۳۰ میلیون تومان باقی مانده است.

نرخ ارز برای واردات کالای اساسی همان ۴۲۰۰ تومان باقی مانده و بر خلاف تورم ۳۷ درصدی، افزایش نرخ حقوق و دستمزد‌ها ۵ درصدی از سال گذشته کمتر شده و به ۱۵ درصد رسیده است. این درحالیست که امسال رشد حقوق و دستمزد در بودجه ۲۰ درصد بیان و یا واریز ۴۰۰ هزار تومان به علاوه ۱۰ درصد عنوان شده بود.

درآمد مالیاتی با افزایش ۴۲ هزار میلیاردی، از ۱۵۳ هزار میلیارد تومان برآوردی امسال به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و در نهایت نکته چشمگیری که بیش‌تر اقتصاد دان‌ها منتظر آن بودند کاهش ۹.۵ درصدی سهم درآمد نفتی در سال آینده است. یعنی سهم نفت در بودجه امسال ۲۷ درصد برآورد شده بود که این عدد در سال آینده به ۱۴.۵ درصد رسیده است!

کاهش سهم نفت در بودجه سال آینده رضایت بخش نیست!

محسن شمسایی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش ناچیز سهم نفت در بودجه بیان کرد: معتقد بودیم باید این سهم به کمتر از ۱۰ درصد برسد و همین درصد نیز به تکمیل پروژه‌های عمرانی ختم شود. اما دولت برای امسال هنوز هم تا حدودی به نفت متکی است در حالی که بار‌ها تاکید بر بودجه ریزی بدون درآمد نفتی تاکید داشته است. ۴۸ هزار میلیارد تومان رقم درآمد نفتی پیش بینی شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ماجرای خودکشی دختر 19 ساله از روی پل پیرنیا شیراز