فرانسه در اندیشه حضور نظامی بلندمدت در «ساحل» آفریقا


فرانسه در اندیشه حضور نظامی بلندمدت در «ساحل» آفریقا

تهران - ایرنا - پس از کشته شدن 13سرباز فرانسوی در عملیات نظامی در مالی، اکنون پاریس بهانه بهتری برای ادامه حضور نظامی در منطقه ساحل آفریقا دارد و وزیر امور خارجه فرانسه گفته است عملیات نظامی کشورش در این منطقه طولانی مدت خواهد بود.

فرانسه از زمان آغاز عملیات نظامی خود در مالی در سال ۲۰۱۳ تاکنون ۳۸ سرباز خود را از دست داده است. هرچند که این عملیات از پشتیبانی تدارکاتی دیگر کشورهای اروپایی برخوردار است اما فرانسه تنها کشوری است که در منطقه ساحل حضور نظامی دارد. ساحل مناطقی از (از غرب به شرق) شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد.

دو هفته پیش بر اثر سانحه برخورد دو فروند بالگرد حامل نیروهای فرانسوی در مالی، ۱۳ نظامی این کشور کشته شدند. قربانیان این سانحه، سربازانی بودند که در یک عملیات جنگی موسوم به «بارخان» علیه نیروهای افراطی در مالی شرکت داشتند.

نظامیانی که در این سانحه کشته شدند شامل ۶ سرباز، ۶ درجه دار و یک کارمند ارشد ارتش فرانسه هستند. با احتساب این تعداد، از زمان مداخله نظامی فرانسه در مالی در سال ۲۰۱۳ تاکنون، تعداد سربازان فرانسوی جان باخته در این کشور آفریقایی به ۳۸ نفر افزایش یافته است.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در گفت و گو با روزنامه «لو موند» که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته که انتظار دارد تمام شرکای آفریقایی مانند اروپایی‌ها در مقابله با افراط گرایان در منطقه ساحل بسیج شوند.

دولت فرانسه که به دنبال مجاب کردن دیگر کشورهای اروپایی برای حمایت بیشتر از عملیات نظامی در منطقه ساحل است، 29 آبان گذشته ضمن تکرار خواسته اش برای جلب حمایت بیشتر سایر اروپایی ها، هشدار داد که حضور افراط گرایان در منطقه ساحل آفریقا می تواند کل قاره اروپا را تهدید کند.

طرح چنین اظهاراتی نشان دهنده نگرانی مضاعف پاریس از تحرکات افراط گرایان در منطقه ساحل و البته بدست آوردن بهانه های بهتر برای ادامه حضور نظامی در این منطقه است؛ چرا که به گفته «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه، اروپا از این نگرانی‌های امنیتی مصون نیست.

به نوشته لو موند، رئیس جمهوری فرانسه از همتایان خود در کشورهای عضو جی۵(G۵) ساحل آفریقا(بورکینا فاسو ، مالی ، موریتانی ، نیجر و چاد) خواسته که برای برگزاری نشستی در شهر «پو» (در شهرستان پیرنه آتلانتیک) در روز ۲۵ آذر به منظور رسمیت بخشیدن و شفاف سازی درخواست خود از فرانسه و جامعه بین‌الملل به فرانسه بیایند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بیانیه پایانی سی و سومین نشست سران کشورهای عربی در پایتخت بحرین