تعداد متقاضیان قصه‌گویی رشد چشمگیری داشته است


تهران- ایرنا- رییس بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به...
تهران- ایرنا- رییس بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به مشارکت 17 هزار نفر در این دوره جشنواره گفت: با افزایش متقاضیان برای قصه‌گویی شاهد رشد قابل توجه و چشمگیری برای حضور در جشنواره هستیم.

محمد رضا زمردیان در نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان اینکه قطار جشنواره به ایستگاه پایانی نزدیک می شود تصریح کرد: جشنواره در ۳۱ استان کشور برگزار شد و با گذر از مراکز مختلف کانون و برگزاری مسابقات استانی و منطقه ای در روزهای منتهی به شب یلدا شاهد برگزاری بخش ملی و بین المللی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای صحنه ای در دو بخش بین الملل و ملی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در این بخش سه گروه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، زنان و مردان ۱۸ سال به بالا و ویژه پدر و مادربزرگ ها به عنوان مهم ترین بخش جشنواره شرکت دارند.

وی افزود: در بخش بین الملل قصه های نوسانی با عنوان قصه زندگی من، فضایی است برای ارتباط بیشتر مخاطب که امکان اجرا ندارند و فکر می کنند بخشی از زندگی و خاطرات آنها امکان نقل سینه به سینه دارد.

به گفته وی، این افراد فیلم کوتاه ۹۰ ثانیه ای را ارسال می کنند که امسال دارای سه بخش جنبی بوده از جمله شهر من تهران که با مشارکت شهرداری است، قصه های زندگی خبرنگاران با همکاری باشگاه خبرنگاران جوان و با هدف معرفی ویژگی های تاریخ کشور با همکاری کانون زبان ایران است.

زمردیان با بیان اینکه طبق شیوه نامه برگزاری جشنواره افراد برگزیده جشنواره کانون که به عنوان قصه گوی حرفه ای شهرت دارند می توانند در بخش بین الملل شرکت کنند، خاطرنشان کرد: ۳۱۵ نفر ایرانی و ۱۹۳ نفر از خارج کشور ثبت نام کردند که بعد از داوری ۸ ایرانی و ۶ خارجی به بخش اصلی جشنواره راه یافتند.

وی افزود: دو نفر از افراد منتخب خارجی دیروز اعلام کردند به دلایل شخصی امکان حضور در جشنواره را ندارند اما چهار نفر دیگر از کشورهای ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا با سابقه تدریس و برگزیده جشنواره های جهانی به ایران می آیند که امیدوارم تبادل فرهنگی خوبی نیز اتفاق بیوفتد.

وی با اشاره به حضور ۱۷ هزار متقاضی قصه گویی در بیست و دومین دوره این جشنواره تاکید کرد: این تعداد رشد چشمگیری را نشان می دهد که معنای خوبی دارد و بیشترین حجم شرکت کنندگان در بخش اجرای صحنه ای حضور یافتند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در خصوص داوری عنوان کرد: در این دوره داوران نوجوان در کنار افراد حرفه ای که عضو انجمن های مختلف کانون هستند داوری را بر عهده می گیرند و بهترین قصه را از نگاه خود انتخاب می کنند که بخش مهمی خواهد بود.

وی افزود: در انتخاب داوران حرفه ای تلاش کردیم، ترکیبی از نویسندگان، قصه گوها و افراد آشنا با زبان بدن و فن بیان داشته باشیم که تمام وجوه یک اجرای قصه گویی را داوری کنند.

زمردیان ادامه داد: قبل از داوری اصلی، گروهی با عنوان هیات انتخاب شامل ۱۹ قصه گو از ۷ استان کشور آثار را بررسی و انتخاب کردند و سپس به داوران اصلی ارجاع دادند

وی با بیان اینکه در زمان برگزاری جشنواره قصه گویان مهمان در کانون حضور پیدا می کنند اظهار داشت: گیتی خامنه، مصطفی رحماندوست، بهرام شاه محمدلو، رضا کیانیان و مجید قناد از جمله هنرمندانی هستند که هر روز ساعت پنج عصر اجرای قصه گویی خواهند داشت.

همچنین در ادامه سروش صحت دبیر هنری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کتاب و کتابخوانی نسل من نقش پر رنگی داشت که در دوره ای این تاثیرگذاری کمتر و فعالیت های آن رو به کاهش گذاشت.

صحت افزود: در این سال های اخیر بار دیگر کانون فعالیت های خود را از سر گرفته است و با برگزاری چنین برنامه هایی در تلاش برای بازگرداندن این نهاد به جایگاه واقعی خود است.

وی با اشاره به حضور ۱۱ هزار نفر در سال گذشته در این جشنواره تاکید کرد: این عدد، رقم بزرگی بود که تلاش داشتیم از آن حفاظت کنیم و تصور نمی کردیم رشد بیشتری داشته باشد اما امسال با رقمی وسیع تر یعنی ۱۷ هزار نفر مواجه شدیم که بسیار در این زمینه مهم است.