سازمان‌های مردم نهاد حلقه ارتباط مردم با حاکمیت


سازمان‌های مردم نهاد حلقه ارتباط مردم با حاکمیت

تبریز- ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد حلقه ارتباط مردم با حاکمیت محسوب می‌شوند، گفت: حمایت و هدایت این سازمان‌ها باید از یک مسیر واحد صورت گیرد.

علیار راستگو روز سه شنبه در کارگاه آموزشی توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد استان آذربایجان شرقی، با اشاره به فعالیت حدود ۸۰۰ سمن فعال در سطح استان اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد وظیفه متوازن کردن حاکمیت با مردم را برعهده دارند و طرح مشکلات و ارائه راهکارها از سوی سمن ها می تواند در این بین راهگشا باشد.

وی، از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان اثربخش ترین گروه‌های جامعه نام برد و گفت: افق دید و نگاه ما به سمن ها نگاه گذری و تزئینی نیست چرا که سمن‌ها نمایندگی مردم را بر عهده دارند و در اصل آن چه را که باید حاکمیت انجام دهد آنها متقبل شده اند.

راستگو طرح مشکلات و ارائه راهکارها از سوی سازمان‌های مردم نهاد را خواستار شد و گفت: حکومت به تنهایی نمی‌تواند با جمعیت ۸۰ میلیونی ارتباط داشته باشد از این رو سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به عنوان حلقه واسط امور راهبری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نقش سمن ها در ارتقای فرهنگ جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: ارتباط فراگیر سمن ها با مردم و حاکمیت می‌تواند در راستای حل مشکلات مثمر ثمر باشد.

وی با تأکید بر ضرورت معرفی داشته ها و اقدامات شاخص سمن‌های استان گفت: اگر اقدام شاخصی در محدوده شهرستان ها توسط سمن ها صورت می گیرد انتظار می رود که این اقدام با تبادل اطلاعات و تجربیات در اختیار دیگر سمن ها در سطح استان و حتی کشور قرار گیرد.

راستگو با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود سازمان‌های مردم‌نهاد انتخابات فراگیر و گسترده را در دستور کار خود قرار دهند و دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت را در بین مردم تشریح کنند.

وی با اشاره به غیر سیاسی بودن سازمانهای مردم نهاد خاطرنشان کرد: همه ما باید بی‌طرفی را در فرآیند انتخابات رعایت کرده و اجازه سوء استفاده برخی افراد را ندهیم.

راستگو با اشاره به فرایند های انتخابات در استان گفت: از مجموع ۷۹۶ داوطلب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی تا به امروز ۷۶ داوطلب از ادامه حضور در روند انتخابات انصراف داده‌اند.

وی افزود:بررسی صلاحیت نام‌نویسی کنندگان از ۱۷ آذرماه آغاز و تا ۲۶ آذرماه ادامه دارد و در ۲۷ آذرماه فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه رد طلاحیت داوطلبان را به صورت کتبی و محرمانه به خود شخص نام نویسی کننده ابلاغ می‌کنند و افراد طی چهار روز می توانند اعتراض خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار با قانون جدید انتخابات برگزار می شود گفت: باتوجه به قانون جدید عوامل اجرایی و نظارت حق اظهار نظر در ارتباط با جریانات سیاسی را ندارند.


مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی، در این کارگاه با تاکید بر ضرورت توجه به عزم عمومی برای مشارک آحاد شهروندان گفت: باید تلاش کنیم تا بسترهای مورد نیاز نقش آفرینی عموم مردم در امورات مختلف فراهم شود.

بدر شکوهی، احیای مطالبه گری را یکی از ضررت های جامعه دانست و گفت: انتظار می رود سمن ها در احیای مطالبه گری نقش آفرین باشند و مطالبه گری مبتنی بر رعایت قواعد مرسوم مورد توجه قرار گیرد.

وی، از فعالان سازمان های مردم نهاد به عنوان کنشگر فعال در مباحث روز جامعه نامبرد و افزود: فعالان سمن ها با ارائه راهکارهای علمی و تخصصی می توانند در جهت رفع مشکلات جامعه تاثیر گذار باشند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی، ایجاد گفت و گو را ضرورت امروز جامعه دانست و گفت: ایجاد تعامل و گفت و گو در جامعه یکی از نیازهای ضروری جامعه است که با توسعه فعالیت سمن ها می توانیم به این مهم دست یابیم.

بدر شکوهی، بسترسازی برای توسعه فعالیت سمن ها در شهرستان ها را مورد توجه قرار داد و افزود: اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری این آمادگی را دارد تا کارگاه های ارتقای توانمندی را در شهرستان های مختلف برگزار کند و مشکلی در تامین هزینه های مورد نیاز وجود ندارد.

محمد علی سبحان اللهی، رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان نیز در ادامه این کارگاه با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در توسعه آذربایجان گفت: برای رسیدن به توسعه پایداری، فراگیر بودن و کیفیت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی فراگیر بودن را مورد تاکید قرار داد و افزود: جامعه ای می تواند دوام بیاورد که همه را به میدان بیاورد وگرنه تنها با میدان آمدن عده ای و حذف کردن بقیه جواب نخواهیم گرفت.

سبحان اللهی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی توسط سازمان های مردم نهار را یادآور شد و گفت: یکی از مشکلات جامعه عدم احساس مسوولیت اجتماعی است که انتظار می رود سمن ها در تقویت مصالح ملی نقش آفرین باشند.

وی، ادامه داد: ایجاد گفت و گو بین نخبگان موضوع مهم دیگری است که نیازمند تقویت هستیم و متاسفانه بین نخبگان در مسائل اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد.

رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان، اظهار کرد: بین مشارکت اجتماعی و فرهنگ متعالی رابطه مستقیم وجود دارد و اگر می‌خواهیم موفق شویم باید فرهنگ افراد را بالا ببریم.

فیروز راد استاد دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش آسیب های اجتماعی اظهار کرد: رفتارهای گروهی و اجتماعی به عنوان یکی از سطوح پدیده های اجتماعی در دو بخش هیجانات اجتماعی و جریان های اجتماعی تقسیم می‌شود که در این بین بی دوام بودن، مقطعی و گذرا بودن ویژگی هیجانات اجتماعی است اما جریان های اجتماعی دیرپا، اثرگذار، ماندگار و پایدار هستند.

وی از سازمان‌های مردم نهاد به‌عنوان جریان هایی تاثیرگذار نام برد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد با محتوا سازی و جریان سازی می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند.

کارگاه آموزشی توانمندسازی اعضای سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی به همت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی و با حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت رفع شد