اروپایی‌ها در اجرای تعهدات جرات به‌ خرج‌ دهند


وزیر امور خارجه کشورمان: سه کشور اروپایی 20 ماه در برابر آنچه آمریکا دیکته می‌کرد تعظیم کردند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود نوشت: به مدت ۲۰ ماه، سه کشور اروپایی (عضو برجام) از سیاست تعظیم انگلیس در برابر آنچه آمریکا دیکته می‌کرد پیروی کردند. این روش به جایی نرسیده و هرگز نخواهد رسید. سه کشور اروپایی می‌توانند برجام را نجات دهند، اما نه با تعظیم در برابر قلدر و فشار آوردن به طرف متعهد، بلکه باید در اجرای تعهدات خود جرأت به خرج داد.
اروپایی‌ها در اجرای تعهدات جرات به‌ خرج‌ دهند
فرافکنی از نوع انگلیسی!
دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس عوام این کشور گفت: ما به روشنی می‌گوییم که همچنان از برجام حمایت می‌کنیم.
وی بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در برجام، مدعی شد: ما به دکترین اعمال فشار حداکثری ملحق نشدیم. همچنین برجام عملا از شکل یک توافقنامه خارج شده است، چون ایران گام‌های سیستماتیک (گام های برجامی ایران) برداشت و از تبعیت از آن خارج شد. برای اینکه برجام کارایی داشته باشد ایران باید تصمیم بگیرد که به تبعیت از این توافقنامه و به میز مذاکره دیپلماتیک بازگردد(!).
گفتنی است؛ ایران یکشنبه شب گذشته (۱۵ دی ۱۳۹۸) اعلام کرد در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد و به این ترتیب، برنامه هسته‌ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و پس از این، برنامه هسته‌ای کشورمان صرفا بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
اروپایی ها پس از خروج آمریکا، ۱۱ تعهد مشخص به ایران دادند که هیچ اقدامی درخصوص اجرایی شدن آنها نکرده اند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حمایت دوباره چین از امارات درباره جزایر سه‌گانه