آیین بزرگداشت پدر جنگلبانی ایران تحت تاثیر آلودگی هوا


آیین بزرگداشت پدر جنگلبانی ایران تحت تاثیر آلودگی هوا

کرج – ایرنا – شصت و هفتمین آیین بزرگداشت پدر جنگلبانی ایران ( کریم ساعی) روز چهارشنبه در پردیس کشاورزی و منابع  طبیعی دانشگاه تهران در کرج اختصاص به بیان دغدغه آلودگی هوا در این روزها داشت.

اساتید، دست اندرکاران ، مسوولان منابع طبیعی و انجمن های زیست محیطی در این آیین پس از پرداختن به اقدامات شایسته پدر جنگلبانی ایران ( کریم ساعی) بر ادامه راه وی با هدف رفع هرچه بیشتر مشکلات زیست محیطی تاکید کردند و یکی از مشکلات و دغدغه های مهم زیست محیطی را در کلانشهرهای کشور آلودگی هوا دانستند که باید هرچه بیشتر با استفاده از راهکارهای منابع طبیعی رفع شود.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در این آیین گفت: تعطیلی این روزهای مدارس و دانشگاه ها که در نتیجه آلودگی هوا رخ داده مساله مهمی است که باید به آن توجه داشت.

حسین آذرنیوند افزود: جنگل یک مساله تشریفاتی نیست و واقعیتی برای زندگی است بطوریکه بدون منابع نمی توان زندگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که نام کشاورزی و منابع طبیعی با یکدیگر عجین شده درحالی که این ۲ متفاوت بوده و تاثیرات خاص خود را دارند چرا که با نگاهی گذرا می توان به این نکته مهم دست یافت که منابع طبیعی پشتوانه محیط زیست است.

آذرنیوند گفت: توسعه پایدار بدون توجه به منابع طبیعی امکانپذیر نیست بنابراین باید پدر جنگلبانی ایران را که به تنهایی و بدون پشتوانه شروع الگو قرارداد و هرچه بیشتر برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تلاش داشت.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درادامه افزود: امروز وزارت کشاورزی با همکاری شهرداری ها ملزم به ایجاد کمربند سبز در اطراف کلانشهرهای کشور شده که نشست هایی در استان ها برگزار شده و طرحی دراین زمینه آماده شده است.

فریبرز غیبی افزود: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا علاوه بر طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل نهال کاری با گونه هایی که بیشترین میزان جذ ب آلودگی ها و فلزات سنگین را دارند است که این گونه ها متناسب با فضای بومی استان ها انتخاب می شود.

وی ادامه داد: کاج و سرو بیشترین میزان جذب منابع سنگین آلوده را دارند که به دلیل سرسبز بودن در تمام فصول سال حتی در زمستان که پدیده آلودگی و وارونگی هوا را داریم باید مورد توجه قرار گیرند.

غیبی گفت: سازمان جنگل های کشور با همکاری شهرداری طرح های مختلف نهالکاری را در کشور به اجرا گذاشته که امیدواریم با توسعه این طرح بتوانیم گام های موثرتری را برداریم.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان تخریب اراضی جنگلی از سالی به سال دیگر در حال افزایش است و برعکس، مقدار پوشش گیاهی هر سال کمتر از سال قبل می‌شود که این مهم باید هرچه بیشتر مورد توجه متولیان امور منابع طبیعی قرار گیرد.

رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران نیز در این آیین با بزرگداشت اقدامات موثر پدرجنگلبانی ایران گفت: دکتر کریم ساعی جنگل را به عنوان شاخصه ای از منابع طبیعی وارد تشکیلات کرد.

علی سلاجقه افزود: امروز هرچه بیشتر باید با برگزاری نشست های هم اندیشی طرح های ویژه برای منابع طبیعی داشت.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و محیط زیست درحال رفتن به قهقرا است و وضعیت آلودگی هوای کشور به گونه ای است که برخی از شهرستان ها از جمله اردکان که بادهای بسیاری را درآن شاهد هستیم نیز درگیر کرده است.

سلاجقه گفت: امروز چشم نیاز به منابع طبیعی و مراکز تحقیقاتی این منابع داریم و باید همه در این زمینه اقدامات موثر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید دربحث مدیریت بحران اقدامات پیشگیرانه داشت و از دستگاه های اجرایی و پژوهشی هرچه بیشتر برای رفع دغدغه های زیست محیطی بهره برد.

سلاجقه تاکید کرد: محیط زیست و منابع طبیعی باید به لحاظ نیروی انسانی سروسامان گیرد و با توجه به اینکه نوای منابع طبیعی ازسوی دولت پذیرفته شده باید مطالعات لازم را در این زمینه برای رفع مشکلات داشت .

در این آیین قرار بود از خانواده دکتر(کریم ساعی) پدرجنگلبانی ایران قدردانی شود که بنابر اعلام مجری، این خانواده به دلیل آلودگی هوا نتوانستند در مراسم حضور یابند.

اعضای حاضر درآیین بزرگداشت پدر جنگلبانی ایران برسر مزار (کریم ساعی) در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی حضور یافتند.

کریم ساعی ، بنیان گذار علوم منابع طبیعی در ایران، مؤسس رشته جنگلداری در ایران، پایه‌گذار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران و بانی ساخت بوستان ساعی و کاشت درختان خیابان ولیعصر بود.

او نخستین کسی بود که برای جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز تهران نقش مثبتی ایفا کرد. کریم ساعی در سال ۱۳۳۱ هنگام بازگشت از شیراز به تهران در اثر سانحه سقوط هواپیما کشته شد.

اکنون در استان البرز ۱۵ هزار هکتار جنگل ، ۳۷۳ هزار هکتار مرتع و ۴۵هزار هکتار بیابان وجود دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این خانه عجیب ترین آجرهای جهان را دارد! (+فیلم و عکس)