10هزار کارت ملی هوشمند در هرمزگان معطل مانده است


10هزار کارت ملی هوشمند در هرمزگان معطل مانده است

بندرعباس- ایرنا- حدود 10هزار کارت هوشمند ملی، درباجه‌های پستی، دفترهای پیشخوان دولت و ایستگاه‌های کاری اداره‌های ثبت احوال هرمزگان معطل مانده و آماده تحویل به شهروندان است.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: پس از صدور و تحویل کارت‌های هوشمند ملی پیامکی مبنی بر زمان ومکان مراجعه به واحدهای پستی یا دفترهای پیشخوان دولت به متقاضی ارسال می‌شود که با وجود اطلاع رسانی‌های انجام شده، این متقاضیان برای دریافت کارت خود اقدامی نکرده‌اند.

داوید صادقی روز دوشنبه دریک نشست خبری به مناسبت هفته ثبت احوال افزود: جمعیت واجد شرایط هرمزگان برای دریافت کارت هوشمند ملی یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۲۴۶ نفر است که از ابتدای طرح (بهمن سال ۹۱) تا پایان آذرماه امسال یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۲۸ نفر معادل ۹۰ درصد درخواست کارت داده‌اند.

وی بیان داشت: همچنین از ابتدای طرح تاکنون، برای یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۶۱ نفر از متقاضیان هرمزگانی کارت صادرشده و یک میلیون و ۱۸ هزار و ۵۸۳ نفر کارت خود را تحویل گرفته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان اظهارداشت: درحال حاضر تعداد ۲۸۰ ایستگاه کاری با ظرفیت روزانه ۶ هزار نفر برای ثبت نام و ارائه خدمات کارت هوشمند ملی دراستان فعال است که ۸۱ ایستگاه در اداره‎های ثبت احوال، ۱۴۹ ایستگاه در دفترهای پیشخوان دولت و ۵۰ ایستگاه درباجه های پستی دایر می‌باشد.

صادقی ادامه داد: هرمزگان جزء نخستین استان‌ها در نصب و راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه‌های کاری، کارت هوشمند ملی در کشور بوده و ثبت احوال هرمزگان موفق به کسب رتبه برتر کشوری در اجرا و پیشبرد این طرح شده است.

وی گفت: فراهم شدن امکان امضای دیجیتال، شناسایی و تصدیق هویت افراد به شکلی مطمئن، کیف پول و کاربرد انتخابات از مزایای چندمنظوره کارت هوشمند ملی بوده و درواقع کلید ورود به دولت الکترونیک است.

ثبت نام و دریافت کارت هوشمند ملی برای افراد واجد شرایط بالای ۱۵ درهرمزگان از بهمن‌ماه سال ۹۱ کلید خورد و تاپایان امسال (۹۸) این طرح ادامه دارد.

کاهش ۹.۳ درصدی ولادت درهرمزگان

10هزار کارت ملی هوشمند در هرمزگان معطل مانده است

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان همچنین به وقایع حیاتی در۹ ماهه امسال اشاره کرد وگفت: از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد ۲۶ هزار و ۱۹۸ واقعه ولادت دراستان به ثبت رسیده که درهمسنجی با پارسال با ۹ و ۳ دهم درصد کاهش داشته است.

صادقی افزود: تعداد ۱۴هزار و ۵۴۰ رویداد ولادت درهرمزگان معادل ۵۵ و۵ دهم درصد شهری و ۱۱ هزار و ۶۵۸ رویداد معادل ۴۴ و ۵ درصد روستایی بوده است.

وی بیان داشت: همچنین از تعداد کل ولادت‌ها ۱۳هزار و ۵۴۲ واقعه معادل ۵۱ و ۷ دهم درصد پسر و ۱۲هزار و ۶۵۶ مورد معادل ۴۸ و ۳ دهم درصد دختر بوده است.

این مسوول اظهارداشت: نسبت جنسی ولادت‌های ثبت شده ۱۰۷ مورد است؛ یعنی به ازای هر ۱۰۷ولادت پسر ۱۰۰ ولادت دختر به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: در۹ ماهه امسال به طور متوسط ماهانه ۲ هزار و ۹۱۱ و روزانه ۹۵ واقعه ولادت درهرمزگان به ثبت رسیده است.

