ظرفیت های طب سنتی سلامت جامعه را تضمین می کند


ظرفیت های طب سنتی سلامت جامعه را تضمین می کند

توجه به ظرفیت های طب سنتی و مصرف گیاهان داروئی و آگاهی پیدا کردن از مضرات داروهای شیمیائی سلامت جامعه را تضمین می کند.

به گزارش ایسنا گیاهان داروئی و خوراکی از دیرباز تاکنون در زندگی روزمره جامعه بشری آثار مثبت خود را نشان داده اند.
تجربه های طب سنتی و بررسی زندگی افراد قدیمی و نحوه خوراک و مصرف گیاهان داروئی و عدم مراجعه آنان به پزشکان امروزی اهمیت کشت و تولید گیاهان داروئی را بیان می کند.
شهرستان خاش سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط مساعد آب و هوایی بعنوان قطب مهم رویش، کشت و تولید گیاهان داروئی به شمار می رود.
مهر یا مورپژو بلوچی، مدوح بلوچی یا شیرین بیان، گل گاوزبان، آویشن یا ازگند بلوچی، پونه یا پروچنک بلوچی، درمنه سیاه و سفید یا درنگ بلوچی، بومادران، گلدر، رازیانه، ریواس و دهها گیاه دارویی، انواع قارچها و سبزی های کوهی نمونه های برجسته ای از مواهب الهی در طبیعت خاش هستند.
صنعت گیاهان دارویی در خاش نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت های ویژه دولت است که تاکنون بی توجهی به تولید این گیاهان به صورت صنعتی و بسته بندی نامناسب و صادرات آن به صورت فله ای سبب گردیده درآمد هنگفتی نصیب سودجویان و بیگانگان شود و ساکنان منطقه از منافع آن دور بمانند.
بهره گیری از گیاهان دارویی در صنایع غذایی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ های خوراکی و غیرخوراکی اهمیت کشت و فرآوری این گونه گیاهان را صدچندان می کند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: در نقاط مختلف این شهرستان انواع گیاهان دارویی به صورت پراکنده در طبیعت یافت می شوند که برای جمع آوری آنها باید وقت و زمان زیادی صرف و نیروهای زیادی به کار گرفته شوند.
شهرزاد کمالی افزود: در موقع برداشت گیاهان داروئی شاید از منظر بهداشتی آلودگی هایی وجود داشته باشند که لازم است زمین های مخصوص و آماده ای برای کشت وسیع گیاهان دارویی در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
وی بیان کرد: با فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به صورت اسانس، عصاره، شربت و قرص امکان خوبی برای رونق دادن به صنعت تولید گیاهان دارویی مهیا می شود.
کمالی یادآور شد: بهره گیری نامناسب و غیراصولی از گونه های گیاهی این سرمایه های ارزشمند و مواهب الهی را در معرض نابودی قرار می دهد که توجه به مقوله های آموزشی و روش های بهره برداری صحیح و اصولی یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می رود.
چهار فصل بودن کشور مزیت قابل توجهی برای رویش گیاهان دارویی دارد و برخی گیاهان به راحتی در مناطق خشک و کم آب رشد می کنند که از این طریق می توان برای پوشاندن بیابان ها و استفاده از زمین های بایر با حداقل هزینه به کشت گیاهان دارویی پرداخت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