صادقی ابرازداشت: از تعداد ۲۶ هزار و ۱۹۸ ولادت درهرمزگان دراین مدت، ۲۵ هزار و ۵۲۳ ولادت به صورت تکزایی، ۳۲۴ مورد دوقلوزایی و ۹ ولادت سه قلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: نرخ ثبت ولادت نسبت به جمعیت درسال ۹۸ رقم ۱۹.۴ دهم درهزار نفر است یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت سالانه حدود ۱۹ نفر به جمعیت این استان اضافه می‌شود.

به گفته وی؛ درصد ثبت ولادت درمهلت قانونی یکسال پس از وقوع ۹۹.۷۴ درصد بوده که از میانگین کشوری با ۹۸.۷۶ درصد به میزان ۹۸ صدم درصد بالاتر است.

وی یادآورشد: حدود ۷۵ درصد ولادت‌های ثبت شده در ۹ ماهه امسال درهرمزگان از مادران ۲۰ تا ۳۴ سال بوده است.

صادقی اضافه کرد: بیشترین نرخ ولادت در شهرستان‌های جاسک، خمیر و میناب و کمترین در بوموسی، حاجی آباد، بشاگرد و بندرلنگه بوده است.

افزایش یک درصدی وفات درهرمزگان

10هزار کارت ملی هوشمند در هرمزگان معطل مانده است

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: در۹ماهه امسال تعداد ۴هزار و ۷۴۳ واقعه فوت دراستان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

صادقی اضافه کرد: تعداد ۲ هزار و ۶۲۳ واقعه فوت درهرمزگان معادل ۵۵ و ۳ دهم درصد شهری و ۲ هزار و ۱۲۰ واقعه معادل ۴۴ و ۷ دهم درصد روستایی است.

وی ادامه داد: از نظر جنسیتی نیز معادل ۵۹ و ۴ دهم درصد از فوتی‌ها در هرمزگان مربوط مردان و ۴۰ و ۶ دهم درصد مربوط به زنان است.

این مسوول یادآورشد: نسبت جنسی وفات درهرمزگان نیز ۱۴۶.۳ است؛ یعنی به طور متوسط درمقابل فوت هر ۱۰۰ زن، ۱۴۶ مرد ثبت شده است.

صادقی اضافه کرد: در۹ ماهه امسال ثبت فوتی‌ها به طور میانگین درهر ماه ۵۲۷ و روزانه ۱۷ واقعه بوده است.

وی گفت: دراین راستا ثبت مهلت قانونی یکساله درهرمزگان ۹۹ و ۱۲ درصد است که از میانگین کشوری با ۹۸ و ۳۷ صدم درصد به میزان ۷۶ صدم درصد بالاتر است.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان یادآورشد: بیشترین علت فوت دراین مدت مربوط به بیماری‌های قلبی وعروقی با ۲۹.۸ درصد، حالت بدتعریف شده مبهم (پیری وکهولت سن) با ۱۹.۱ دهم درصد، حوادث غیرعمد با ۱۴ درصد و سرطان‌ها و تومورها با ۸ درصد بوده است.

صادقی ادامه داد: در کل ۳۷ درصد فوتی‌ها درهرمزگان مربوط به سالمندان ۷۵ سال به بالا است.

به گفته ی وی؛ بیشترین نرخ وفات درشهرستان‌های بشاگرد، خمیر و حاجی آباد و کمترین در سیریک، قشم و بندرلنگه بوده است.

ثبت ماهانه ۱۱۰۳ واقعه ازدواج درهرمزگان

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: در ۹ ماهه سالجاری براساس داده های ثبتی دراستان تعداد ۹ هزار و۹۳۰ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.

صادقی ادامه داد: دراین مدت ۹ ماه، میانگین ثبت ازدواج درهرمزگان ماهانه هزار و ۱۰۳ و روزانه ۳۶ واقعه بوده است.

وی یادآورشد: بیشترین ثبت ازدواج امسال مربوط به زوج‌های همسن با ۱۱ و ۷ دهم درصد است و در کل ۷۷ و ۱ دهم درصد از ازدواج‌های ثبت شده زوج بزرگتر از زوجه و ۱۱ و ۲ درصد زوجه بزرگتر از زوج می‌باشد.

این مسوول ابرازداشت: بیشترین ازدواج‌های ثبت شده در این مدت مربوط به گروه سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله با میزان ۳۶ و ۳ دهم درصد و بیشترین ازدواج‌های ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله با ۳۵ و ۱ دهم درصد را شامل شده است.

صادقی با اشاره به اینکه میزان ثبت ازدواج ۷ در هزار نفر جمعیت محسابه شده است، گفت: میانگین سن زنان در زمان ازدواج ۲۳.۱ سال و میانگین سن مردان ۲۷.۷ سال بوده است.

ثبت ۳۸ درصد طلاق‌ها درهرمزگان در پنج سال نخست زندگی

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: در۹ماهه امسال تعداد ۲ هزار و ۲۸۸ واقعه طلاق در استان ثبت شد که به طور میانگین درهرماه ۲۵۴ و روزانه ۸ واقعه دراستان رخ داده است.

صادقی افزود: نرخ طلاق نسبت به جمعیت درهرمزگان ۱.۷ درهزار نفر بوده و متوسط سن زنان در زمان طلاق ۳۰.۴ سال و مردان ۳۵.۱ سال محاسبه شده است.

وی ادامه داد: میانگین دوام زندگی مشترک وطول مدت زندگی مشترک در استان هرمزگان ۹/۸ سال بوده است.

این مسوول اظهارداشت: ۱۴.۱ درصد زوجین دوام زندگی کمتر از ۲ سال داشته‌اند و در مجموع ۳۸.۵ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک و ۱۶.۹ درصد زوجین بیش از ۱۵ سال زندگی مشترک داشته‌اند.

«فاطمه» و«محمد» فراوان‌ترین نام‌ها درهرمزگان

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: در ۹ ماه امسال اسامی فاطمه و محمد بیشترین فراوانی را در بین نام‌های نوزادان این استان داشتند.

صادقی ادامه داد: در این فاطمه، زهرا، مریم، زینب و فاطمه زهرا بیشترین فراوانی اسامی پسران و محمدف علی، حسین، امیرعلی و امیرحسین بیشترین اسامی برای نامگذاری دختران را درهرمزگان به خود اختصاص داده است.

وی ابرازداشت: نخستین نوزاد سال ۹۸ نیز «نوا دریانورد» فرزند محمد و فاطمه است که در ساعت ۱ و ۳۵ دقیقه بامداد اول فروردین در جزیره قشم متولدشد.

هرمزگان دومین استان جوان کشور

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان باتوجه به اینکه جمعیت کشور به سمت میانسالی درحرکت است، یادآورشد: هرمزگان بعد از سیستان وبلوچستان دومین استان جوان کشور با میانگین سنی ۲۷.۱ سال قرار دارد.

صادقی ادامه داد: نرخ رشد طبیعی جمعیت استان هرمزگان در سال ۹۵، رقم ۲ و ۳۹ صدم درصد می باشد.

وی گفت: آمار موالید در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که تا سال ۱۳۹۴ روند جمعیتی در استان هرمزگان افزایشی بوده اما از سال ۱۳۹۵ به بعد با روند کاهشی رو به رو بوده است.

این مسوول اذعان داشت: روند کاهشی جمعیت درهرمزگان از سال ۱۳۹۶ به بعد با شیب تندتری مواجه شده و با کاهش شدید ولادت نسبت به سال قبل روبه رو بوده است.

نخستین شناسنامه در ایران به نام فاطمه ایرانی سوم دی ۱۲۹۷ هجری خورشیدی با شماره یک صادر شد و بعدها این روز در کشور با عنوان روز ثبت احوال به ثبت رسید وامسال یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال است.

نخستین اداره ثبت احوال درهرمزگان نیز در سال ۱۳۰۴ در بندرعباس تاسیس شد و نخستین شناسنامه به نام سید محمد هاشمی صادر شده است.

سوم تا نهم دی‌ماه هرسال به‌عنوان هفته ثبت احوال نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج